10.04.2014, 00:05

Zabudnite na pomalých čašníkov. Slovenský startup chce revolúciu v reštauráciách

Nájdite si biznis s HN. Miroslav Tkáč a Rastislav Belko predstavujú revolučné zariadenie na privolanie obsluhy v podniku.

Projekt/Koniec nezmyselných gest

 

„Prinášam revolučný prístroj na privolanie čašníka.“ S týmto komentárom prichádza pred porotcov projektu Nájdite si biznis s HN Miroslav Tkáč a v ruke zviera kruhové tlačidlo. Clicksee, lebo tak znie názov tohto zariadenia, má pritom ambíciu pomôcť zákazníkom aj reštauráciám.
„Hostia už nebudú musieť robiť nezmyselné gestá, aby si ich obsluha všimla, a čašníci sa vyhnú zbytočnému behaniu po podniku a nazízaniu ľuďom do tanierov. Prídu, keď dostanú signál,“ komentuje výhody produktu Miroslav Tkáč.
A Clicksee ponúka vraj ešte jeden užitočný bonus: môže sa stať nosičom reklamy. „Reštauráciám, ktoré si ho zakúpia, ponúkneme aj stojančeky, kde sa dá umiestniť printová reklama. A v tomto prípade je stopercentne isté, že ju zákazníci neprehliadnu,“ vyhlasuje startupista a nemenej sebaisto dodáva, že na prístroj si vďaka reklame zarobia za rok. „Spúšťame databázu reštaurácií na Slovensku a v jej rámci si ľudia budú môcť vybrať konkrétny podnik a umiestniť si tam reklamu.“

Otázky a odpovede/Nepredávajte! Prenajímajte
„Ako ste na to prišli?“ zaujíma sa Rastislav Kulich z Googlu. Miroslav Tkáč objasní, že nejde o ich vlastnú ideu, ale o osvedčené zariadenie, ktoré už dlhší čas žne úspechy v okolitých krajinách. „Na Slovensku ho však zatiaľ nikto nepozná. A keďže sa nám zdalo zaujímavé, rozhodli sme sa, že to skúsime rozbehnúť. Nápad s reklamou sme však vymysleli sami,“ dodáva.
„A ako ďaleko ste s predajom?“ pýta sa Michal Matys z Translaty. Vysvitne, že dosiaľ (v čase prezentácie – pozn. red.) predali tri kusy a štyri zapožičali reštauráciám na skúšobnú lehotu. „No venujeme sa tomu len  mesiac. Vytvorili sme rôzne typy balíčkov, pričom ten najlacnejší vyjde reštauráciu na 258 eur. Je to pre ne len jednorazová investícia. A zjavne lákavá, zatiaľ ju nikto neodmietol,“ tvrdí Tkáč.
Porotcom po týchto slovách zjavne blikne v mysli kontrolka. „Ale keď raz produkt predáte, už nikdy viac s tou reštauráciou biznis nespravíte,“ pomenuje Matys prvú slabinu projektu. Za lepší nápad považuje ročný prenájom: „K tomu však treba vymyslieť servis, ktorý bude pre reštaurácie zaujímavý. Určite nezahadzujte šancu dlhodobej spolupráce,“ radí.
Ivan Štefunko z Neulogy zas prichádza s nápadom na skvalitnenie samotnej dodávky. „Skúste sa dohodnúť s veľkododávateľmi, napríklad pivovarmi, ktoré majú zmluvu so stovkami podnikov. Nemôžete predsa všetky reštaurácie obiehať osobne.“
Štefunkov návrh rozprúdi diskusiu, či takýmto spôsobom vlastne nenahrajú možnej konkurencii: Miroslav Tkáč s partnerom Danielom Belkom totiž nemajú na Clicksee výhradné právo. Dilemu vyrieši trefná úvaha Michala Matysa: „V podstate nemáte na výber. Keď sa vám Clicksee podarí predať pár desiatkam reštaurácií, tak si to veľké firmy i tak všimnú a môžu sa do predaja pustiť sami. Mali by ste to radšej risknúť.“

 

Rastislav Belko (vľavo) a Miroslav Tkáč. Snímka: HN/Peter Mayer

Tkáč priznáva, že s konkurenciou počítajú. Za svoju výhodu považujú nasadenie a osobný prístup. To však podľa porotcov nestačí. Skôr je podľa nich potrebné nájsť unikátnu službu, vďaka ktorej sa stanú pre reštaurácie – prípadne dodávateľa – nenahraditeľní. „Môžete ku Clicksee vytvoriť napríklad servis na meranie efektivity čašníkov,“ navrhuje Štefunko. „Prípadne si dajte na tlačidlo nálepky rôznych produktov, na ktoré si budú môcť zákazníci priamo klikať. Vďaka tomu dodávatelia presne zistia, o koľko viac piva alebo kofoly predajú,“ dopĺňa Matys.
Isté je podľa poroty jedno: reklamu by mali zo spomínaného stojana presunúť priamo na tlačidlo. Až tým získa punc originality. Miroslav Tkáč kýve hlavou, nápady sa mu pozdávajú.

Hodnotenie/Namotajte ľudí na dáta
Michal Štencl zo Sygicu však otvorene priznáva, že u nich nevidí žiadnu kľúčovú výhodu, pre ktorú by pri predaji Clicksee mali byť úspešnejší ako niekto iný. „Nemáte skúsenosti z tohto odvetvia, chýba vám zaujímavý biznis model a tiež nápad, ktorý by vám zabezpečil udržateľnosť biznisu. Ak sa do predaja Clicksee rozhodne vstúpiť nejaká veľká firma, tak vás prevalcuje.“ S tým súhlasí aj Kulich: podľa neho im chýba technická nadstavba, ktorú je možné z produktu Clicksee vyťažiť a o ktorú budú mať reštaurácie či dodávatelia dlhodobý záujem.
Zvyšok poroty ich šance vidí menej skepticky. So zaujímavou nadstavbou môžu podľa nich prísť rovnako ako ktokoľvek iný. Mali by ju však čím skôr vymyslieť a technicky dotvoriť. „Nepredávajte produkt, predávajte systém a nabaľte naň zaujímavé dáta, o ktoré by reštaurácia prišla, ak by s vami prestala spolupracovať,“ uzatvára Michal Pastier zo Zaraguzy Digital.



Verdikt poroty:


Michal Matys, spolumajiteľ spoločností Translata, EuroCoc
Prístroj prenajímajte, nepredávajte. Veľký biznis s ním asi nespravíte, ale získate vzťah s majiteľmi reštaurácie a v budúcnosti im môžete vo veľkom dodávať čosi, o čom zatiaľ ani neviete.


Rastislav Kulich, country manažér Google Slovensko
Nemáte jasnú výhodu oproti konkurencii. Ak by ste však vytvorili nejakú vlastnú technológiu, môže byť z toho slušný malý biznis. Konkurencia s väčšími vreckami vás však môže ľahko prevalcovať.


Michal Pastier, spolumajiteľ digitálnej agentúry Zaraguza Digital
Nápad s reklamou nie je zlý. Treba však na Clicksee nabaliť väčšiu víziu. Neobmedzujte sa len na produkt.


Ivan Štefunko, predseda predstavenstva spoločnosti Neulogy
Ja si myslím, že to môže fungovať. No musíte si nájsť správnych partnerov, distribútorov a pridanú hodnotu. Napríklad na hodnotenie efektivity čašníkov.


Michal Štencl, výkonný riaditeľ spoločnosti Sygic
Chýbajú vám kľúčové výhody, vďaka ktorým by ste získali prevahu nad konkurenciou. Rovnako ako model udržateľnosti biznisu.

 

O Clicksee
Opis projektu: Je to bezdrôtové komunikačné zariadenie na komunikáciu medzi zákazníkom a obsluhou a zároveň nový a efektívny spôsob interaktívneho marketingu. Tento systém zabezpečuje, že zákazníci budú komunikovať prostredníctvom reklamy a zároveň im poskytne unikátne a zaujímavé služby spojené s geolokačnou aplikáciou, ktorá ponúka klientom možnosť inzerovania aktuálnych akcií.
Čo hľadajú: pomoc pri výbere čo najefektívnejšieho a najvhodnejšieho spôsobu pre podnikanie
Čo ponúkajú: podiel vo firme
Web: http://restaurantservice.sk/

O autoroch
Miroslav Tkáč: prevádzkovateľ vlastnej prevádzky
Rastislav Belko: spoluautor niekoľkých online projektov ako blickclick.com, akcehned.cz a podobne a tiež kreatívec v spoločnosti great-business.eu.


Získali sme nové vízie
Minirozhovor. Miroslav Tkáč pre HN.
Ako hodnotíte spätnú väzbu poroty?
Bolo cítiť, že ide o názor profíkov, hoci boli spomenuté aj veci, ktoré sme sami vedeli. Ubezpečili nás a dali nové vízie a rozmer pre projekt.
Ktorá z rád bola pre vás najpodstatnejšia?
Prehodnotiť biznis stránku projektu, ktorá forma bude pre nás najvhodnejšia a ktorou sa lepšie priblížime ku klientovi a udržíme s ním kontakt aj po predaji.
Už aj máte premyslené, či niektorú z nich uvediete do praxe?
Dokončujeme spoluprácu distribučných kanálov a call centier.