03.01.2011, 00:00

Dopytové portály pomôžu získať zákazku

Slovenskí podnikatelia si čoraz viac zvykajú hľadať dodávateľa prostredníctvom internetu a využívaním dopytových systémov. Tieto portály nie sú určené na reklamu, ale na vyhľadávanie nových klientov. Bojuje sa tu o zákazky.

Dopyty fungujú takto: podnikateľ zadá požiadavku na to, čo hľadá, a operátori dopytového portálu ju rozošlú vhodným dodávateľom. Záujemca aj dodávateľ tak šetria náklady a ich kontakt vznikne v podstate okamžite. Navyše, zadávateľ dopytu sa dostane k dodávateľom, o ktorých možno ani nevedel. Funguje to aj naopak. Dodávateľ má tiež možnosť vyberať si zo zverejnených ponúk do ktorých sa chce zapojiť.

Medzi najväčšie výhody pre dopytujúcich sa podnikateľov patria predovšetkým rýchlosť získania ponúk, pravdepodobné zníženie ceny a v neposlednom rade úspora času a peňazí pri hľadaní vhodného dodávateľa.

Súťaže pre malých
"Rozvoj technológií a internetu umožnil preniesť výberové konanie z prostredia štátnych zákaziek či veľkých korporácií aj medzi malé a stredne veľké firmy," opisuje Otto Kočí zo spoločnosti B2M.cz, ktorá na Slovensku prevádzkuje dopytový systém 123dopyt.sk. Celkový počet zadaných dopytov na internete sa na slovenskom trhu podľa neho blíži k číslu okolo 7 300 mesačne. Najväčší záujem je o stavebné práce a materiál alebo strojové vybavenie.

Takmer zadarmo
Registrácia firmy do dopytových systémov predstavuje len malú finančnú záťaž. "Spoločnosť môže trikrát vstúpiť do súťaže bezplatne. Pri každej ďalšej účasti zaplatí poplatok jedno euro. V prípade, že súťaž vyhrá, ponechá nám províziu vo výške jedného percenta z jeho ceny, nikdy to však nie je viac ako sto eur," spresňuje Richard Bachan, konateľ spoločnosti, ktorá prevádzkuje portál cenoveponuky.sk. Táto stránka sa od ostatných dopytových systémov odlišuje aj tým, že ponúka prostredie podobné dražbe -- jednotlivé firmy na webe vidia, kto iný a s akou cenou sa o zákazku uchádza. "Zverejnením ceny vzniká prirodzená konkurencia. Viditeľné je aj hodnotenie firiem. Mnohí sa už dnes nerozhodujú len podľa ceny a obsahu ponuky, ale aj podľa doterajších skúseností iných zadávateľov. To bolo dôvodom, prečo sme tam zaradili aj takéto hodnotenie účastníkov," dopĺňa Bachan.
Martina Magicová