Vedeli sme, že je to pravý offroad. Vedeli sme, že neponúka komfort limuzíny, ale že je to skôr tvrdý pracant než "leštenka" a že v teréne nepozná prekážku. Aj napriek tomu nás Land Rover Defender 90 modelového roku 2007 v mnohom prekvapil. Rozlúčiť sa s ním po týždennom jazdení cestami-necestami nebolo ľahké. Sedemsto kilometrov za jeho volantom bolo skutočným zážitkom.
Absolútna klasika
Základný tvar Land Roveru sa od jeho zrodu v roku 1948 veľmi nezmenil. Je to overená klasika, kozmopolita obľúbený od severného pólu cez Afriku až po Austráliu. Briti sú patrične hrdí aj na to, že "lendy" je súčasťou vozového parku ich kráľovnej Alžbety II., ktorú na ňom vozia napríklad na poľovačky.
Defender je v ponuke so štrnástimi verziami karosérie a s troma dĺžkami rázvoru náprav. Je vyrobený z veľkej časti z hliníka a má pevný oceľový podvozkový rám. Auto je teda odolné proti korózii a profituje z nízkej hmotnosti a vysokej pevnosti. Nami skúšaná verzia 90 je z ponuky najkratšia, vo verzii Station Wagon ponúka vo svojom interiéri miesto pre štyri osoby. Na zadné sedadlá sa nastupuje cez zadné dvere, ak je auto obsadené len dvoma pasažiermi. Nepoužívané sedadlá však možno sklopiť a vyklopiť, čím sa úložná plocha batožinového priestoru otvoreného do interiéru zväčšuje.
Kontrasty interiéru
O vypracovaní a dizajnérskom riešení prístrojovej dosky veľa napovedá naša fotografia. Prioritou je funkčnosť a odolnosť, ergonómia a pohodlie sú v úzadí. Jediné, čo nám vyslovene prekážalo, bol stiesnený priestor pre vodiča, a to v oblasti hornej polovice tela. Volant je tak blízko pri bočnom okne, že sa pohodlne cítite, len ak ho otvoríte a lakeť vystrčíte von. V kontraste so surovými plastmi, rovnými plochami okien, archaicky pôsobiacimi posuvnými ovládačmi a absentujúcimi airbagmi bola dobre fungujúca klimatizácia, alarm s centrálnym uzamykaním a autorádio s CD.
Choď kam chceš
Na svete je len veľmi málo terénnych áut, ktoré aj v extrémnom teréne zastaví azda len vodopád, Sahara alebo sopka. Defender 90 však celkom určite patrí medzi ne. Brodili sme s ním dno Dunaja, pokoril Karpaty a nezaskočili nás ani záhorácke piesky neďaleko Kuchyne. Auto je vybavené permanentným pohonom všetkých kolies, naporúdzi je redukcia prevodovky aj uzávierka diferenciálu. Veľkopriemerové kolesá s vysokým profilom robia svoje, disky sú v bezpečí aj na kamenistom povrchu. Dieselový agregát je sprevodovaný veľmi dobre, a hlavne viac vzhľadom na silu než na rýchlosť. Defender zvládne pri voľnobehu na redukcii stúpanie približne 40 stupňov, o jeho predimenzovaní veľa napovedá aj možnosť ťahať za sebou príves s hmotnosťou 3,5 tony. Pri bežnej jazde sa uskromní s apetítom okolo 9 litrov nafty na sto kilometrov, pri plnom nasadení a pomalej jazde si vypýta zhruba o tri litre viac. Za zmienku stojí aj jeho obratnosť v meste. Z kabíny je veľmi dobrý výhľad, jeho polomer otáčania je zhruba šesť metrov, vďaka veľkým spätným zrkadlám a kompaktnej karosérii s ním nie je problém zaparkovať aj v úzkej uličke.

ZÁKLADNÉ ÚDAJE:
Motor: 2,4 TD R4
Max. výkon: 90 kW (122 k)
Max. krút. moment: 360 Nm
Max. rýchlosť: 131 km/h
Rozmery: 3,88x2,76x1,79 m
Rázvor: 2,36 m
Pohot. hmotnosť: 1 889 kg
Komb. spotreba: 10 l/100 km
Brzdený príves: do 3 500 kg
Maximálne stúpanie: 45 st.
Brodivosť: 500 mm

PLUSY:
Priechodnosť terénom
Imidž značky

MÍNUSY:
Komfort cestovania
Cena