14.11.2014, 00:00

Odkaz poroty: Ak neviete, koľko zarobíte, nie je to biznis

Nájdite si biznis s HN: Lucia Kmečová a Jana Karolová s projektom Haraburdart.

Hovorí sa, že skvelý produkt sa predáva sám. V prípade značky hračiek Haraburdart je to aj pravda. Jej zakladateľka Lucia Kmečová sa však pred našou porotou naučila, že dobrý produkt nie je všetko a ani finančnú stránku neradno podceňovať.

Predstavenie projektu
Mojkadlá pre malých aj veľkých

Malé, mäkkučké a nesmierne roztomilé. Také sú hračky Haraburdart. Lucia Kmečová so sesternicou Janou Karolovou ich začala vyrábať z tvorivého pretlaku. Spočiatku len tak, doma. Dnes je haraburdart.sk totálne vypredaný e-shop a do spriatelených predajní nestíhajú dodávať nové hračky. „Rodičia si dnes dajú veľmi záležať na tom, čo svojim deťom dajú,“ vraví pred porotou Lucia, alebo Lula, ako si sama zakladateľka hovorí. Haraburdart je tu pre rodičov, ktorí si dajú záležať na tom, aby hračka pre ich dieťa nebola z Číny a sú ochotní si za to aj priplatiť.

„Hračky sú kvalitné z prírodných materiálov, bezpečné bez malých častí a sú odolné, prežijú čokoľvek. A dajú sa prať v práčke,“ vymenúva vlastnosti hačiek Lula. „Každé zvieratko má svoj príbeh. Nekupujete si hračku, ale adoptujete si člena domácnosti,“ pokračuje zakladateľka značky s tým, že každá postavička samozrejme má svoje meno.

Zvieratká majú zvláštny tvar s tenkými nožičkami. Lula vysvetľuje, že je to preto, aby sa deťom lepšie držali v malej rúčke. Hračky a vankúšiky Haraburdart sú podľa nej určené najmä tým najmenším deťom, ktorým majú pomáhať pri zaspávaní. „Ale naša cieľová skupina je od 0 do 100 rokov,“ dodáva.

Jana Karolová a Lucia "Lula" Kmečová. Snímka: HN/Peter Mayer

Otázky a odpovede
Vie vás to uživiť?

Zatiaľ čo sa ostatní porotcovia hrajú ako malé deti s mačičkou Miou či hrošicou Matildou a nechávajú sa uniesť ich roztomilosťou, Michala Krála z Pricemanie hneď zaujíma cena a náklady. „Väčšie hračky stoja 30 eur, menšie 20 a najmenšie 12 eur, náklady na materiál asi 6 eur. Ale líši sa to od modelu k modelu,“ začne Lula.

Presné čisla z nej však porotcovia dostať nevedia. Dokonca ani ročný obrat. „Takéto čísla by ste mali sypať z rukáva,“ vytkne jej Král a pokračuje s otázkou, prečo je e-shop vypredaný. „Preto sme sa sem prihlásili. Nestíhame vyrábať a dospeli sme do bodu, kedy sa nutne potrebujeme rozrásť,“ vysvetlí startupistka.

„Z peňazí, ktoré zarobíme nakúpime materiál. Ale zatiaľ sme nezarobili toľko, aby sme sa mohli rozšíriť a vyrábať viac,“ dodá s tým, že hračky vyrábajú ručne jej mama a teta. Na sezónne nával prijímajú brigádnikov. Porotkyňa Szöcsová by zase rada vedela, ako dlho trvá výroba takej hračky a koľko ich už Haraburdart stihol predať. „Keďže už vyrábame sériovo, jedna hračka vznikne asi za dve hodiny. A za tie tri roky, čo existujeme, sme predali odhadom štyri tisícky,“ vysype Lula Kmečová ďalšie približné čísla.

„Ja mám tiež deti a viem, že toto sú prémiové značky. Ako chcete expandovať a zároveň udržať výrobu na Slovensku? A konkurovať tak zabehnutým firmám v zahraničí?“ Nešetrí otázkami porotca Jozef Šovčík. „Ak máte vypredaný obchod a nezarobili ste dosť na to, aby ste sa rozrástli, je niekde problém. Niečo robíte zle,“ podotkne. „Ja som kreatívec a marketér. Nie som biznismenka. A viem, že toto nám chýba a v tíme by sa nám niekto taký zišiel,“ uznáva Kmečová.

Hodnotenie projektu
Skvelý produkt, zlý biznis

Haraburdart u nás hľadá investíciu na rozšírenie výroby a expanziu. Porotcovia však nadšení nie sú. „Je jedno koľko do vás investor vrazí peňazí, ak nebudete zarábať, tak neprežijete,“ myslí si Jozef Šovčík. Navrhuje ušetriť na nákladoch alebo zdvihnúť cenu. Prvá možnosť sa Lule nepozdáva ani po rade porotkyne Andrey Szöcsovej využiť služby textilnej firmy. „Nikto nám to nechce šiť. Trváme na tom, aby sa hračky robili ručne a to je piplačka,“ hovorí Kmečová. Podľa nej by bola schodnejšia cesta zvýšiť ceny. „Vyššiu cenu sme testovali v jednom hračkárstve a nenarazili sme na odpor.

Zvýšenie cien nás ale čaká tak či tak, pretože chceme certifikát a schválené materiály sú drahšie,“ dodáva. S tým súhlasí aj Martin Krupa. „Nedávno som pre neter kupoval v zahraničí hračku, nebola lacná ale to som neriešil, pretože som mal úplne iné kritériá,“ hovorí porotca. Michal Král zase navrhuje vyrábať na objednávku a na mieru. „Už sme ušili naozaj kadečo, aj s menom. Cena nebola oveľa vyššia,“ hovorí Lula. Presnú sumu z nej však porotcovia opäť nedostanú. „Ak by ste vyrábali hračky naozaj podľa želania zákazníka a originálne, potom si môžete doviliť mať aj prémiovú cenu,“ myslí si Král.

Jedným z kameňov úrazu podľa porotcov je aj e-shop. „Je dosť infantilný,“ povie rovno Krupa. Aj predajné kanály v podobe trhov a chystaného vianočného obchodíku nie sú podľa Jozefa Šovčíka efektívne. „Je to pre vás drahé. Sústreďte sa na váš e-shop, na tom treba popracovať,“ hovorí porotca. E- shop je však podľa Kmecovej pripravený, ale práve kvôli nedostatku tovaru nie je ešte v prevádzke


Verdikt poroty

Michal Král, výkonný riaditeľ, Pricemania
Páčia sa mi hračky aj pozitívna emócia, ktorú vyžarujú a to vám bude predávať viac ako nejaké technické parametre. Poradil by som vám však popracovať na e-shope s košíkom a nie takým, aký máte dnes. A určite zlepšite biznis plán a prehľad o rozpočte, výdavkoch, ziskoch a obrate. Toto vás totiž v budúcnosti môže zabiť. Vo firme musí byť spoločník, ktorý to bude mať pod palcom. Ak neviete, či vám to zarába, nemá to zmysel. Viem si predstaviť, keby ste mali dve verzie produktu, jednu sériovú a jednu prémiovú, na ktorú by ste si mohli dať aj prémiovú cenu.


Martin Krupa, spolumajiteľ ui42
Váš produkt vyzerá super, ale myslím si, že produkt ste vytvorili bez toho, aby ste mysleli na cenu. Pripadá mi to ako rodinný garážový biznis, ktorý zamestná vaše mamy a ešte výrobky aj predá cez stránku, trhy a podobne. Ja som človek z webového prostredia, takže by som vám radil zlepšiť e-shop. Ten váš je dosť infantilný a navyše sú všetky veci nedostupné, umožnite preto aspoň predobjednávky. Takže popracujte na dizajne a funkčnosti vášho obchodu. Ako veľký biznis to však nevidím.


Jozef Šovčík, investor, spoluzakladateľ Visicom
Na biznis potrebujete dve veci. Jednou je vášeň a druhou je biznis a kalkulácia. Ja u vás vidím iba to prvé, aj keď je vidieť, že to robíte od srdca a baví vás to. Peniaze, ktoré chcete, vám žiadny investor za týchto okolností nedá. A nebude biznis robiť za vás, môže vám iba radiť. Poriadne si zmapujte konkurenciu a zistite si, aký podiel na trhu môžete dosiahnuť a potom si vypočítajte počet kusov a náklady. Pri menšom množstve to nevidíte, ale pri väčšom to bude problém. Hovoríte, že hračku vyrobíte za dve hodiny. Skúste ju vyrobiť z a hodinu a zarobíte dvakrát toľko.


Andrea Szöcsová, šéfredaktorka webových projektov, Ecopress
Pripadá mi, že ani nechcete z toho veľký biznis, vidím zapálenú ženu, ktorá kladie dôraz najmä na to, aby tie hračky boli dokonalé. Otázka je, čo ste ochotní obetovať preto, aby ste veľký biznis vytvorili. Nie je nič zlé na tom, že by ste mali šiť v zahraničí, čo vám výrazne ušetrí náklady. Ak chcete zarábať. Inak to bude skôr vaše hobby, nie biznis.