Keď v roku 2001 pricestoval Michel Houellebecq do Paríža na autogramiádu pri príležitosti vydania svojho románu Platforma, museli ho strážiť rovnako ostražito ako kedysi Salmana Rushdieho po publikovaní  "kontroverzných" Satanských veršov. Niet sa čo diviť. Veď Platforma je plná nenávisti voči islamu, rasistických narážok, propagácie sexuálnej turistiky. To všetko "okorenené" beznádejou a depresiou. Nič nové pre čitateľov Houellebecqových románov. Neskrývaná provokácia, avšak ruka v ruke s pôsobivým literárnym štýlom, z neho koniec koncov robia najčítanejšieho francúzskeho súčasného autora. Génia s diablom v duši.

Tento muž vás nenávidí
Kult menom Michel Houellebecq sa začal písať v roku 1994. Dovtedy pomerne neznámy autor vydal román Rozšíření bitevního pole (po česky -- Mladá fronta 2004), ktorý si aj bez podpory médií našiel vyše 20-tisíc čitateľov a hneď ich rozdelil na dve skupiny: milovníkov a odporcov. Vzbudzovanie rozporuplných reakcií sa stalo jednou zo základných čŕt Houellebecqových diel -- málokoho postoj voči jeho knihám zostane ľahostajný.
"Škandalózna" Platforma vyšla vo Francúzsku už v roku 2001, v českom preklade sme sa jej dočkali len pred niekoľkými týždňami. Kým k nám román "doputoval", stihol sa popasovať s minimálne dvoma žalobami a Houellebecqova tvár sa vďaka nemu ocitla na titulnej strane arabských novín s podtitulom: "Tento muž vás nenávidí." Možno po knihe s takou povesťou nesiahnuť?

Turistika? Tentoraz sexuálna
Hrdinom románu je štyridsiatnik Michel, zamestnanec ministerstva kultúry, ktorý sa vyberie na poznávací zájazd do Thajska (jeho primárnym záujmom, pochopiteľne, nebudú kultúrne či prírodné krásy kraja). Na dovolenke sa zoznamuje so zamestnankyňou cestovnej spoločnosti Valériou, ktorá pod maskou turistky prišla overiť kvalitu vlastného produktu.
Po návrate do Francúzska sa z ich spočiatku verbálneho vzťahu stane aj vzťah úzko telesný -- netradične bude trvať dlhšie ako jednu noc. Valérii je medzitým v práci zverený nový projekt -- upadajúce turistické komplexy má opäť priviesť k životu. Michel (ako nezainteresovaný pozorovateľ) navrhne namiesto klasických zájazdov ponúkať sexuálnu turistiku. Spočiatku brilantný a najmä ziskový nápad postupom času smeruje, ako inak, ku katastrofe...

Žiadna "love story"
Platforma v ničom nezaostáva za Houellebecqovou povesťou -- je tematicky dostatočne provokatívna, vzrušujúca a nadčasová, literárne navyše opäť o niečo vycibrenejšia ako predchádzajúce diela. Text má potrebnú dynamiku, plynie ľahko, no nie je plytký. Autor totiž šikovne prelína hrdinove intímne úvahy, celospoločenské komentáre, čisto telesné scény aj filozofické odkazy.
Napriek tomu, že v jeho knihách oscilujú podobné "veľké" témy (emocionálna vyprahnutosť, zánik západnej civilizácie, nihilizmus, sex...), Houellebecq ich dokáže zaobaliť do príbehov, ktoré sú originálne a vždy niečím prekvapia. V Platforme je to napríklad postava Valérie, ktorá je až prekvapivo kladnou hrdinkou a čitateľ na moment získa ilúziu, že Houellebecq sa rozhodol tentoraz napísať "love story". Netešte sa (alebo nesmúťte) vopred!
Michel Houellebecq ostáva aj v Platforme v prvom rade pesimistom. A stotožňuje sa s tým, čo o ňom raz napísal istý novinár: "Som nositeľom zlých správ, oznamujem koniec jedného sveta, v istom zmysle koniec západnej civilizácie."

ČESKÉ PREKLADY HOUELLEBECQOVÝCH DIEL:
Rozšíření bitevního pole (Mladá fronta, 2004)
Elementární částice (Garamond, 2007)
Možnost ostrova (Odeon, 2007)
Platforma (Garamond, 2008)