15.05.2014, 00:05

Od nás do celej Európy. Mladý Slovák chce zarábať na grilovaní

Nájdite si biznis s HN. Miroslav Trembecki predstavuje startup Hütte: netradičnú záhradnú chatku.


Miroslava Trembeckého porota obohatila o podnetné návrhy. Snímka: HN/Peter Mayer


Predstavenie projektu/Grilovačka v zime v lete
Dokonalá rekreácia bez starostí. Toto je ambícia, ktorú chce so svojím startupom naplniť Miroslav Trembecki. Názov projektu, ktorý prichádza predstaviť pred porotu projektu Nájdite si biznis s HN, znie Hütte – teda chata. Podľa jeho slov však nejde o obyčajnú chatu. „Prichádzam s koncepciou, ktorú som objavil v Nemecku, no obohatil som ju o vlastný prvok. Nič také na Slovensku dosiaľ nie je,“ tvrdí mladý stavbár z Košíc.

Jej unikátnosť vraj nespočíva len v prvotriednych materiáloch (takmer výlučne slovenských), či samonosnej odoberateľnej konštrukcii, ktorej centrom jej gril. Najväčším bonusom Hütte je vysoká variabilita. „Zákazník si môže k základnému modelu pripojiť aj ďalšie objekty – búdu pre psa, kaďu s horúcou vodou a mnohé iné,“ vysvetľuje Miroslav Trembecki. Flexibilita chatky spočíva aj v tom, že vďaka odnímateľnému plášťu ju možno využívať celoročne – vrátane grilovačiek. Navyše – nemá betónové základy, tým pádom si ju s rozmermi 12 štvorcových metrov a váhou 1 200 kíl možno na svoj pozemok osadiť bez stavebného povolenia. Presnejšie – zmontovať vám ju príde Miroslav Trembecki osobne: a to do celej Európy.  
Autor startupu už premýšľa aj nad propagáciou. Napadlo mu osadiť svoje chaty na pozemky vysokohorských hotelov. „Ľudia si ich budú môcť dobre poobzerať, ale aj priamo vyskúšať,“ objasňuje.

Otázky a odpovede/Spoznajte svoju konkurenciu
„Aký je vlastne rozdiel medzi vašou Hütte a stavbami, ktoré sa predávajú v Baumaxe či Hornbachu?“ zaujíma sa porotca Ivan Štefunko z Neulogy. „Je tam kozub, netreba ju kotviť,“ reaguje Miroslav Trembecki. Viacerí členovia poroty však začnú krútiť hlavou: „Chatiek s týmito prvkami je kopa.“

Startupista zostane trochu zaskočený, no porotcovia mu prichádzajú na pomoc. „Ja by som na vašom mieste povedal, že väčšia variabilita a odnímateľná stena. No to je na odlíšenie sa od konkurencie stále málo,“ myslí si Rastislav Kulich z Googlu.
„A koľko času ste vlastne strávili „googlením“ konkurencie? Zdá sa mi totiž, že o nej nemáte veľký prehľad,“ zaujíma sa Michal Matys z Translaty a svojou otázkou zjavne triafa do čierneho.  „Pravdupovediac, nie veľa,“ priznáva startupista.
Michal Pastier zo Zaraguzy Digital medzitým nájde na internete šesť českých firiem, ktoré robia chatky na podobný spôsob. „To však nemusí byť len negatívna správa. Ak trh uživí šesť takých firiem, môže uživiť aj ďalšie,“ reaguje Michal Štencl zo Sygicu. „Musíte ich však mať dokonale zmapované a odlíšiť sa od nich,“ tvrdí.

Do debaty sa vracia Ivan Štefunko, podľa ktorého by malo pre Miroslava Trembeckého zmysel vytvoriť biznis model postavený na kvalitnom webe, prostredníctvom ktorého si každý bude môcť metódou drag nad drop vytvoriť vlastnú verziu Hütte: „Toto je čosi, čo obchody typu Hornbach naozaj neponúkajú.“ Trembecki kýva hlavou, vraj plánujú spustiť web aj mobilnú aplikáciu. „A budete schopní vyrábať na zákazku, keď si každý zákazník vyberie niečo iné?“ zaujíma sa Michal Štencl zo Sygicu. „Je to dielcová výroba, takže bez problémov. Som schopný vyrobiť to na mieru do 3 – 4 dní,“ reaguje startupista.   

Hodnotenie/Spravte z toho atrakciu
Základné posolstvo poroty je jasné: prvým krokom je dokonale zmapovať trh. „Spravte si prieskumný týždeň. Musíte zistiť, ako je tento trh rozsegmentovaný. Možno zistíte, že ste príliš drahý,“ radí Michal Štencl.
Michal Matys prichádza s ešte radikálnejšou radou. „Nájdite si firmu, ktorá je v tomto smere naozaj dobrá, zamestnajte sa v nej na nejaký čas, až potom sa pustite do vlastného biznisu. Nemáte totiž dotiahnuté základy.“
Michal Pastier už napriek tomu premýšľa nad nadstavbou, celkovou víziou projektu. „Musíte prísť s čímsi úplne novým. Urobte zo svojej chatky napríklad priestor pre ľudí, ktorí sú neustále vyrušovaní – akúsi kanceláriu svätého pokoja. Môžete vytvárať rôzne personalizované Hütte – pre programátora, pre rybára, pre človeka, čo miluje hviezdy. Treba z toho spraviť atrakciu, aby sa to dostalo do médií. Alebo z toho spravte úplne nový trend: nebuďte už garden chatka, ktorých je všade plno. Nazvite sa hoci wellness chatkou, alebo proste pointom.“
A na záver Pastier pridáva ešte dve rady nad zlato, ktoré preverila prax: dnešný zákazník chce mať zážitok aj z montáže. Treba mu preto v tomto smere nechať priestor na čiastočné dotvorenie chatky vlastnými rukami. „Alebo z toho rovno spravte zážitkovú vec. Nech si ju napríklad otec so synom pod vaším vedením postavia sami,“ uzatvára Ivan Štefunko.  


Verdikt poroty:

Rastislav Kulich, country manažér Google Slovensko
Musíte vytvoriť čosi jedinečné. A môže to byť hoci aj spôsob prepravy – niečo, čo zatiaľ nikto z konkurencie nepriviedol k dokonalosti. Aby bolo jasné, že nechcete byť len „chatka z Hornbachu“.


Michal Matys, spolumajiteľ spoločností Translata, EuroCoc
Spravte si týždeň, v ktorom sa budete venovať výhradne spoznávaniu konkurencie. Prípadne sa rovno zamestnajte vo firme, ktorá to robí najlepšie. A inšpirujte sa.


Michal Pastier, spolumajiteľ digitálnej agentúry Zaraguza Digital
Som cieľová skupina týchto produktov, drukujem vám. Musíte však vytvoriť niečo nové – úplne nový trend. Žiadna garden chatka, ale napríklad wellness chatka.


Ivan Štefunko, predseda predstavenstva spoločnosti Neulogy
Vytvorte si špičkový web, aby si prostredníctvom neho mohli zákazníci metódou drag and drop vytvoriť vlastnú chatku.


Michal Štencl, výkonný riaditeľ spoločnosti Sygic
Aj ja sa prikláňam k návrhu spraviť si výskumný týždeň. Zistite, ako je rozsegmentovaný trh a spravte si excelovskú tabuľku.

 

O projekte Hütte
Opis projektu: Ide o osembokú konštrukciu grilovacej chatky, ktorá je modifikovateľná v rôznych smeroch od veľkosti, vnútorného vybavenia až po rôzne prídavné moduly. Ide o maximálne variabilný sortiment záhradných doplnkov, ktorý sa dokáže prispôsobiť takmer každej predstave. Spôsob výroby kladie dôraz na rýchly ohlas z trhu a dokáže zmeniť výrobok v priebehu krátkeho obdobia, čo projekt robí veľmi flexibilným. Startup bude nápomocný aj pre ľudí v ťažkej životnej situácii a taktiež chce podporovať rôzne krízové spoločenstvá.
Čo hľadajú: Konzultácie a podporu v predaji.
Čo ponúkajú: V zmysle vzájomnej dohody.


O Miroslavovi Trembeckom
Po prvom neúspešnom podnikateľskom projekte sa rozhodol odísť do zahraničia, kde sa venoval sebavzdelávaniu a skenovaniu trhu. Našiel si oblasť, ktorej sa najviac rozumie – stavebníctvo – a zameral sa na konkrétny produkt a trh. Vypracoval koncept na výrobu konštrukcií záhradných chatiek s grilom či obytných jednotiek.



Minirozhovor. Miroslav Trembecki pre HN: Oslovilo ma spojenie výstavby so zábavou
Ako hodnotíte spätnú väzbu poroty?
Veľmi pozitívne, pretože sa mi otvorila dosiaľ neprebádaná cesta, ktorou chcem ísť. Spätná väzba sformovala nápad do konkrétnej podoby, a samotný projekt nabral aj iné smerovanie. Z nápadu sa stal definitívny koncept výroby a jeho súčasťou sú prvky, ktoré sa stále rozširujú.
Ktorá z rád bola pre vás najpodstatnejšia?
To nemôžem porovnávať. Pozerám sa na ne ako na súbor rád, ktoré ma veľmi obohatili. Či už ide o spojenie výstavby so zábavou, alebo o marketing. Radili mi „veľkí páni“, ktorým som touto cestou veľmi vďačný.
Už aj máte premyslené, či niektorú z nich uvediete do praxe?
Do praxe sa už dnes uvádzajú takmer všetky. Produkty sa stále vyvíjajú a konečne je Grill Hütte GC12 pripravená na predaj.