19.01.2009, 00:00

Blogy: nápady a výdrž = peniaze

Britský karikaturista Dave Walker našiel dva spôsoby, ako sa stať slávnym blogerom. Buď sa stať najprv slávnym, potom blogerom, alebo najprv blogerom, a potom slávnym. Ako sa však stať bohatým blogerom, a ešte k tomu na Slovensku? Mnohí slovenskí blogeri píšu, lebo ich to baví. Ale či im môže kvapnúť aj nejaký dolár, je otázne. [[{"type":"hn-image","fid":"62065","colorbox":"600x400"}]]

Po celom svete vyrástla obrovská komunita ľudí, ktorí si vedú a píšu internetové zápisky. "S istou dávkou zveličenia môžem povedať, že dnes bloguje každý,“ tvrdí slovenský bloger Fero Volár. Počet weblogov sa odhaduje na viac ako 100 miliónov. Slovenských môže byť aj do 10-tisíc, avšak pravidelných prispievateľov je omnoho menej. Napríklad denník SME má aktívnych 600 až 700 z 10-tisíc registrovaných. Americký denník New York Times odhaduje, že šikovní autori zarobia od 30- až do 70-tisíc dolárov ročne. Niekoľkí s najväčšou výdržou dokážu zarobiť šesťmiestnu sumu a zopár podnikateľov si na webe vybudovalo miniimpériá, ktoré generujú stovky tisíc dolárov mesačne. Ostatní, ktorí sa snažia spraviť si z tejto aktivity kariéru, môžu skončiť s tisíckou dolárov za mesiac, napísal Matt Richtel v New York Times.

Najviac osemsto dolárov
Príjmy slovenských blogerov sú oveľa menšie. "Suma kolíše podľa toho, koľko sa písaniu venujem. Momentálne je to asi 200 dolárov mesačne s tým, že najviac to bolo približne 800 dolárov z rôznych reklamných zdrojov,“ vyčísľuje svoje príjmy Marek Bakajsa alias Embuck. "Na slovenské pomery sú takéto peniaze veľmi slušným prilepšením. Najdôležitejšie je písať o tom, čo vás zaujíma, bez ohľadu na finančný zisk. Neskôr príde aj ten,“ vraví Bakajsa, ktorý sa venuje aj zarábaniu na internete. Podľa neho je vytvorenie zarábajúceho "internetového denníka“ behom na dlhé trate - pri správnom postupe si ním možno časom zarobiť aspoň na náklady súvisiace s jeho prevádzkou. Ľuďom, ktorí si chcú takto zarobiť, odporúča vybrať si hlavnú tému a registrovať si vlastnú internetovú doménu. Netreba zabudnúť na čítanie iných autorov, prispievanie do komentárov a komunikovanie s čitateľmi. Jednou z rád, ktorú čitateľom dáva Bakajsa, je písať po anglicky.

Nefinančný osoh
Administrátor internetovej stránky denníka SME Róbert Dyda si vďaka blogom rozšíril svoje kontakty, "aj keď v drvivej väčšine ide o takzvané virtuálne priateľstvá, pretože sme sa nikdy nestretli osobne“. Fero Volár, ktorý píše viac ako päť rokov, chápe blog ako prezentáciu svojej osoby. "Možno to vyznie sebecky, ale písal som hlavne pre seba. Človek si buduje identitu a troška sa zapisuje do povedomia úzkej skupiny ľudí.“ Volár bol prekvapený, keď zistil, že autor jedného jeho obľúbeného blogu sedel vedľa v kancelárii a niekoľko rokov ho obchádzal.

Blogovanie sa môže stať aj vstupenkou do zamestnania. Volár dostal niekoľko pracovných ponúk, Bakajsa získal vďaka nemu posledné dve zamestnania . Ako hovorí Bakajsov nadriadený: "Blog je najlepšie CV.“

Reklama zdrojom príjmu
Či sa niekedy slovenskí blogeri dotiahnu zárobkami na amerických, prípadne píšucich po anglicky, je otázne. Vladimír Gábor, prevádzkovateľ niesom.vsevedko.sk, poukazuje na široký trh, ktorý umožňuje stámiliónom ľudí čítať v angličtine. "Malosť“ slovenského trhu pozoruje aj Daniel Duriš, autor Ambience.sk. Český bloger Šumavák ironizuje, že príjmy regionálnych tvorcov sa vyrovnajú americkým kolegom, ak sa zapoja aj špičky českého biznisu ako generálny riaditeľ energetického giganta ČEZ alebo šéf mladoboleslavskej Škody.

Ak chce bloger zarábať na reklame, môže si vybrať jeden či kombináciu viacerých reklamných systémov. Využíva sa kontextová reklama, ktorá priraďuje inzeráty podľa slov v texte. Ďalšou formou sú bannery alebo klasické krátke slovné inzeráty. Privyrobiť si možno aj napísaním PR článku. Pisateľ blogu môže uzavrieť partnerstvo s internetovými obchodmi, napríklad kníhkupectvami, a pokiaľ si čitateľ zakúpi produkt v danom e-obchode, dostane províziu z nákupu.

Veľkosť reklamných príjmov úzko súvisí s návštevnosťou blogu. Zjednodušene sa dá povedať, že čím viacej návštevníkov, ktorí klikajú na reklamné odkazy, tým vyššie reklamné odmeny. "Z dlhodobého hľadiska niet lepšej webovej reklamy ako banner alebo textový odkaz firmy na nejakom populárnom blogu. Pre naše firmy je však táto forma reklamy stále akási zakliata,“ nazdáva sa Gábor.

Redaktor českého odborného magazínu Lupa.cz Jan Rylich nemá rád vtieravé reklamy, no najviac mu prekáža reklama umiestnená na jednotlivých slovách. "Ak už čítam nejaký text, bol by som rád, aby ma nič nerušilo. Keď sa v texte vyskytujú zvýraznené a podčiarknuté slová, ktoré mi vnucujú, aby som si niečo kúpil alebo sa niekam rýchlo pozrel, tak ma to celkom rozčuľuje, a článok musí byť naozaj zaujímavý, aby som ho čítal ďalej.“

Budúcnosť komunikácie
Zatiaľ sú internetové zápisky veľmi populárne, ich počet na svete čoraz pribúda. Daniel Duriš z Ambience.sk neočakáva pokles ich počtu, no ich postupne sa spomaľujúci rast. V budúcnosti na to, aby sa získal záujem čitateľov, ako aj vyhľadávačov, bude potrebná vyššia kvalita, než je dnes, domnieva sa Gábor. Opačný pohľad má Šumavák, ktorý predpokladá, že blogy budú kvantitatívne rásť, ale aj kvalitatívne klesať.

Úspešný blog však nielen dobre zarába, ale v prvom rade má verných čitateľov, ktorí sú s jeho obsahom spokojní. Mal by byť písaný čo najoriginálnejšie, aby medzi inými vynikal a zaujal. To potvrdzuje aj Šumavák, podľa ktorého autor musí mať vlastné myšlienky, musí ich vedieť formulovať a napísať bez pravopisných chýb: "Tým sa líši od dnešných bežných novinárov.“

Na raste blogosféry majú podiel aj "neaktívni blogeri“, ktorí uverejnia pár príspevkov a potom "to zabalia“. "Ďalším problémom je množstvo automaticky generovaných spamových blogov, ktoré existujú len kvôli umelému zvyšovaniu odkazov na podozrivé stránky a môžu byť infikované vírusmi či malware programami, čiže zlomyseľnými programami, ktoré poškodzujú počítačové systémy,“ upozorňuje Rylich.

Veľkú perspektívu majú videoblogy, nehovoriac o mikroblogoch, ktorých obsah nepresahuje 140 znakov. Rylich badá pozvoľné spájanie blogov s ďalšími webovými prvkami a aplikáciami: "Čím ďalej častejšie vidíme, že neexistujú 'samostatne', ale stávajú sa súčasťou webových stránok firiem či používateľských profilov na komunitných portáloch.“

Prečítajte si aj:
Informačné technológie sú žolíkom v rukách

Firmy sa stretávajú s negatívnymi dôsledkami krízy každý deň. Spôsob, akým na ňu reagujú dnes, ovplyvní ich budúce postavenie na trhu. Napríklad plošné zníženie nákladov nie je podľa odborníkov správnym riešením. Zmrazenie investícií do informačných technológií môže byť brzdou, ale zase nečinnosť môže takisto znamenať riziko – manažéri preto kladú dôraz na jasnú investičnú politiku a stratégiu v riadení nákladov.
Práve teraz je obdobie na rýchle, i keď často nepopulárne opatrenia, ktoré si vyžadujú rozhodné kroky zo strany firmy. Ak veľké výnosy prestanú nahrádzať operačné straty, nastáva čas modernizovať firemnú infraštruktúru.

Celý článok >>

Nový portál si vyžaduje viac času než peňazí

Jedným z internetových projektov, ktoré prevádzkuje vydavateľstvo Ecopress, je web Marketér.sk, ktorý 9. marca oslávi dva roky fungovania. Internetový denník Marketér.sk je spravodajským portálom o marketingu, reklame, médiách, on-line a nových trendoch v komunikácii. Čitateľskú obec tvoria marketéri, manažéri, mediálni pracovníci, ale aj bežní čitatelia bez konkrétneho zamerania.

Celý článok >>

Písanie otvára aj nové podnikateľské príležitosti

Pastier.medialne.sk je blog o unikátnych reklamných riešeniach z praxe. Denne ho píše Michal Pastier, senior copywriter jednej z predných slovenských agentúr, ktorý navrhuje kampane pre Peugeot, T-Com alebo Fun rádio. Miloš Čermák je nielen novinár, spoluautor komiksu Hana a Hana, ale aj spisovateľ a aktívny bloger. Vedie blog pre študentov Mediář.cz a píše aj svoj vlastný Extra.cz.

Celý článok >>