04.03.2011, 00:00

Cukor alebo bič. Toto je tvrdý biznis

Úspešná podnikateľka. Žena s veľkým Ž a s mnohými prestížnymi oceneniami je spolumajiteľkou holdingu AutoValušek.
Pred devätnástimi rokmi spolu s manželom začínali s rýchloservisom a ôsmimi mechanikmi. Dnes šéfuje vyše 150 zamestnancom a vedie niekoľko pobočiek v štyroch mestách po Slovensku. A za najosvedčenejší spôsob riadenia považuje systém cukor a bič. "Je na nich, ktorá ruka bude k nim vystretá. Pre úspech firmy nemôžeš byť s každým priateľom, inak to nefunguje," hovorí o svojich skúsenostiach energická žena s pozoruhodným životným a podnikateľským príbehom. V tvrdom biznise plnom nekompromisných konkurentov však nikdy nepoužila "ženské zbrane". Myslí si však, že muži voči ženám by mohli byť viac džentlmenmi. "Toto sa nenosí a je to chyba. To platí tak v biznise, ako i v súkromí."

Vlastné úspechy ju motivujú k ďalším výkonom, no úspech dopraje aj iným zástupkyniam nežného pohlavia. "Recept na úspech nosí každá žena v sebe. Je iba na každej z nás, kedy sa začne podľa neho správať a využívať jeho vynikajúce namiešanie."

Motivácia? Je vo mne
Vlastné úspechy ju motivujú k ďalším výkonom, no úspech dopraje aj iným zástupkyniam nežného pohlavia. "Recept na úspech nosí každá žena v sebe. Je iba na každej z nás, kedy sa začne podľa neho správať a využívať jeho vynikajúce namiešanie."

Klaudia Valušková by si mohla pokojne vyložiť nohy na stôl a užívať si výhody dobre rozbehnutej firmy, no opak je pravdou. Svoj deň začína vybavovaním korešpondencie už o šiestej, prechádzkou so zlatým retrieverom Kalle a plávaním. Až potom odchádza do práce. "V priebehu dňa dostávam potrebné informácie o všetkých firmách. Riaditeľov usmerňujem iba strategicky. Dennú operatívu nechávam na nich," hovorí a dodáva, že s firmou jej vo veľkom pomáhajú deti. Dcéra Ivona je vo vrcholnom manažmente a pomaly preberá jej žezlo. Synovia Branislav a Marián sú na technických pozíciách.

Večer si pani Valušková rada prečíta knihu. Miluje Hviezdoslavove verše a vo voľnom čase pomerne často píše vlastné básne. "Venujem ich ľuďom, ktorí niečo pekné chcú mať na pamiatku."

Ako každú ženu, tak aj ju vie potešiť bozk od vnúčat a priateľov úsmev, nový kostým a topánky, ktoré po hodinách státia netlačia. "Keď sa postavím na váhu a vidím, že nepriberám. Keď sa ráno zobudím a netrápi ma žiadna fyzická alebo duševná bolesť," hovorí.

Kde bolo, tam bolo...
Pre rozbehnutie biznisu manželský pár nadchla rakúska reklama na motorový olej. "Šla som vtedy do Tuzexu a pozerala sa, koľko stojí. Z Nemecka sme si následne objednali 22 ton, zohnala som zoznam autoopravovní a začala im ponúkať olej o pár korún lacnejšie," spomína na podnikateľské začiatky s tým, že náklady sa im podarilo vrátiť okamžite.

Za krátky čas Valuškovci vybudovali svoj prvý autosalón, no práve v tom období Václav Valušek ochorel na rakovinu. Po jeho smrti, v roku 1995, v typickom mužskom biznise Klaudia Valušková pokračovala sama. Musela splácať vysoký úver, inak bola ohrozená existencia rodiny. Po ťažkom začiatku sa však dostavil vydretý úspech. "Začalo sa nám dariť, a tak povzbudená som sa chytala nových projektov."

Jej húževnatosť si všimli viacerí. Klaudiu Valuškovú vo februári 2011 ocenili Zvláštnou cenou Profitu za najkrajší podnikateľský príbeh. Zopakovala si tak úspech spred piatich rokov, kedy od poroty Ernst & Young dostala ocenenie v súťaži Podnikateľ roka.