01.07.2011, 00:00

Dominik Dán. Spisovateľ na hrane literatúry a braku.

Stačilo pár rokov a jeho meno sa stalo dôležitou trhovou značkou. Každá z kníh, ktoré chrlí priam raketovou rýchlosťou, dvakrát do roka, sa stáva jednoznačným bestsellerom. Intelektuálov rozčuľuje jeho ľahký štýl na hranici grafomanstva až plytkosti, naopak, väčšia časť verejnosti považuje jeho prózy za niečo ako živú vodu.
V čom spočíva magnetizmus kníh autora s literárnym menom Dominik Dán? Smäd ľudí po brutalite, násilí, ktoré je tematickým základom každého Dánovho titulu? Alebo sa tu objavil novodobý génius detektívky?

V správny čas na správnom mieste
Podľa názoru spisovateľa a publicistu Silvestra Lavríka je Dán jednoducho autor, ktorý sa ocitol v správnom čase na správnom mieste. Na sklonku 90. rokov sa slovenský čitateľ iba spamätával z nekritického obdivu všetkého dovezeného a začal sa zaujímať o svoje bezprostredné okolie. Chcel sa stať emancipovanou súčasťou toho nekonečne pestrého sveta, ktorý sa nám po "nežnej" otvoril. "Dán s našimi reáliami, navyše špecifickými, zručne pracuje, vie vystavať príbeh a neostýcha sa pohybovať na hrane literatúry a čítavého braku aj za cenu, že občas sa mu noha, vlastne ruka, pošmykne," vysvetľuje Lavrík, v súčasnosti pracujúci na scenári k filmu o únose prezidentovho syna, práve podľa literárnej predlohy Dánovho debutu.

Verný čitateľ pseudonymu
"So spoluscenáristom Sergejom Michaličom sme si uvedomili, aké transparentné bolo a je konanie podsvetia a polosveta, napojeného naň či už v štátnej správe, polícii, justícii a ako veľmi sme prekvapení, keď nám na priehľadnosť motívov konania aktérov všetkých tých tajuplných machinácií, vrážd a sprisahaní, niekto ukáže prstom,"
zdôrazňuje Silvester Lavrík. Vraj práve to "nasvietenie" sa Dominikovi Dánovi presvedčivo podarilo, lebo naštartovalo dôveru čitateľskej verejnosti k jeho písaniu a hlad po ďalších príbehoch detektívov Fischera a Krauza. No a potom je tu ešte účinná hra s utajenou identitou autora. Takéto pohrávanie sa so zvedavosťou čitateľa je nielen účinné, ale aj zábavné. Spisovateľka a autorka úspešného detektívneho románu  Nech to zostane v rodine či Vražda v Slopákove Daniela Kapitáňová si myslí, že fenomén Dominika Dána je odmenou za jeho profesionalitu kriminalistu. "Nemusí si vymýšľať, ovláda kriminalistiku, postupy na mieste činu, zákulisie. Čítanie jeho kníh je sledovanie mapy vyšetrovania, ale nie objavovaním neznámych miest literatúry."