07.04.2008, 00:00

Zarábajú na tvorivosti klientov

Keď pred štyrmi rokmi došli zahraničnému partnerovi v slovensko-dánskej spoločnosti peniaze, hrozilo, že aj trojica kamarátov -- programátor, grafik a manažér -- príde o prácu. Boli však mladí, odvážni a cieľavedomí. Pustili sa do podnikania a neoľutovali. Dnes je ich firma Shirtinator Slovakia jednotkou na slovenskom trhu. Ako jediná totiž ponúka klientom možnosť vyrobiť si potlač trička podľa vlastnej fantázie prostredníctvom internetu.
"Boli by ste prekvapení, akí sú naši zákazníci tvoriví," zdôrazňuje konateľ firmy Svetozár Hegyi. Okrem rôznych spoločností, podnikov, športových klubov či škôl sú ich klientmi aj kolektívy ľudí, ktorých niečo spája. "Častými motívmi potlače sú rozlúčka so slobodou alebo spoločná dovolenka priateľov." No sa nájdu aj zákazníci s výnimočnou fantáziou, ktorí si želajú napríklad vylepšiť spodnú bielizeň šteklivými odkazmi. Záujem klientov je pre mladých podnikateľov rozkazom a akýkoľvek kus odevu dokážu ozdobiť nápisom či kresbou podľa ich želania. Hegyi tvrdí, že výnimkou sú len rasistické a extrémistické motívy, takéto zákazky zásadne odmietajú.

Niečo za niečo
V marci 2007 vstúpil do firmy nemecký investor a dnes až 80 percent produkcie slovenskej "eseročky" putuje do Nemecka. Hoci prílev investícií pomohol oživiť firmu a konečne sa mohlo investovať do potrebnej techniky, slovenskí podnikatelia prišli o časť kontroly nad spoločnosťou, keďže investor žiadal na revanš podiel vo firme.
Shirtinator Slovakia dnes zamestnáva 19 ľudí a neustále hľadá nových grafikov a dizajnérov. Firma sa čoskoro presťahuje do priestrannejších a modernejších priestorov. Napätá situácia nastáva najmä v období, ako boli napríklad vianočné sviatky. "Mali sme čo robiť, aby sme uspokojili stovky zákaziek. Zápasili sme nielen s nedostatkom personálu, ale aj s nevyhovujúcimi priestormi. Preto sme sa rozhodli v blízkej budúcnosti presťahovať. V novom budeme môcť rýchlejšie a vo väčšom rozsahu plniť kreatívne priania našich klientov."
"Každý kus nášho dodaného tovaru je vlastne originál. Tvoríme podľa želania zákazníka, takže ten je v konečnom dôsledku vždy spokojný, keďže si potlač odevu sám navrhne. My mu zaručujeme čo najdokonalejšie zreálnenie jeho predstavy," prízvukuje Hegyi.
O tom, že zamestnanci firmy odvádzajú kus dobrej práce, svedčí aj skutočnosť, že Shritinator Slovakia využíva reklamu na vlastnú propagáciu len v minimálnej miere, a aj to iba prostredníctvom internetu. "Nových klientov si získavame tvorivosťou a dlhodobým budovaním mena. Spokojnosť zákazníka je pre nás prvoradá," hovorí podnikateľ.

Dva v jednom
Napriek tomu, že spoločníkov úspešnej firmy v súčasnosti prioritne zamestnáva chod "eseročky" vyrábajúcej potlač tričiek podľa predlohy klienta, zostali verní aj pôvodnému remeslu -- programátorstvu. Uplatňujú ho vo svojej softvérovej firme Isotoxin Industries. Ako vysvetľuje Hegyi, zaoberajú sa programovaním inteligentných aplikácií, počítačových a reklamných hier. Ide o projektovo riadenú spoločnosť, na rozvoj ktorej podnikatelia využili aj externé zdroje. "VÚB banka nám poskytla investičný aj kontokorentný úver. Išli sme síce do mierneho rizika, ale verili sme si a vyplatilo sa nám to." Šikovným podnikateľom sa podarilo získať aj lukratívne zákazky pre veľkých klientov. Napríklad pre Slovenské elektrárne vytvorili intranet aj webovú stránku. "Naším klientom je i známa česká obchodná spoločnosť Agrofert Holding." Okrem toho však podnikatelia spojili užitočné so zábavným, a tak dnes firma Isotoxin Industries zabezpečuje softvér a grafiku aj pre Shirtinator Slovakia.