19.06.2014, 10:20

Porota mu odporučila zmeniť biznis. Teraz má Slovák šancu na úspech

Nájdite si biznis s HN. Viktor Šalamon s projektom Auto-hneď.

Chcel pár tisíc eur na rozbehnutie kampane pre svoj projekt. Investori najskôr nešetrili kritikou, no namiesto fiaska sa skončila prezentácia projektu auto-hned.sk úspechom. Viktor Šalamon prišiel do Nájdite si biznis s HN s jedným projektom a odišiel s úplne iným.

Predstavenie produktu

Auto rýchlo a lacno

Našli ste si svoje vysnívané auto, ale v predajni vám povedali, že naň budete musieť počkať niekoľko dní či týždňov. Vám sa však nechce. Čo s tým teraz? Viktor Šalamon má riešenie. Na stránke auto-hned.sk zadáte model a parametre a služba vám nájde predajňu, kde majú vaše auto snov vystavené, a vám stačí si poň prísť. Jednoduché. Zakladateľ projektu by od investorov rád získal peniaze na reklamu, aby sa o jeho projekte dozvedelo čo najviac ľudí.

Investori sú však skeptickí a rozmýšľajú, akým spôsobom dokáže takýto projekt zarobiť. Projekt Auto-hneď totiž iba nedávno spustil platenú prevádzku, doteraz fungoval zadarmo. „Novinkou je platený balík pre firmy aj klientov. Tie firmy, ktoré sa zaregistrujú zdarma, dostanú dopyt s päťdňovým oneskorením a iba na e-mail. Plateným klientom posiela dopyt služba hneď, na viacero e-mailových adries a aj na telefón ako SMS. Platený prístup si však zatiaľ nikto nezaplatil. A za dva roky prevádzky zadarmo mala stránka 260 dopytov. „Asi 40 percent ľudí si aj reálne auto kúpilo,“ dodáva Šalamon.

Otázky a odpovede

Viete vôbec, čo chcete?

Michalovi Meškovi sa nepozdáva systém, keď musí zákazník čakať päť dní. „Je to na jeho úkor,“ poznamenáva. Šalamon priznáva, že je to skôr spôsob, ako odlíšiť platiacich a neplatiacich zákazníkov. Podľa investorov je to však trochu nešťastné riešenie, pretože sa stráca zmysel projektu, ktorý sľubuje auto hneď a nie o päť dní. „Podľa vás je problém marketing, no ja si myslím, že problém je samotný produkt,“ kritizuje Meško. „Ak nemám záruku, že to auto budem mať do 24 hodín, ale až o päť dní, tak sa zmysel služby stráca a ja radšej zdvihnem telefón a obvolám si predajcov v okolí,“ dodáva majiteľ Martinusu. „To je dôvod, prečo máte 260 dopytov a nie 2 600,“ pridáva sa Michal Matys.

Dalibor Jakuš zase kritizuje fakt, že služba nevyhľadáva auto s presnými parametrami, dá sa zvoliť iba značka, typ a motorizácia, prípadne typ prevodovky. „Ja ako zákazník môžem dostať povedzme 17 ponúk na autá, ktoré vôbec nechcem. Alebo ak to používam ako porovnávač cien, päť dní ma úplne zabije,“ nešetrí kritikou porotca. Viktor Šalamon sa však obhajuje, že služba je pre tých, ktorí sú už rozhodnutí, aké auto chcú, a hľadajú iba najvýhodnejšiu ponuku a najrýchlejšie dodanie. „Napríklad nedávno sme hľadali Ford Ranger, na ktorý sa čaká aj tri mesiace. Poslali sme dopyt do Česka a Maďarska a našli sme ho takmer hneď,“ hovorí Šalamon.

Hodnotenie

Vozte autá od susedov a uspejete

Investori pochybujú, že Šalamon vie, čo chce. A ako chce na svojom projekte zarobiť. Dokonca nemá v portfóliu zahrnuté všetky značky áut. Investori však zbystria pri zmienke o dopyte v Maďarsku a Česku. Michala Matysa preto zaujíma, ako Viktor Šalamon realizuje objednávky v týchto krajinách. „Ste na skvelých trhoch, v Česku aj Maďarsku sa oslabili meny a autá sú tam neporovnateľne lacnejšie ako tu,“ hovorí investor s tým, že sám zakladateľ by nápor dopytov nemusel sám zvládnuť, a už vôbec nie, ak by boli v cudzom jazyku. Šalamon však ubezpečuje, že po maďarsky vie. Zároveň však priznáva, že systém nie je úplne automatizovaný a väčšinu e-mailov posiela sám, ručne.

„Nemyslím si, že ste to dobre podchytili. Ak by ste zahrnuli do biznisu aj Poľsko a ponúkli zahraničným dílerom, že budete sprostredkovať predaj ich áut na Slovensku, pričom vybavíte všetky nepríjemné papierovačky, budete mať pre nich vysokú hodnotu,“ prichádza s riešením Michal Matys. „Podobná firma tu už bola asi pred desiatimi rokmi, no už nefunguje. Robila presne to, čo vy. A odstránenie nepríjemnej jazykovej bariéry môže byť prínosné aj pre predajcov, aj pre zákazníkov,“ pritakáva Dalibor Jakuš. Nápad chváli aj Michal Pastier: „Zmena produktu by výrazne pomohla aj reklame, marketing bude efektívnejší.“

Všetci investori sa napokon zhodli na tom, že Viktor Šalamon nepotrebuje peniaze na reklamu, ale zmenu produktu.


Verdikt poroty


Michal Meško, výkonný riaditeľ Martinusu
Ak ostanete na Slovensku, stráca sa pridaná hodnota vášho produktu. A jeho spoplatnením sa iba brzdíte. Ideálna kampaň by bola ústnym podaním, na vašom mieste by som sa pretrhol, aby si ľudia tie autá aj reálne kupovali.

Michal Hrabovec, spolumajiteľ Anasoftu
Súhlasím s ostatnými, nájdite si iný biznis model, ale za hranice neexpandujte. Za predaj skladových áut zo zahraničia sem na Slovensko by ste si mohli brať percentá a nepotrebovali by ste spoplatnenú službu.

Michal Matys, spolumajiteľ Translata a EuroCoc
Našli ste si zaujímavý trh, ale nepochopili ste pridanú hodnotu svojej práce. Vy tu dva roky robíte charitu. Čo je síce chvályhodné, ale nezarobíte. Cenové rozdiely u susedov sú obrovské a toto zatiaľ u nás nikto nerobí.

Michal Pastier, spolumajiteľ digitálnej agentúry Zaraguza Digital
Zmena produktu vám výrazne pomôže aj v marketingu. Zákazník radšej vyskúša službu, ktorá mu ušetrí na aute 1 000 eur, a ešte má aj auto hneď. Určite porozmýšľajte nad zmenou produktu a potom kampaň pôjde sama.

Dalibor Jakuš, zakladateľ Profesia.sk
Chceli ste sa odlíšiť od konkurencie, no spoplatnením a, naopak, spomalením služieb pre neplatiacich klientov ste sa zaradili do davu. Máte dobrú príležitosť, nepremeškajte ju.


Investori mi pomohli zistiť, ako zarobím

Viktor Šalamon z Auto-hneď o projekte Nájdite si biznis s HN

 

Prečo ste sa prihlásili do projektu Nájdite si biznis s HN?
Bral som to ako možnosť prezentovať sa a dostať môj projekt viac do povedomia.

Ako vám účasť v projekte pomohla?
Investori mali skvelé nápady, nad ktorými som už dlhšie rozmýšľal aj ja, ale nebol som si nimi istý.

Podarilo sa vám uviesť nejaké aj do praxe?
Zatiaľ nie a tak skoro to ani nebude, vyžaduje to čas a som na to sám. Ale chystám sa zmeniť biznis model tak, ako mi poradili.


O projekte

Služba Auto Ihneď funguje tak, že budúci majiteľ nového auta zadá svoje požiadavky na konkrétnu značku, model a motorizáciu auta a systém mu ukáže, ktorí predajcovia majú dané vozidlo na sklade. Služba umožňuje porovnávať ceny jednotlivých áut a tiež skracuje čakacie lehoty, ktoré môžu byť pri niektorých modeloch celé mesiace. Služba ponúka skladové autá v regiónoch, ale aj v Českej republike a Maďarsku. Za dva roky prevádzky sa cez službu predala už asi stovka áut.

Kto je Viktor Šalamon
Pracoval ako webový dizajnér v Slovak Telekome, ING a Poštovej banke, kde pôsobí dodnes. Službu Auto Ihneď rozbieha popri súčasnej práci ako startup.