12.10.2004, 00:00

Zápas o kvalitné školstvo rozpočtom nekončí

Nasledujúci rok by mal byť pre školstvo prelomový. Tvrdí to šéf rezortu Martin Fronc. Po úmorných rokovaniach dostanú školy o 2,6 miliardy viac ako sa pôvodne počítalo. Najväčšiu zásluhu na tom si pripisuje minister školstva. "Som rád, že som tento zápas vybojoval," vyhlásil hrdo na druhý deň po rokovaní koaličnej rady, ktorá schválila definitívnu podobu rozpočtu. Kus práce na tomto, pre školstvo dôležitom rozhodnutí, však odviedli aj školskí odborári. Podľa slov ich šéfa Jána Gašperana sa práve vďaka nim podarilo navýšiť rozpočet škôl o 1,4 miliardy Sk. Kto vyloboval pre školy viac peňazí však v konečnom dôsledku nie je dôležité, istú úlohu to hrá iba pri hodnotení činnosti rezortu školstva. A hoci tento patrí spolu s kultúrou a zdravotníctvom k tým menej populárnym pri rozdeľovaní peňazí z verejných zdrojov, plusové body treba rozdeľovať podľa zásluh. Navyše, finančné prostriedky nie sú a nemôžu byť jediným hodnotiacim kritériom. Jedna vec sú totiž zdroje, druhá ako sa s nimi naloží.
Dôkazom toho, že dobrý zámer nemusí aj dobre vypáliť je aj tento rok. Normatívne financovanie síce znamenalo pre školy spravodlivejšie rozdeľovanie peňazí, výšku normatívov však ministerskí úradníci podhodnotili. Muselo sa preto o nich ďalej rokovať, zriaďovatelia vyčíslili potreby škôl na ďalších takmer pol druha miliardy korún. Problémy sprevádza aj zavádzanie vzdelávacích poukazov, ktoré podľa zainteresovaných priniesli školám najmä byrokraciu a obviňovania o zadržiavaní poukazov zo strany centier voľného času. Tristokorunový príspevok na štyri mesiace totiž ťažko pokryje výdavky jedného žiaka na výtvarný či modelársky krúžok. Obsahová reforma má síce podľa plánu legislatívnych úloh čas do decembra, minister však zatiaľ hovorí iba o zámere zámeru. Spoplatnenie vysokého školstva sa nepodarilo presadiť ani na druhý pokus, tretí je naplánovaný na január 2005. Nikde nie je samozrejme napísané, že budúci rok bude kopírovať tento. Vízia prezentovaná ministerstvom školstva totiž vyznieva priaznivo, pozitíva reformy by mali pocítiť aj učitelia. Či sa ministrovi podarí prilákať absolventov učiteľských smerov do škôl 13-tisícovým platom je diskutabilné. Treba však veriť, že plány sa podarí naplniť a navýšenie štátneho rozpočtu nie je iba zábleskom v ich nezávideniahodnej situácii.