----------------------------------
Obezita sa dnes považuje za najčastejšie metabolické ochorenie tretieho tisícročia. Postihuje všetky vekové kategórie bez rozdielu pohlavia. So sebou prináša aj vážne zdravotné riziká. Definuje sa ako nadmerné uloženie tuku v organizme. Vzniká vtedy, keď organizmus prijíma viac energie potravou ako ju vydá pohybom.
---------------------------------------

Obezitou či nadváhou trpí viac ako štvrtina ľudstva. Za najtučnejší národ na svete sa považujú Američania. Podľa štatistík je obézny každý tretí Američan, z detí každé šieste. Čoraz obéznejší sú aj Európania. Štúdie ukazujú, že v rozvinutých krajinách je obezita častejšia u osôb s nižším vzdelaním a príjmom, viac v prípade vidieckej populácie. U nás trpí nadváhou vyše 60 percent ľudí, obézna je viac ako tretina obyvateľov. Nadváhou viac trpia muži (až 48 %), obezitou ženy (až 26 %). Najohrozenejšie sú staršie ženy. Asi 25 -- 40 percent ľudí predpoklady byť obézny zdedí. Zvyšok si ju privodí najmä nesprávnou výživou a nedostatkom pohybu.
Obezita = choroby
Faktory, ktoré vplývajú na vznik obezity, vychádzajú z prostredia, v ktorom žijeme. Súvisia s naším životným štýlom, vývojom, výchovou, stravovacími zvyklosťami i genetikou. Ak sú obaja rodičia obézni, náchylnosť na obezitu u ich detí je 80-percentná. Ak ju má iba jeden rodič, riziko je polovičné. Aj keď sa vrodené a vonkajšie faktory navzájom prelínajú, vonkajšie faktory ovplyvňujú telesnú hmotnosť na 60 percent, genetické na štyridsať.
Ľudský organizmus je stavaný tak, aby bol zaťažovaný adekvátnou telesnou hmotnosťou. Žiaľ, obezita a nadváha zvyšujú riziko mnohých ochorení, ako je zvýšený krvný tlak, srdcovo-cievne a metabolické ochorenia (cukrovka, zvýšená hladina cholesterolu...), je väčšia pravdepodobnosť ochorenia pohybového aparátu, tráviaceho traktu (hernia, zápcha, žlčové kamene, zápal pankreasu...), vzniká neplodnosti a ochorenie dýchacích orgánov.
"Jablká a hrušky"
U obéznych je dvakrát vyššia chorobnosť a invalidita ako u ľudí s normálnou hmotnosťou. Smrť v dôsledku zlyhania srdca postihuje štyrikrát viac obéznych ako ľudí s priemernou hmotnosťou a dvakrát častejšie zomierajú na rakovinu.
Zo zdravotného hľadiska je dôležité aj rozdelenie tuku v tele. Jeho charakter v bežnej praxi určujeme meraním obvodu pása, ktorý má byť maximálne -- u mužov 102 a u žien 88 cm. Ak je väčší, klasifikuje sa to ako veľké riziko. Ak sa niekomu ukladá tuk na bruchu, ide o tzv. jablkový -- mužský typ. Ak sa ukladá tuk na zadku a stehnách, ide o "hruškový" -- ženský typ obezity. Metabolické a kardiovaskulárne ochorenia sa najčastejšie spájajú s mužským (jablkovým) typom obezity. Nadváhu a obezitu vypočítame indexom telesnej hmotnosti, tzv. BMI (body mass index -- hmotnosť v kg/výška v m2=BMI index). BMI od 18,5 do 25 predstavuje normálnu hmotnosť. Pri BMI 25 -- 30 hovoríme o nadváhe, pri BMI 30 -- 35 ide o 1. stupeň obezity, pri BMI 35 -- 40 je to 2. stupeň a pri BMI nad 40 ide o ťažkú chorobnú obezitu. Jedinec pod 18,5 má podváhu.
Tuční sú pomalší
Obezita je nielen zdravotný, ale aj psychický problém. Prejedaním sa aktivuje v mozgu špecifickú biochemickú látku, ktorú využíva imunitná sústava. Prejedanie spúšťa reťazec pre telo škodlivých reakcií, ktoré po čase môžu spôsobiť vážne ochorenia. Výskumy dokazujú, že tuční ľudia, aj keď momentálne nepociťujú žiadne akútne zdravotné problémy, uvažujú oproti priemeru pomalšie, sú citlivejší na bolesť. Priberaním na váhe začínajú strácať sebaistotu, nevedia si rozkázať, sú pomalí a prežívajú pocity nešťastia. Mnohí sa stávajú nevyrovnaní a nedostatok pozitívnych pocitov vyrovnávajú jedlom. Ľutujú sa, a preto jedia.
Čo spôsobuje obezitu? Vysoký energetický príjem -- vysokokalorická strava, bohatá na tuky, rafinovaný cukor a živočíšne proteíny v kombinácii s nízkou fyzickou aktivitou, tiež nedostatočná konzumácia zeleniny, ovocia, rýb a v dôsledku toho aj nedostatok vitamínov a minerálnych látok. Aj nesprávny stravovací režim, najmä vynechanie raňajok, večerí a konzumácia nekompletného obeda, resp. konzumácia večere v neskorých nočných hodinách.
Redukčný režim
Základom liečby obezity a nadváhy zostáva zníženie príjmu energie a zvýšenie energetického výdaja, a to predovšetkým cestou výživových opatrení. Optimálne je, keď sa pacient o najvhodnejšom postupe poradí s lekárom a ten stanoví individuálny redukčný režim a zváži vhodnosť použitia liekov na predpis. Existujú však aj voľne predajné prípravky, ktoré zvyšujú úspech redukčného režimu. Predovšetkým je to vhodný dostatočný prísun vlákniny (obmedzuje pocit hladu). Ďalšou možnosťou je použitie fytofarmák. Napr. extrakt z pomaranča aktivuje termogenézu, grep obsahuje enzýmy podporujúce odbúranie tukov. Výťažok zo zeleného čaju odstraňuje únavu a znižuje nadúvanie.
Inú koncepciu na podporu chudnutia predstavujú prípravky zamerané na zníženie kalorického príjmu zvýšením pocitu sýtosti. Na tomto princípe je založené pôsobenie vodnej emulzie palmového a ovseného oleja. Dlhodobá podpora pocitu sýtosti môže pomôcť znížiť príjem potravy a zabrániť "jo-jo efektu". Užívanie vhodne zvolených liečiv alebo doplnkov stravy musí byť čo najdôslednejšie sprevádzané dodržiavaným redukčným režimom. Len tak môže pacient očakávať dosiahnutie úbytku hmotnosti.

IB
Ako sa stravovať?
-- Raňajkujte -- dožičte si vlákninu v tmavom chlebe, celozrnnom pečive a obilných vločkách.
-- Nejedzte po 18. hodine ani neskoro večer. V noci je metabolizmus najpomalší, preto sa väčšina kalórií ukladá vo forme tuku. Ak ste hladní, napite sa vody.
-- Jedzte len keď ste hladní.
-- Jedzte pomaly, menšie porcie a potravu dôkladne požujte.
-- Vyhýbajte sa sladkostiam. Výsledok zbadáte skoro. Do jedálneho lístka zaraďte čo najviac surovej zeleniny a ovocia v podobe šalátov.
-- Pite veľa tekutín, denne aspoň 2 -- 3 litre. Vodu, minerálku, ovocný či bylinkový čas (nie sladené vody), by ste mali mať stále poruke.
-- Usilujte sa o malé víťazstvá. Nemá zmysel dať sa na prísnu diétu, hladovať a pritom necvičiť. Dostaví sa "jo-jo efekt". Nasleduje sklamanie, výčitky.
-- Odborníci odporúčajú kombinovať vyváženú nízko tučnú stravu s intenzívnym telesným pohybom. Lepšie je zvoliť si 30 minút rezkej chôdze ako beh, pri ktorom nebudete vládať. Cvičiť netreba tvrdo, ale pravidelne.
-- Pomocou rôznych diét môžete schudnúť, ale keď sa nebudete hýbať, opäť priberiete. Ak chcete byť zdraví, mali by ste schudnúť raz a navždy.