14.04.2008, 00:00

Nápad zachránil prešovskú tradíciu

Aj upadajúce podnikanie sa môže vďaka dobrému nápadu premeniť na úspešné. Príkladom je prešovská akciová spoločnosť Doma. Tá využila stagnujúcu výrobu bývalého podniku Hydina Prešov v spracovaní vajec a dnes patrí medzi najväčších výrobcov a distribútorov tekutých vaječných a majonézových výrobkov na Slovensku. Spoločnosť Doma vznikla prvého januára 2004. "Prvotným motívom podnikania bola šanca oživiť výrobu bývalej Hydiny Prešov, v ktorej boli jediné technologické zariadenia svojho druhu u nás. Odtiaľ bol už iba krok k výrobe majonéz, ktoré mali na východe vždy veľmi silnú pozíciu," spomína na začiatky predseda predstavenstva a majoritný akcionár spoločnosti Jozef Polomský.
Podľa Polomského bolo najväčšou výzvou pri štarte firmy splniť prísne hygienické normy Európskej únie pre spracovanie a uvádzanie výrobkov živočíšneho pôvodu na trh. "Na túto vážnu úlohu, ako aj schválenie Štátnou veterinárnou správou mala naša spoločnosť iba dva mesiace. Vďaka odborným znalostiam a skvelému ľudskému prístupu nového manažmentu sme napokon šibeničný termín stihli a schvaľovacie konanie úspešne absolvovali," hovorí Polomský. Jeho spoločnosť si udržiava vysokú kvalitu výrobkov aj vďaka certifikovanému systému riadenia kvality a vybaveniu technologickými zariadeniami od renomovaných svetových dodávateľov.
Bez problému s financiami
Pri každom projekte je jednou z najdôležitejších vecí jeho financovanie. Ani prešovská firma nie je výnimkou. Podľa Polomského "Slovenská sporiteľňa bola pri štarte bankou, ktorá nám poskytla prvé prostriedky na prevádzkové financovanie. Na základe toho sme boli schopní naše obchodné a výrobné aktivity naplno rozvíjať. Svojou podporou nám pomohla zrealizovať veľkú investičnú akciu -- investície do spracovania vajec, spolufinancovanú z fondov EÚ."
Výsledok bol unikátny. Firma má nielen na Slovensku, ale aj v Európe jednu z najmodernejších prevádzok v segmente spracovania vajec. Najbližšiu plánovanú investíciu -- do vytĺkania vajec, aby sa zvýšila výťažnosť a zjednodušila manipulačná náročnosť pri tejto činnosti -- plánuje vedenie financovať opäť spolu so Slovenskou sporiteľňou. "S Jozefom Polomským a jeho firmou máme nadštandardnú spoluprácu. Budeme radi, ak v prešovskom regióne pribudnú ďalší podnikatelia s dobrými nápadmi. Radi ich podporíme," hovorí Alexander Hudák, riaditeľ Obchodného centra Slovenskej sporiteľne v Prešove.
Presadzujú sa aj vonku
Výrobky spoločnosti Doma získali viacero ocenení. Okrem značky Slovak Gold pribudlo na jej konto aj Opálové zrnko a na nitrianskom Agrokomplexe dostalo až sedem jej výrobkov Značku kvality. Postupne si vďaka dobrej obchodnej politike výrobky spoločnosti našli svoje miesto najskôr vo všetkých významných obchodných sieťach na Slovensku a teraz už prenikli aj do zahraničia. Exportujú do Poľska, Českej republiky, Rumunska, Bulharska a Francúzska. "Zvýšený záujem o naše produkty aj za hranicami pripisujeme najmä ich stabilne vysokej kvalite," zdôrazňuje Polomský.
Obrat firmy sa pohybuje okolo 180 miliónov korún. Najlepším indikátorom nárastu výroby je porovnanie čísiel: výroba majonéz stúpla po prevzatí podniku Hydina ročne zo 700 na 2 480 ton a množstvo spracovaných vajec z 22 na 54 miliónov. Spoločnosť začínala s 31 zamestnancami, ich počet sa odvtedy zdvojnásobil. "Za všetkým je tvrdá práca, dobré nápady a dôslednosť."