18.04.2013, 00:00

Nakupujete online? Hľadajte referencie

Keď si 22-ročný študent Oliver Duffek chcel kúpiť cez internet nové tenisky a oblečenie, ešte netušil, aké problémy mu táto transakcia spôsobí. Našiel zahraničný e-shop, ktorý ponúkal značkové oblečenie za výhodné ceny a nakúpil za 50 eur. Celú objednávku zaplatil kartou a čakal na balík, ktorý mal prísť z Číny.

Do rúk však po týždňoch dostal len list od pošty, ktorý mu oznamoval, že zásielka je zadržaná pre podozrenie, že nejde o originálnu značku, ale len o napodobeninu. A balík zostal v sklade.
Mladému študentovi v tejto chvíli už neostávalo veľa možností: zásielka môže byť po komunikácii s poštou zaslaná späť alebo sa prípad postúpi colnému úradu.

Pozor na falzifikáty
Balík je však stále zaistený a "uskladnený" za minimálny poplatok 33 eur mesačne alebo 10 percent z ceny tovaru a čaká sa na vyjadrenie zástupcu dotknutej spoločnosti. Ak sa potvrdí, že produkt je falzifikát, zlikviduje sa a náklady platí obyčajne prijímateľ.

Môže to mať ešte aj väčšiu dohru -- súd pre porušovanie autorských práv. A tak nakoniec nemal Oliver Duffek ani lacné značkové oblečenie a ani peniaze, ktoré mu odosielateľ nevrátil. Čo robiť pre to, aby táto situácia nenastala?

Referencie navedú

Aj tu platí staré známe: dôveruj ale preveruj. A najlepšie cez známych. "Kupujte len v známych online obchodoch alebo v tých, ktoré vám odporúčajú vaši priatelia a vedia, že celý proces dodania prebehol bez problémov," upozorňuje Miloš Lauko z Asociácie slovenských spotrebiteľov.

Internetové obchody totiž vyrastajú ako huby po daždi. Len na Slovensku ich je približne až 6-tisíc. "Ak mal niekto pri nakupovaní v určitom obchode problém, zväčša sa o tom aj zmieni na internete," vysvetľuje Miloš Lauko.
Riziko je ako vždy väčšie pri zahraničí. Tu sa treba riadiť podmienkami krajiny, odkiaľ tovar kupujete. Preto sa nezabudnite informovať o záruke či reklamačných podmienkach. Štandardných 24 mesiacov platí predovšetkým v krajinách Európskej únie.

Peniaze? Až pri preberaní
Ak už ste si vybrali tovar aj obchod - pozor na platenie. Aby ste mali istotu, že dostanete tovar a že bude v dobrej kondícii uprednostňujte dobierku. Pri platbách na zahraničných stránkach, kde obdobnú možnosť nenájdete, je vhodné používať PayPal. Ide o platobný systém, ktorý slúži predovšetkým na úhrady cez internet. Pre jeho zriadenie potrebuje platobnú kartu a registráciu na stránkach paypal.com. Jednou z výhod je, že pri používaní e-shop nezískava údaje vašej karty, ale len unikátnu identifikáciu. Navyše, ak by vás chcel predajca oklamať, môžete podať na tejto službe reklamáciu až do 45 dní po realizácii platby. Dovtedy sú peniaze blokované a pri uznanej reklamácii PayPalu sa vám vrátia späť na účet.

Tovar neprišiel. Čo teraz?
Ak sa vám kúpená elektronika či oblečenie nepáčia, môžete ich na Slovensku do siedmich dní vrátiť, a to bez udania dôvodu. V ostatných krajinách EÚ máte dokonca možnosť vrátiť ich až do 14 dní. Ak by ste si to rozmysleli neskôr, bude už vrátenie považované za reklamáciu. Horšia situácia však nastáva, ak "peniaze zmenili majiteľa" a tovar nepríde vôbec, alebo je poškodený a predajca nechce uznať reklamáciu.
"Kupujúci by sa mal najprv pokúsiť problém vyriešiť sám, no ak to nepôjde, môže kontaktovať centrá na ochranu spotrebiteľov," dodáva Miroslav Tulák, riaditeľ Združenia slovenských spotrebiteľov. "Ak ste si napríklad zo španielskeho obchodu kupovali televízor a predajca nechce uznať reklamáciu, môžete posunúť tento problém európskemu spotrebiteľskému centru."
Centrá sa nachádzajú v každej krajine eurozóny plus v Nórsku a na Islande. Komunikujú medzi sebou a riešia tak prípady efektívnejšie. "Môže sa na nás obrátiť každý spotrebiteľ," komentuje pre HN pani Veliová, riaditeľka Európskeho spotrebiteľského centra na Slovensku. Riešenie sťažností, ktoré však pochádzajú z rôznych iných, takzvaných tretích krajín, je značne problematické.

Čo by ste mali vedieť?

Záruka 24 mesiacov je špecifická výhradne pre štáty EÚ.

Nákup sa riadi podľa pravidiel legislatívy, odkiaľ tovar kupujete.

CLO sa platí len pri dovoze z krajín mimo Európskej únie a týka sa tovaru neobchodného charakteru s hodnotou od 150 eur. Výnimkou je len alkohol, tabak a parfumy.

Daň z pridanej hodnoty sa vzťahuje už na výrobky drahšie ako 22 eur.

Vrátiť tovar bez udania dôvodu môžete do 7 dní na Slovensku. Pri ostatných krajinách EÚ máte 14 dní.

Pomôcť pri vyriešení problému môžu SOI či centrá spotrebiteľov.


Päť bodov, na čo si dávajte pozor:

1. Príliš nízke ceny

Za vidinou veľkej zľavy na značkový tovar, ktorý by stál v inom obchode omnoho viac, je často "háčik". Nikto predsa nebude predávať pod cenu alebo bez vidiny zisku. Často tak ísť o podvodníka či kópie drahých výrobkov, ktoré nedosahujú rovnakú kvalitu.

2. Rýchlo zriadený e-shop

Kvalitu internetového obchodu ľahko zistíte len prezeraním stránok o produktoch. Nedostatočné popisy výrobkov, zlé fotografie alebo chýbajúce podmienky pri kúpe o reklamácii či servise môžu signalizovať, že nie ste na správnej adrese.

3. Registračné podmienky

Je zvykom, že niektoré obchody vás chcú pri nakupovaní najprv registrovať do svojej databázy. V žiadnom prípade však nevypĺňajte formuláre, ktoré od vás požadujú konkrétne PIN kódy ku kartám. Všímajte si tiež, koľko spôsobov doručenia a aké možnosti platby vám predajca ponúka.

4. Odporúčania na internete

Ak nakupujete od neznámeho e-shopu, preverte si ho najprv na internete. Napríklad na stránkach saec.sk nájdete zoznam všetkých certifikovaných online obchodov. Podobné overenia vám poskytujú aj vyhľadávače cien tovarov ako heureka.sk, pricemania.sk či najnakup.sk.

5. Hľadajte kontakt

Pokiaľ je už na webových stránkach problém nájsť konkrétny kontakt na predajcu, inak to často nebude ani v skutočnosti. Nespoliehajte sa len na e-mail. Kontakt musí obsahovať aj presnú adresu a telefón. Ak si chcete overiť niektoré informácie o výrobku, radšej na uvedené číslo zavolajte, prípadne napíšete mail.



Užitočné kontakty:

Slovenská asociácia pre elektronický obchod
saec.sk

Asociácia spotrebiteľov Slovenska
pravaspotrebitela.sk

Združenie slovenských spotrebiteľov
zss.sk

Európske spotrebiteľské centrum
esc-sr.sk


Príklad vyhľadávačov cien, ktoré obsahujú aj ohlasy zákazníkov:

heureka.sk

priceania.sk

najnakup.sk



Čo hľadajú Slováci na e-shopoch? Najmä telefóny

1. Samsung Galaxy S III

2. Samsung Galaxy S III mini

3. Samsung Galaxy S 4

4. Apple iPhone 5

5. Samsung Galaxy S II

6. Sony Xperia Z

7. Samsung Galaxy Ace II

8. HTC One

9. Samsung Galaxy S Duos

10. Samsung Galaxy Note II

Zdroj: heureka.sk

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.