20.02.2009, 00:00

Chcete uniknúť z reality? Michal Meško ponúka sieť

Michal Meško je spolumajiteľ najväčšieho internetového kníhkupectva na Slovensku Martinus, ktoré je zároveň aj najväčším slovenským predajcom kníh. Momentálne zamestnávajú 25 predajcov, v čase svetovej finančnej krízy dokonca uvažujú, že v krátkom čase prijmú nových kolegov.

"Kríza má líce aj rub,“ hovorí pokojne. "Už na sklonku minulého roka sme si povedali, ako jej nepodľahnúť, ale vyťažiť z nej. Dali sme si na jednu stranu váh krízu, na druhú možnosti, aké nám poskytuje.“

Michal Meško krízu na knižnom trhu očakáva. Snímky: autor
Zdroj: autor

 

Súboj titanov
Meško má iba 24 rokov, v hlave má však jasno ako skúsený manažér. Aj pod jeho vedením dosiahlo kníhkupectvo pozoruhodné výsledky. V minulom roku zaznamenali vyšší predaj o 65 percent ako v predchádzajúcom, rok predtým dokonca stopercentný nárast. V januári tohto roka, teda už v čase krízy, keď americký knižný trh zaznamenal už asi 10-percentný prepad, boli ešte úspešnejší ako v rovnakom období uplynulého roka. V prvom roku krízy však Martinus nemieni žiť z minuloročných úspechov. "Kríza na knižnom trhu za veľkou mlákou sa určite prenesie aj na Slovensko, niektoré kníhkupectvá dokonca už na vlastnej koži pocítili krízu,“ upozorňuje. Podľa Meška sa kríza najskôr dotkne vydavateľov a začínajúcich autorov a neobíde ani samotných predajcov kníh.

"Už čoskoro nastane konkurenčný boj najväčších hráčov na našom knižnom trhu,“ predpovedá. Martinus sa pasuje medzi silných slovenských hráčov. Aj vďaka opatreniam, ktoré prijali vo firme v závere roka.

Lacnejšie knihy
"Snažíme sa kontrolovať náklady a spoločne sme vypracovali niekoľko scenárov, ako nepodľahnúť kríze, ale vyťažiť z nej, čo sa dá,“ prezrádza. Na prepúšťanie spolupracovníkov, vďaka ktorým v minulom roku dosiahlo kníhkupectvo obdivuhodné výsledky, zatiaľ nemyslia.

"Aj preto, že sme internetový obchod, sú naše knihy najlacnejšie a som presvedčený, že sa budú predávať aj počas krízy,“ myslí si Meško. V súčasnosti sú ceny v ich kníhkupectve asi o 11 percent nižšie ako v ostatných kníhkupectvách na Slovensku. Ak bude impulz od vydavateľov, môže ísť cena jednej knihy ešte nižšie.

"To však ešte chvíľku potrvá,“ reaguje opatrne.

V Martinuse však nečakajú na impulzy. Okrem už spomínanej zľavy ponúkajú i bezplatné poštovné, v prípade že si zákazník objedná knihy za 49 eur. V kníhkupectve vďaka prijatým opatreniam budú dokonca prijímať nových pracovníkov. Z jednoduchého dôvodu - rastie im predaj. Podľa Meška objem predaja kníh cez internet dokonca rastie rýchlejšie ako počet ľudí, ktorí používajú internet. Ľudia sa jednoducho snažia pred krízou utiecť do krajiny tisícich príbehov. A tie nachádzajú v knihách.