Väčšina sanitiek, ktoré donedávna používali zdravotníci, boli legendárne tisícdvestotrojky. V zahraničí boli nepredajné a okrem toho -- aj naše nemocnice uprednostňujú moderné vozidlá. Na prestavbu nových áut európskych automobiliek sa špecializuje firma Panax F.C.S. v Tvrdošíne na Orave. Jej vozidlá pre potreby rýchlej záchrannej služby sú vybavené špičkovou zdravotníckou technikou a sú porovnateľné s vozidlami, aké sa používajú prakticky v celej Európe.
Takmer rodinná firma
Firma Panax F.C.S. vznikla v roku 1997. "Na začiatku sme sa zamerali na certifikáciu a homologizáciu vozidiel pre zdravotníctvo. V roku 1998 sme si zriadili vlastnú montážnu dielňu v Tvrdošíne, v ktorej sme postupne začali s nadstavbami a prestavbami áut," hovorí o začiatkoch podnikania konateľ a väčšinový vlastník firmy Peter Zaiček. Starší syn Peter je v spoločnosti prokuristom, obchodným riaditeľom a vedúcim strediska bratislavskej pobočky. Ako hospodárka tam pracuje aj dcéra Zuzana, najmladší syn Martin študuje v Bratislave architektúru a vo voľnom čase tiež pomáha v rodinnej firme.
Výrobné strediská majú v Tvrdošíne a Bratislave. Z pôvodných štyroch zamestnancov v roku 1998 sa podnik postupne rozrástol na terajších takmer šesťdesiat. Úspešne spolupracuje aj s niektorými poľskými a českými spoločnosťami a vhodnou obchodnou politikou rozširuje export. "V súčasnosti staviame nové výrobné priestory i sídlo firmy za vyše 30 miliónov korún. Ak budú stavbári robiť podľa dohodnutého harmonogramu, v polovici roka sa presťahujeme do nového. Môžeme zvýšiť kvalitu produkcie a zlepšiť náš kredit na zahraničných trhoch," spresnil Zaiček.
Zdravotnícke vozidlá i minibusy
Firma Panax prešla viacerými významnými premenami. Roky 2003 a 2004 boli najťažšie kvôli reforme v zdravotníctve a nesystematickému investovaniu. A tak sa vyrábali okrem vozidiel pre zdravotníctvo aj iné autá na prevoz potravín, liekov, pojazdné dielne, servisné a pohrebné vozidlá. Nosným programom sú však vozidlá pre zdravotníctvo. Vlani vyrobili 75 vozidiel pre záchrannú službu typu Resustic, prepravu osôb Sanic a pre návštevy lekárov u pacientov Medic. Z ich dielní vychádzajú i vozidlá pre postihnutých občanov. "Zaujímavé je aj vozidlo Servis na prepravu menšieho počtu osôb a tovaru," hovorí konateľ, pričom novinku predstavujú minibusy pre 12 až 22 cestujúcich. Podľa Zaička sú ich vozidlá napriek legislatívnym problémom na Slovensku stále lacnejšie ako tie, ktoré sa sem dovážajú zo zahraničia.
Každé vozidlo, ktoré opustí montážnu dielňu, spĺňa legislatívne podmienky, ako aj príslušné európske normy. Šéf podotýka, že prestavby áut musí schváliť ministerstvo dopravy. Komplikuje to však zákon o podmienkach premávky na pozemných komunikáciách, ktorý platí od 1. júla minulého roka. V podstate sa tak podľa neho podporuje zbytočná byrokracia a znevýhodňujú sa slovenskí podnikatelia voči zahraničným.
Zmena podnikateľského prostredia
Panax dokáže prestaviť ročne 220 áut na zdravotnícke a iné špeciálne vozidlá. Po dokončení investícií chce zvýšiť ročnú kapacitu až na 300 a zamestnávať zhruba 800 ľudí. Aby tento rast dosiahli, musí sa podľa Zaička na Slovensku zmeniť podnikateľské prostredie -- štát totiž, ako hovorí, málo podporuje malých a stredných podnikateľov, ktorí investujú do firiem v rámci svojich obmedzených možností. "Je to často za cenu vysokého zadlžovania v komerčných bankách. Malé a stredné firmy tiež dokážu znížiť nezamestnanosť, čo platí aj pre hornú Oravu."
Firma sa už vyše roka snaží presadiť na zahraničných trhoch. O ich vozidlá je záujem. "Kvalitatívne sú na úrovni, ibaže drahý je marketing, na čo finančne nestačíme. V tomto prípade potrebujeme štátnu podporu napríklad na účasť na rôznych medzinárodných podujatiach, prípadne na získanie europeňazí. Privítame aj pomoc štátu v rámci zvyšovania exportnej schopnosti slovenských firiem," uzatvára Zaiček.