19.08.2010, 00:00

bez odpocinku - Dušan Valihora

Dušan Valihora
Dvadsať rokov pôsobil ako hudobník v Škandinávii a na ďalších dvadsať spojil svoje meno s autami. Začal ako vedúci predaja a dnes je konateľom Porsche Inter Auto Slovakia. Zároveň je riaditeľom prevádzky Porsche Bratislava.

Vážim si, že robím v Porsche. Napriek môjmu penzijnému veku som zostal, hlavne preto, lebo celý vznik firmy na Slovensku mi prešiel cez ruky. Takže to nie je len zodpovednosť, čo ma k nej púta, ale aj citová väzba -- takto Dušan Valihora vysvetľuje, prečo už rok a pol nadsluhuje.
Keďže život na dôchodku ho neláka, hospodárska kríza mu prišla vhod. "Až teraz som pochopil, že som bol na inej koľaji, pretože všetko bolo ako nalinkované a všetko išlo ideálne ako v rozprávke. No kríza to zmenila. Začal sa nový život, nové vízie."

Pre Dušana Valihoru to je už tretí život. V prvom -- hudobnom -- pochodil s basgitarou a kapelou celú Škandináviu i Rusko, kde odohrali povinné koncerty. V druhom -- biznisovom -- stál pri zrode Porsche na Slovensku. "Keď som v roku 1992 dostal cenník áut, tak sa mi zatriasli kolená. Ako nováčik v brandži a v nových podmienkach som si nevedel predstaviť, ako ich za tie peniaze predáme. No veľmi rýchlo sa ukázalo, že ľudia mali peniaze aj chuť kupovať nové autá," spomína dnes s úsmevom.

Vedúcim predaja bol len dva roky, no za ten čas predal viac ako 2 500 áut, čo bolo na porevolučné obdobie veľa. "Človek musí byť trpezlivý a dôsledný, ak nechce zažiť sklamanie. Dôležité je aj pozitívne myslenie. Byť optimista," hovorí milovník džezu a vášnivý rybár.
Po osamostatnení Slovenska mu pripadol celý retail a v rámci spoločnosti sa dostal až na vrchol -- je konateľom spoločnosti Porsche Inter

Auto Slovakia a zároveň šéfuje bratislavskej prevádzke Porsche. "Najfascinujúcejšia na mojom povolaní je neustála zmena. Keď na ňu nie ste pripravení, tak na to doplatíte. Musíte vidieť až za roh a byť nad vecou. Ak ste napríklad nerátali s tým, že konkurencia príde s novým vyzývavým modelom, ktorý vám zoberie vietor z plachiet, cena áut, ktoré máte na sklade, klesá a dostávate sa do mínusu. Tých výziev je tu naozaj veľmi veľa a chodiť v tom znamená chodiť po tenkom ľade."

Automobilovému biznisu a značke je verný už dvadsať rokov. Ponuky, ktoré za ten čas prišli z autobiznisu aj mimo neho, ho neoslovili. "Mám skrátka pocit zodpovednosti za firmu, a okrem toho ma veľmi baví predávať autá."

Minulý rok sa pre Dušana Valihoru začal tretí - krízový život. Najväčšou výzvou sa pre neho stalo radikálne zvýšenie kvality ponúkaných služieb. "Tento biznis nie je len o tom rýchlo predať. Zákazníka treba počúvať, čo od toho auta potrebuje. Či chodí na dlhé trasy, či má nejaké hoby... Pokiaľ druhú stranu dobre nepoznáte, nedokážete spraviť ani dobrú ponuku. A po predaji je potrebné mu o dva mesiace zavolať, či je všetko v poriadku, či nepotrebuje vašu pomoc. Samozrejme, niekedy sa môže objaviť technický problém, ktorý nedokážem zmeniť, ale to, čo môžem zmeniť, je ľudský prístup. A o to mi dnes ide."