15.04.2011, 00:00

Mám len sedemnásť a postavím nový Titanic

Kým jeho rovesníci po večeroch chodia na pivo a randia s dievčatami, stredoškolák z Čiech Ondřej Vrkoč sa naplno venuje projektu za takmer pol miliardy eur. Spoločne s českou a francúzskou lodenicou totiž pracuje na tom, aby znovuzrodil legendárny Titanic.

Kým jeho rovesníci po večeroch chodia na pivo a randia s dievčatami, stredoškolák Ondřej Vrkoč sa naplno venuje vyše desaťmiliardovému projektu. Spoločne s českou a francúzskou lodenicami totiž pracuje na tom, aby postavil Titanic.

Povedali by ste si – taký normálny chlapec v puberte. Opak je však pravdou. Má bohatú zbierku kníh, pohľadníc, fotografií, nákresov a navyše aj šesť modelov Titanicu. „S posledným som sa ,hral’ tri roky a je najprepracovanejší v celej Českej republike,“ pýši sa Ondřej, ktorý sním chodieva na výstavy a ukazuje ho poslucháčom, aby sa inšpirovali. A hoci „titanikológov“ v Českej republike je dosť, tento iba sedemnásťročný Pražan sebavedome tvrdí: „Som najväčší odborník na Titanic, pretože bádam, robím rôzne projekty a prednášam. Nikto v Českej republike a ani v zahraničí to nerobí.“ A nezabudne dodať, že vlastní aj štyri malé kúsky potopeného originálu. Na veľké poklady zatiaľ peniaze nemá.

Láska z oscarového filmu
„Už ako trojročný som videl čiernobiely film o Titanicu. Spočiatku som kreslil lodičky a... úplne som sa do neho zbláznil vďaka filmu z roku 1997 od Jamesa Camerona (pozn. red.: s Leonardom DiCapriom a Kate Winsletovou v hlavných úlohách),“ hovorí Ondřej o svojej vášni k „nepotopiteľnej“ lodi, ktorá prerástla v celoživotný sen a cieľ – postaviť nový Titanic.

 

Veci sa dali do pohybu zhruba pred dvoma rokmi, kedy zašiel do lodenice v Chvaleticiach. „Najskôr sa zaujímal o stavbu lode, potom mi vysvetlil, že chce postaviť Titanic a pýtal sa, či by to šlo,“ hovorí riaditeľ českej lodenice Ivan Samák. Prepadol Ondřejovmu snu a nechal sa presvedčiť jeho mladíckym nadšením aj vedomosťami. Na projekte sa teraz podieľa ako súkromná osoba a zastrešuje ho z technickej stránky.

 

Začali teda spolu riešiť prvé problémy – takýto obrovský kolos nemožno postaviť v malej lodenici, bez prístupu k moru. Samák a Vrkoč teda začali hľadať prímorskú lodenicu. Výber padol na jednu z najväčších vo svete: STX France v Saint-Nazaire v západnom Francúzsku. Asi vedeli prečo, z tejto dielne vyšli plavidlá ako Mauretania a Queen Mary 2. Podľa prvých odhadov lodenice verná kópia Titanicu by stala 10,5 miliardy českých korún (skoro pol miliardy eur).

Money, money, money... od šejka
Podobná „maličkosť“ mladého muža neodradila a pre svoj sen je odhodlaný urobiť všetko. Tak, začiatkom tohto roka, vznikla spoločnosť Revival of the Titanic (zakladateľom je kvôli Ondřejovej neplnoletosti jeho otec Zdeněk). Časť financií plánuje Ondřej vyzbierať aj od nadšencov Titanicu v celosvetovej verejnej zbierke. Určité výsledky už má. „Nadšenci stále posielajú peniaze. Máme už aj niekoľkých vážnych investorov. Viac prezradiť nemôžem, pretože ešte nemáme dohodnuté presné podmienky a podpísane zmluvy,“ hovorí Vrkoč, ktorý naznačil, že medzi nimi je aj arabský šejk a zopár prepravných spoločností.

Projekt bude hotový asi o pol roka a momentálne na ňom pracuje asi päťsto ľudí. A potom sa už začne stavať. Ak všetko hladko pôjde, potrvá to tri roky. „Nový Titanic bude mať moderné prvky, ale obyčajní cestujúci to nebudú mať šancu zistiť.“ Napríklad namiesto parného pohonu bude mať luxusná 269,02 metra dlhá loď motorový. Jej súčasťou bude tiež navigácia a bezpečnostný systém, ktoré spĺňajú dnešné predpisy pre stavbu lodi. „Už teraz vieme, že Titanic vypláva.“ A keďže nie je poverčivý, strach z toho, že jeho Titanic bude mať rovnaký osud ako originál, práve vďaka moderným prístrojom, nemá. „Komíny vyrobí Chvaletická lodenica a tie sa potom dopravia do Francúzska,“ hovorí Ondřej Vrkoč.

Všetko bude po starom
Zariadenie a interiér v kajutách, baroch, reštauráciách, salónikoch a spoločenských miestnostiach budú navlas podobné tomu z roku 1912. Rovnako ako na originálnom Titanicu budú vyzerať výťahy, promenádne paluby, tenisový kurt, turecké kúpele či navigačný mostík. „Najviac ma fascinuje celkový tvar trupu lode, komíny a schodisko v prvej triede s tým anjelikom,“ prezrádza stredoškolák a pokračuje: „Na všetko máme predlohy z originálnych plánov, ktoré nám poskytlo britské múzeum.“ A, samozrejme, že dobovým bude aj oblečenie celej posádky, čašníkov, kuchárov a služobníctva. Na nezáujem sa sťažovať nemôže, už sa hlásia firmy, ktoré budú vyrábať nábytok, doplnky či oblečenie. Okrem pôvodnej trasy z anglického Southamptonu do New Yorku a späť sa Titanic bude plaviť vo vodách Karibiku, Stredozemnom mori a tiež sa plánujú plavby okolo celého sveta.

Závistlivci a sympatizanti
Keďže projektu Titanic stredoškolák venuje všetok svoj čas, škola tak trochu ide bokom. „Do pol roka preruším štúdium a naplno sa budem venovať projektu,“ vysvetľuje Ondřej. Spolužiaci ho vraj neberú ako blázna, ale úplne normálne. Horšie je to s profesormi. „Podaktorí už začínajú žiarliť. Nevedia mi odpustiť úspech a snažia sa urobiť mi zo života peklo.“ Našťastie ho vo všetkom podporujú rodičia a mladší brat. „Ten je úplne normálny chlapec. Súťažne hrá futbal,“ s úsmevom poznamenal starší a Titanicom „posadnutý“ Ondřej, ktorému držia palce aj známe osobnosti. „Oceánograf Róbert Ballard, ktorý v roku 1985 vo vodách Atlantiku objavil potopený Titanic mi napísal, že sa mu môj projekt veľmi páči.“

Podľa Ivana Samáka je mladý študent v osobnom kontakte aj s režisérom oscarového Titanicu, pri ktorom sa čerpalo z pôvodných plánov lode. No nájdu sa aj takí, ktorí znovuzrodenie Titanicu považujú za zneuctenie pamiatky obetí, ktorí sa pred 99 rokmi utopili. „Ide o to, aby ľudia na Titanic nikdy nezabudli a jediné, ako to urobiť, je priviesť ho priamo k nim. Mnohí totiž nemajú peniaze na to, aby sa mohli ponoriť a pozrieť si vrak. Preto chcem, aby sa postavila jeho kópia, lebo to bude v podstate aj múzeum,“ argumentuje mladý manažér projektu. V čase, keď bude loď v prístave, interiér lode si budú môcť pozrieť aj ľudia, ktorí ňou necestujú.

Ten na dne oceánu
Zrodil sa pod vedením konštruktéra Thomasa Andrewsa v Belfaste na objednávku spoločnosti White Star Line v roku 1911. Viac ako 269-metrový luxusný parník R. M. S. Titanic vážil až 46 328 ton. Stroskotal hneď pri svojej prvej plavbe z britského Southamptonu do New Yorku 15. apríla 1912. Zrážku s ľadovcom neprežilo 1 517 ľudí, 705 sa zachránilo.