26.03.2014, 17:40

Nájdeme vám najlepších lekárov na svete

Nájdite si biznis s HN. Daniel Shaw predstavuje projekt MedBeaver zameraný na medicínsky turizmus a hodnotenie kliník.


Projekt Daniela Shawa porotu nadchol. Snímka: HN/Peter Mayer
 

Projekt/Hľadajú sa top kliniky
„Všetko to vzniklo pred ôsmimi rokmi. Vtedy sme s jedným zubárom rozbehli v Piešťanoch medicínsky turizmus a začali sme sem voziť anglických pacientov.“ S týmto príbehom prichádza pred päťčlennú porotu Daniel Shaw – Angličan, ktorý už 10 rokov pôsobí na Slovensku. Projekt, do ktorého už dlhšie vkladá nemalé ambície, nesie názov MedBeaver. Povedané v skratke: prostredníctvom neho chce klientom, využívajúcim medicínsky turizmus, prinášať kompletný servis kliník v jednotlivých štátoch. A nielen v oblasti zubnej medicíny. To znamená: presné informácie o cene za ošetrenie v tej-ktorej ambulancii v konkrétnej krajine sveta (vrátane informácií o poplatkoch za letenku či ubytovanie) plus relevantné rebríčky ambulancií podľa ich kvality. Časť z týchto ambícií už v minulosti naplnili. Prišiel čas pohnúť sa ďalej. Najväčšou výzvou, na ktorej aktuálne pracujú, je vytvorenie modelu relevantného hodnotenia kliník. „Prišli sme totiž na to, že klienti sa pri výbere kliník nemajú ako orientovať. Chýba totiž ich objektívne hodnotenie,“ vysvetľuje Shaw.

Preto vytvorili takzvaný Global Clinic Index, postavený na algoritme využívajúcom asi dvesto kritérií, na základe ktorého každej klinike priraďujú určité skóre. „Všímame si hodnotenia od pacientov, počet lekárov, ich odbornosť, typy služieb a mnoho iného,“ vymenúva. Momentálne majú týmto spôsobom vyhodnotených asi 2 300 kliník po celom svete. „Vlani sme urobili prieskum v Maďarsku, aby sme zistili, či o takéto hodnotenie budú mať pacienti a kliniky záujem. A ukázalo sa, že áno,“ hovorí a dodáva, že Maďarsko je vďaka tomu prvou krajinou s vlastným rebríčkom. Za toto oficiálne hodnotenie spojené s certifikáciou na začiatok inkasujú od kliník 400 eur. V čase natáčania mali podpísanú dohodu s rovnou tridsiatkou.

A čo Daniela Shawa priviedlo pred porotu projektu Nájdite si biznis s HN? Snaha získať expertov na iné medicínske oblasti, aby mohli svoj algoritmus, ušitý na mieru pre zubné ambulancie, doladiť aj pre iné lekárske odvetvia.

Otázky a odpovede/Choďte za top lekármi
„Kto je vaša konkurencia?“ zaujíma sa ako prvý porotca Ivan Štefunko z Neulogy. „Zatiaľ nikto. Nemocnice síce majú odborné hodnotenie, ale kliniky ešte nie. V ich prípade existujú len užívateľské hodnotenia,“ odpovedá Shaw. „Potrebujete relevantne spracovať tisícky kliník. Nie je to náročné na ľudskú prácu?“ zaujíma sa ďalej Štefunko. Shaw vysvetľuje, že model je kompletne automatický, vyžaduje len e-mailovú komunikáciu s klinikami. Michal Matys z Translaty prepočítava, že z kliník, ktoré dosiaľ vyhodnotili, im dosiaľ platí menej ako percento. „To je dosť málo. Máte predstavu, na aké percento by ste sa mali dostať, aby vám to začalo trochu fungovať?“ Spracovať desať certifikácií mesačne – reaguje startupista a dodáva, že si potrebujú overiť, či budú lekári ochotní dať si ich certifikáciu na svoju stránku. V tom prípade to budú „tlačiť“ ďalej. „Úprimne povedané, keby som ja bol majiteľom kliniky, neviem, či si dám certifikát stránky, za ktorou nestojí žiadna autorita. Ale v prípade, že by za ním stála napríklad taká Medzinárodná zubárska komora – to by už bolo celkom iné. Neuvažovali ste, že by ste oslovili organizácie tohto typu?“ zaujíma sa Matys a z výrazu na tvári startupistu je jasné, že udrel klinec po hlavičke. „To je presne to, čo potrebujeme. Ani nie tak peniaze, ale skôr medicínske kapacity, ktoré by sa za nás postavili,“ reaguje.

„A čo vám najväčšmi bráni v tom, aby ste certifikovali nejakú kliniku?“ pýta sa Michal Štencl zo Sygicu. „Dôvera,“ znie odpoveď Shawa, čím v podstate potvrdí predošlé názory. „Potrebné je chytiť najlepších lekárov v odbore. Tým pádom to budú chcieť aj ostatní a stanete sa štandardom,“ radí Štefunko. „Choďte teda za top lekármi a požiadajte ich, či im môžete hoci aj zadarmo urobiť audit. Pokojne im vysvetlite vás biznis model, že najskôr navštevujete tých najlepších. Určite im to zalichotí,“ pridáva sa Štencl.

Hodnotenie/Buďte priekopníci. Máte na to
„Výborný a užitočný nápad,“ zhodnú sa porotcovia. Zároveň však dodávajú, že to treba rozbehnúť čím skôr a snažiť sa získať investora. A najmä: sústrediť sa na získanie dôveryhodnosti. „Je pravdepodobné, že rovnaký štandard hodnotenia, ako existuje v prípade hotelov, sa práve teraz rodí v medicíne. A aby ste sa tým štandardom stali práve vy, musíte byť prví. Rád vám v tomto smere poradím,“ uzatvára Štefunko.
 

Verdikt poroty:


Michal Matys, spolumajiteľ spoločností Translata, EuroCoc
Sústreďte sa najmä na jednu vec: získanie kredibility. Použite na to organizácie alebo najlepších lekárov v odbore.


Rastislav Kulich, country manažér Google Slovensko
Mali by ste sa zamerať na to, aby ste sa štandardom v hodnotení kliník stali práve vy. Nepôjde to bez investora.


Michal Pastier, spolumajiteľ digitálnej agentúry Zaraguza Digital
Pre vás je kľúčové získať pozornosť. Aj prostredníctvom certifikátov. Postavte sa k nim aj marketéri, nie ako predajcovia. A pokojne si vytvorte napríklad vlastnú súťaž s cenami, aby ste svojich klientov motivovali.


Ivan Štefunko, predseda predstavenstva spoločnosti Neulogy
Veľmi sa mi vá projekt páči. Ste zaujímavý adept na investíciu biznis anjela. Veľmi rád vám poradím, čo ďalej.


Michal Štencl, výkonný riaditeľ spoločnosti Sygic
Výborný nápad. Už len preto, že ste v tomto odbore už osem rokov, ste kandidátom na zisk nejakých eurofondov na tento projekt.

 

O projekte MedBeaver.com
O čo ide: MedBeaver je jedinečná databáza poskytujúca odhadované náklady a kvalitu ošetrenia na každej súkromnej klinike akejkoľvek krajiny sveta.
Koho hľadajú: nemedicínskych odborníkov na expanziu na nové lekárske trhy (očná či plastická chirurgia) a pre pomoc pri prispôsobovaní existujúceho modelu hodnotenia na iné typy kliník.
Čo ponúkajú: podiel na zisku.
Web: medbeaver.com
 

O Danielovi Shawovi
Rodený Angličan prišiel na Slovensko pred 10 rokmi, pôvodne sa živil ako profesionálny hudobník. Spoluzaložil zubné kliniky Dental Holiday a Smile Clinic v Piešťanoch, v júli 2013 bola otvorená pobočka Smile Clinic aj v Bratislave. Dosiaľ sa tu liečilo okolo tisíc pacientov z Veľkej Británie.


Dostal som intenzívnu spätnú väzbu
Minirozhovor: Daniel Shaw pre HN:
Ako hodnotíte spätnú väzbu poroty?
Bola veľmi intenzívna. Podpora zo strany porotcov ma skutočne povzbudila.
Ktorá z rád bola pre vás najpodstatnejšia?
Kľúčové slovo, ktoré som si zo stretnutia priniesol, je dôveryhodnosť. Poradili mi, aby sme náš projekt zaštítili odborníkmi a rešpektovanými organizáciami. A tiež, aby sme sa intenzívne zamerali na hľadanie investora.  
Už máte premyslené, či niektorú z nich uvediete do praxe?
Budeme pracovať na budovaní MVP (ide o stratégiu, ktorá sa používa na rýchle a kvantitatívne testovanie produktu – pozn. red) a aktívne hľadať kapitál: prostredníctvom jedného z kontaktov, čo som tu získal.