22.06.2012, 15:31

Najlepší mladý podnikateľ: Úspech robia technológie

+VIDEO | Najviac inovatívnym podnikateľom sa stal spolumajiteľ IT firmy Ladislav Gažo.

Absolútnym víťazom súťaže Mladý inovatívny podnikateľ roka 2012 je Ladislav Gažo. Je jedným z troch spoločníkov v IT firme Seges, má 30 rokov a tvrdí, že receptom na úspech sú nové technológie. „Snažíme sa ich prinášať na všetkých frontoch,“ zdôvodnil svoj úspech pre HN. Základom je efektivita „Je to mladá firma, s mladými ľuďmi a mladých ľuďoch. Sú invenční, kreatívni a majú čo povedať Slovensku. A možno aj svetu a globálnej ekonomike,“ tvrdí Marián Meško, výkonný predseda Junior Chamber International – Slovakia.

Gažova spoločnosť Seges je na trhu šesť rokov. Dodáva webové riešenia, aplikácie a vyvíja softvérové riešenia. Momentále zamestnáva deväť pracovníkov. Gažo tvrdí, že jeho firma je úspešná, pretože má iba toľko zamestnancov, aby pracovali efektívne. Spoločnosť okrem toho nijako výrazne nepocítila dopady hospodárskej krízy.

Mladý inovatívny podnikateľ 2012. HN/P.Mayer

Šéfredaktor Hospodárskych novín Peter Vavro a víťaz súťaže Mladý inovatívny podnikateľ roka 2012 Ladislav Gažo. Snímka: HN/P.Mayer

Gašparovičová: problém je byrokracia
V minulosti sa podnikaniu venovala aj manželka slovenského prezidenta, Silvia Gašparovičová. A dnes poukázala na to, že je založenie vlastného biznisu je stále byrokratickou a administratívne náročnou záležitosťou. „Stále, po 22 rokoch nenastala zmena smerom k tomu, aby bolo možné založiť podnikanie napríklad za jeden deň – tak, ako je to v mnohých krajinách,“ povedala pre HN.

Slovenské kolo súťaže o najinovatívnejšieho podnikateľa je súčasťou celosvetovej Creative Young Entrepreneur Award, ktorú organizuje Junior Chamber International.

Ďalšími dvoma top finalistami súťaže Mladý inovatívny podnikateľ, ktorej hlavným mediálnym partnerom sú Hospodárske noviny, je Miroslav Gajdoš zo spoločnosti NaturFit a Andrea Talavašková. Všetci traja spoločne s absolútnym víťazom budú na jeseň rezprezentovať Slovensko na medzinárodnom finále súťaže.

Mladý inovatívny podnikateľ 2012. HN/P.Mayer

Finalisti súťaže. Snímka: HN/P.Mayer

Mladým podnikateľom dnes udelili aj špeciálne ceny:

Cenu Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení získala Ľubomíra Retzerová.

Cenu prvej dámy SR Silvie Gašparovičovej – cenu mladej podnikateľke, získala Kristína Ilászová.

Cenu Ministra hospodárstva SR Tomáša Maltinského dostal Miroslav Gajdoš.

Junior Chamber International – Slovakia, je dobrovoľná nezisková organizácia, ktorá združuje mladých ľudí, od študentov VŠ až po samostatných podnikateľov vo veku 18-40 rokov. Jej cieľom je podporovať chuť mladých ľudí do podnikania a to už od študentov VŠ na Slovensku, chuť stále sa vzdelávať, pracovať na sebe, a tak byť uspešnými či už ako mladí podnikatelia alebo mladí manažéri.

Nominovaní na Mladého inovatívneho podnikateľa 2012

Andrea Talavašková, 30 rokov
Leverage, s. r. o.

Obchodná a distribučná spoločnosť zaoberajúca sa sprostredkovaním tovarov a služieb medzi rôznymi kontinentmi a regiónmi. Prvým projektom je import a distribúcia „zelených“ ekologických fliaš Green Bottle. Ďalším projektom je import a distribúcia ekologických obalov na jedlo. Andrea Talavašková tvrdí, že je veľký vizionár a systematik a myslí veľmi strategicky a koncepčne. Dokáže ľudí zapáliť pre svoje myšlienky a vízie a vyvolať v nich chuť pridať sa. V najbližšom období plánuje expanziu firmy na európsky trh. Firmu zakladala v júni 2010. Do decembra prebiehali všetky potrebné úkony na spustenie projektu  – právne, ekonomické, vývoj webstránok v slovenskom, českom a anglickom jazyku a v januári 2011 sa reálne do SR Green Bottle začala dovážať.  Projekt Greenb Bottle má za sebou takmer rok a pol a neustále rastie. „Momentálne pre efektívnejší a rýchlejší rast a expanziu do celej Európy meníme stratégiu a model fungovania a outsourcingový model fungovania bude následne aplikovaný na akýkoľvek ďalší projekt, ktorý pridáme,“ vysvetľuje Andrea.

Kristína Ilaszová, 27 rokov
FF company, s. r. o.

Hlavnými aktivitami spoločnosti sú kompletná výroba a vydávanie internetového časopisu WomanMan a spolupráca so súkromnou televíziou pri výrobe 3D virtuálnych panorám. Internetový časopis je svojím konceptom jediný, má štruktúru článok, videoreportáž, panoráma. Firma má 3 interných a 15 externých spolupracovníkov. Kristína je priateľská, vie byť k svojim kolegom empatická, ale zároveň vyžaduje vysokú mieru nasadenia, zodpovednosť so zameraním na dosahovanie výsledkov a dodržiavanie termínov. Nominovaná je osobnosť v pravom zmysle slova, čo sa prejavuje najmä jedinečnosťou a originalitou produktu, ktorý uviedla na trh. Využíva na to, aby sa presadila, svoju celú energiu, podporenú vlastnosťou neustále hľadať rezervy vo svojej práci a práci kolegov. Riadenie spoločnosti berie ako proces, ktorý nemusí byť učebnicovo nalinkovaný, ale rozhodujúci musí byť cieľ, ktorý sleduje. Svedomito vyberá pre firmu pracovníkov, ktorých potrebuje do mozaiky práce vo firme, pričom vybraným ľuďom zabezpečuje výborné pracovné podmienky pre ich rýchle napredovanie. Medzi svoje hlavné osobné kvality radí najmä snahu o dokonalosť, disciplínu a cieľavedomosť. V neposlednom rade je to aj ženský šarm a krása. Kristína tvrdí, že sa snaží byť dokonale disciplinovaná a cieľavedomá. Zdôrazňuje, že spoločnosť bola založená bez veľkých finančných vstupov,  bez vlastných podnikateľ- ských priestorov, s presvedčením, že ide o jedinečný a chýbajúci produkt na trhu.

Miroslav Gajdoš, 33 rokov
NaturFit

NaturFit je nový fitnes koncept, ktorého cieľom je udržanie zdravia a súčasne zlepšenie fyzickej kondície a psychickej pohody jednotlivca. Podľa jeho slov NaturFit nemá v súčasnosti na Slovensku ani v strednej Európe priamu konkurenciu. „To, čo robíme my, nerobí nikto iný. Vo svete je táto služba zavedená už viac ako 20 rokov. V poslednej dobe zažívame v západnej Európe veľký nárast spoločností, poskytujúcich služby, aké poskytuje NaturFit. Predvídame podobný trend aj u nás. Chceme si však udržať počiatočný náskok a poskytnúť najvyššiu kvalitu,“ dodáva Miroslav.

„Veríme, že prirodzeným stavom človeka je byť zdravý, štastný, silný a vitálny. Naším poslaním je pomôcť ľuďom, aby dosiahli tento stav rýchlo, bezpečne a efektívne,“ dodáva.

Celý koncept je podľa neho v strednej Európe úplne nový. „Pobyt na horách aj osobný tréning v meste je šitý na mieru. Každému klientovi venujeme maximálnu pozornosť, využívame skúsenosti zo zahraničia. Keďže hovoríme plynule anglicky (a niektorí aj nemecky, francúzsky alebo španielsky), naše služby sú prístupné zákazníkom z celého sveta. Napriek tomu, že sme pre naše podnikanie našli inšpiráciu vo svete, ponúkame unikátne aktivity,“ uzatvára.

Ľubomíra Retzerová, 32 rokov
Arriba, s. r. o.

Cieľom tejto cukrárskej firmy je „prinášať ľuďom radosť a pôžitok v každom kúsku, aby sme boli pojmom, značkou, miestom, kde budú stáť rady“. Ľubomíra sa aktuálne sústredí na vývoj nových receptov tort, zákuskov, koláčov i dizajn jednotlivých produktov. Ďalšími zásadami jej cukrárskej výroby sú: neustále zlepšovanie chuti produktov, kvalitné suroviny pri výrobe, čerstvá mliečna šľahačka, čerstvé mlieko – z farmy, použitie vanilky z Madagaskaru, krém – ľahký, všetky produkty musia zodpovedať firemnému sloganu „Pôžitok v každom kúsku“. Pri podnikaní sa však stretla aj rôznymmi prekážkami. Problém bol napríklad s priestormi. „Je nedostatok priestorov na výrobu zodpovedajúcu hygienickým predpisom,“ tvrdí. Nepriala jej ani byrokracia pri schvaľovaní priestorov a s tým spojené náklady či žiadna pomoc začínajúcim podnikateľom zo strany štátu.

Ladislav Gažo,

30 rokov
Seges, s. r. o.

Spoločnosť Seges, s. r. o., sa zaoberá vývojom a nasadzovaním progresívnych softvérových riešení v korporátnej sfére, konzultáciami v oblasti informačných technológií a využívaním softvérových prostriedkov na beh spoločností. Ladislav poukazuje na to, že je jedným z trojice spoločníkov, bez aktívnej účasti ďalších dvoch by jeho práca nemala taký rozsah a dopad. Snaží sa prinášaním nových myšlienok aj z iných oblastí ako IT prispievať k neustálemu zlepšovaniu komunikácie, či už v rámci spoločnosti alebo navonok. V najbližšej dobe je cieľom spoločnosti etablovať sa ako dodávateľ webových aplikácií kombinovaných s interaktívnym systémom na správu obsahu Synapso. Využívaním už vyvinutých aplikácií a aplikačných rámcov sa spoločnosť neustále snaží dodať zákazníkovi komplexné portfólio softvérových služieb zameraných na kvalitu. „Úvodné kroky spoločnosti boli sprevádzané menšími peripetiami na úradoch. Samotné založenie firmy však neznamenalo významnejší problém.“