16.07.2013, 00:00

Luxus nepozná svoju cenu. A čoraz viac láka i Slovákov

Vedeli ste, že na Slovensku niekto pije koňak, ktorý ho stál toľko, čo vás malé auto?

Vedeli ste, že jednou z najlepších investícií je rum? Jeho receptúry sa totiž menia každých pár rokov, čo z neho robí zberateľskú príležitosť. Zhodnotiť sa vám môže i o 300 percent. Aké sú ďalšie netradičné investície Slovákov?

 

Fľaša vína za 6 600 eur
Jediná fľaša na svete a je na Slovensku. Bola vyrobené pri príležitosti 350. výročia prvej zmienky o výsadbe viniča v Južnej Afrike. Nájdete ju vo vinotéke Vinimka. „Vydražili sme ju za 200-tisíc korún (6 638 eur). Je to mladá fľaša vína, investícia, ktorá sa zhodnotí časom. Čiže tam treba byť trpezlivý,“ hovorí spolumajiteľ vinotéky a somelier Andrej Lúčny.

Čo robí vína také drahé? Kvalita, vek a potom dopyt. „Keď sú kvalitné 100-bodové, tak je ich nedostatok, a potom cena ide vysoko hore,“ hovorí Andrej Lúčny. Takéto vína sa dajú získať často už len na aukciách a ceny sú naozaj vysoké. „Osobne som napríklad zháňal Chatoe Latour ročník 1982. Cena za šesť fliaš  dosiahla vyše 35-tisíc eur, pretože boli jedny z posledných na svete, a je to úžasné vinárstvo a veľmi ťažko sa to zháňa,“ spomína. Keď však chcete na víne zarobiť, radí kupovať ho  priamo od výrobcu, keď je ešte v sudoch.

 

Diamantový náhrdelník za 420-tisíc eur
Viete, koľko môže stáť šperk? Prakticky neobmedzene. Jeho cena sa totiž odvíja od veľkosti a čistoty diamantov, od samotnej veľkosti šperkov… Napríklad šperk s prírodným červeným diamantom môže stáť od milióna eur vyššie, dozvedeli sme sa v spoločnosti ALO jewelry, ktorej majiteľom je Slovák Alojz Ryšavý. Najdrahším šperkom, ktorý predali na Slovensko, je náhrdelník z bieleho zlata a s diamantmi za 420-tisíc eur. A to pritom nie je najdrahší šperk, aký vyrobili. Klasickým šperkom dominuje prsteň so vzácnym osemhranným brúsom diamantu za 720-tisíc eur. Neklasickým šperkom zas diamantová golfová loptička za 800-tisíc eur. Dizajn najdrahšej loptičky na svete vytvoril priamo Alojz Ryšavý. „Základ tvoria dve pologule z bieleho 18-karátového zlata, ktoré po spojení vytvorili dokonalú kópiu loptičky. Je osadená 409 bielymi diamantmi kvality D/IF (najčistejšie a najbelejšie diamanty, ktoré sa vyskytujú) s celkovou váhou 54,30 karátu. Tento ojedinelý šperk putoval po turnajoch v rámci PGA,“ prezradila nám Světlana Pospíšilová zo spoločnosti ALO jewelry.

 
Historické zlaté mince
Lacno kúpiť. Počkať. Predať. Aj tak sa dá zarábať na cennostiach. Rastislav Antala, zakladateľ bratislavskej reštaurácie Towers, napríklad investuje do zberateľských zlatých mincí. „Tieto veci nie sú extrémne drahé pri nákupe. Cenu získavajú časom. Napríklad jedna minca stojí tisíc eur, no za pár rokov bude mať hodnotu šesťtisíc eur,“ hovorí. Kupuje hlavne americké, no začína sa obzerať i po minciach z malých tichomorských štátov. Razia sa v malých množstvách, a preto majú aj veľké hodnoty. „Urobí sa limitovaná edícia, limitovaný počet kusov, ktoré si môžete kúpiť, a dosť. A keď by ich chcel získať niekto ďalší, tak potom už len zo súkromných zbierok. Následne sa cena odvíja od ponuky a dopytu. S cenou zlata to už nemá nič spoločné,“ vysvetľuje Antala.

 

Lietadlá – a čo tak stíhačka

Tajné sú na Slovenskú aj mená majiteľov lietadiel. Hlavne tých najdrahších. Kým pri malých si viete nájsť ich priamych vlastníkov, za najdrahšími business jetmi sú väčšinou spoločnosti, ktoré ich priamo vlastnia alebo pre niekoho spravujú. Ak si však nejaké „väčšie“ chcete kúpiť, pripravte si pár miliónov. „Za finančne najdostupnejší business jet z flotily Embraer môžeme považovať Phenom 100, ktorého cena sa pohybuje okolo 4,17 milióna dolárov. Je určený hlavne na krátke lety do troch hodín,“ hovorí  Vladimír Peták, generálny riaditeľ spoločnosti ABS Jets, a dodáva: „K najdrahším lietadlám z kategórie business jetov môžeme zaradiť napríklad Airbus Corporate Jet 380 (ACJ 380), ktorého cena sa pohybuje okolo 346 miliónov dolárov.“ S ním doletíte až za oceán. Samozrejme, cena týchto strojov rastie s vybavením – môžete tam mať najmodernejší audio systém, kúpeľňu s vaňou či spálňu.
Skúsil by som stíhačku
Pôvodne chcel byť síce dopravným pilotom, nie audítorom, no pilotovať prúdový business jet ho dnes neláka. Ľuboš Vančo, riadiaci partner spoločnosti KPMG, má radšej menšie stroje. Sám vlastní dvojmiestny ultralight z Nitry – Eurofox Space 912 3K. „Je to také veľmi pekné a pohodlné lietadielko. Lieta 110-kilometrovou rýchlosťou, tak si pohodlne otvoríte dvere a môžete si pofotiť krajinu,“ pochvaľuje si. Ak chce viac adrenalínu, presadne do štvorsedadlového stroja Cirrus, ktorý si kúpil s kamarátmi. „Je to rýchlejšia americká mašina,“ hovorí Vančo.
A na čom by si rád zalietal? „Nehovorím, že business jet by nebol zaujímavý, ale radšej by som si vyskúšal peknú stíhačku, kde si môžem skúsiť nejakú akrobaciu.“

 

Výhľad na hrad? 2 milióny
Kvalitné dizajnované interiérové vyhotovenie, unikátna poloha, jedinečné materiály. To robí z obyčajnej nehnuteľnosti luxusnú. A pridáva je na cene. „Najdrahšie nehnuteľnosti sú na bratislavskom hradnom kopci, hlavne vily s výhľadom na Bratislavsky hrad alebo na Dunaj. V závislosti od ich stavu a štandardu sa ponúkajú prevažne za ceny, ktoré prevyšujú 2 milióny eur,“ vyratúva Veronika Blahová, riaditeľka LEGACY exclusive real estate.
Napriek takýmto cenám záujem o luxusné nehnuteľnosti pretrváva. Pozor,  samotná cena z bežnej  nehnuteľnosti luxusnú neurobí. Tie musia splniť viac než len to, že sú drahé. Kritériom číslo jeden je väčšinou lokalita. „Nehnuteľnosť v dobrej lokalite neklesá na hodnote,“ hovorí Blahová. Tu si však treba uvedomiť, že luxus musí zohľadňovať aj individuálne preferencie klientov. „Totiž pre jedného môže byť luxusom bývanie v strede lesa na samote vo vile s hektárovým pozemkom a pre druhého to môže byť napríklad luxusne zariadený trojizbový byt v centre Bratislavy s krásnym výhľadom. Toto sa, samozrejme, odzrkadľuje aj v ponuke luxusných nehnuteľností,“ dodáva Veronika Blahová.

 

Valentino za 16-tisíc
Kabelka z limitovanej edície Chanel, ručne vyšívané rifle Dsquared2, ktorých je na svete iba pár kusov, či prehliadkové topánky z historicky poslednej kolekcie D & G. To sú modely, do ktorých investovala Magdaléna Šebestová z módneho domu Alizé. Je presvedčená, že v prípade oblečenia a módnych prvkov majú najväčšiu zberateľskú hodnotu práve limitované kusy. „Za investíciu možno považovať každý špeciálny, ručne robený kúsok ešte žijúceho módneho návrhára, prípadne poslednú kolekciu, ktorú navrhol ešte počas života,“ opisuje Šebestová. A ako príklad uvádza poslednú kolekciu už nebohého Alexandra McQueena, o ktorú bol tesne po jeho smrti veľký záujem. Dnes to zase môže byť kúsok od Valentina, prípadne Giorgia Armaniho, ktorí sú vo svetovej móde pojmom. A práve dlhé, ručne vyšívané šaty Valentino boli najdrahším kusom, ktorý bratislavský módny dom Alizé predal za 16-tisíc eur. V neposlednom rade hitom zberateľov vintage sú veci už nežijúcich návrhárov ako Gianfranco Ferre. Ak boli navrhnuté pri špeciálnej príležitosti, prípadne do známeho filmu, ich cena rastie. „Sú to značky ako Gucci a jeho „Bamboo Bag“, úplne prvá kožená taška s detailom vyrobeným z bambusu, ktorá sa v rôznych vyhotoveniach  vyrába dodnes,“ tvrdí Šebestová. Záujem o tieto tašky súvisí aj s tým, že ich nosili klasické filmové hviezdy ako Audrey Hepburn, Grace Kelly či Jacqueline Kennedyová, po ktorej je jedna z tašiek pomenovaná  „Jackie 0“ a vyrába sa dodnes. Zberateľským kúskom je tiež kvetinová šatka „Flora“ Grace Kelly.

 

Cena rumu? Trojnásobná
Kým jedným z prvých zberateľov a milovníkov rumu bol ešte prezident George Washington, na Slovensku ich zatiaľ nie je veľa. „Ľudia si myslia, že cennejší je koňak, ale pri rovnakom ročníku je väčšina rumov drahšia,“ tvrdí Adam Bursík, špecialista na rum. A za investíciu považuje takmer každú fľašu. „Výrobcovia menia fľaše každých pár rokov, v niektorých prípadoch aj receptúru či postup výroby,“ vysvetľuje. Jedného dňa sa tak môže z danej fľaše stať cenná zberateľská položka. Našiel som  už aj  rum, pri ktorom cena v priebehu roka stúpla o 300 percent a stále rastie. Daný rum vtedy kúpil za 280 eur ako limitovanú edíciu. Dnes sa jeho cena pohybuje okolo 1 200 eur a ešte stále nie je konečná.

Podľa posledného sčítania existuje vo svete približne 6 000 rôznych druhov rumov od prestížnych, ale aj menej známych výrobcov. Najdrahší, ktorý je bežne dostupný aj na Slovensku, je Havana Club Máximo a stojí 1 250 eur. Zberateľom však Bursík radí, aby si dali pozor na rum od spoločnosti Porfidio z Mexika. „Ak taký nájdete, rýchlo si ho kúpte, už sa nevyrába, o pár rokov bude mať určite svoju cenu.“ A rovnaký osud čaká aj ročníky značiek Zacapa alebo 25 -ročnú edíciu rumu El Dorado.

 

Najdrahším je Bugatti Veyron
Najdrahším autom jazdiacim po slovenských cestách je Bugatti Veyron. Jeho cena je zhruba 1,5 milióna eur. „No málokto vie, že ich máme v Bratislave až tri kusy,“ hovorí konštruktér športových vozidiel a pretekár Dick Kvetňanský. Pravdepodobne druhým najdrahším je na objednávku  vyrobený Pagani Zonda od Horacia Paganiho. Jeho cena je asi 800-tisíc eur.
Luxus = ručne vyrábané na zákazku
Dnes robí podľa Dicka Kvetňanského auto megaluxusným a drahým jedine exkluzívna ručná výroba na zákazku. Ceny vtedy stúpajú astronomicky. „Technológia, alebo samotná výbava, je dnes totiž dostupná rovnako malým výrobcom automobilov, ako veľkým konglomerátom.“ Preto toľko, čo za Bugatti Veyron, môžete zaplatiť za akýkoľvek na zákazku ručne vyrobený superšport Zenvo, Koenigsegg, Hennessey, SSC... A na ktorom by si zajazdil rád on? „Od mladosti sa túžim vyblázniť na revolučnom McLaren F1 – trojmiestnom superšporte s vodičom v strede, nízkou hmotnosťou a masívnym výkonom z dvanásťvalcového BMW,“ prezrádza.

 

Exkluzívny kúsok v zlate za 120-tisíc

„Cenu našich hodiniek nechceme zverejňovať. Pre nás aj pre zákazníkov je to lepšie, lebo sa v globále každý rok menia. Používajú sa drahé kamene, zlato,... a ich ceny sú nestále,“ vysvetľuje firemnú politiku luxusnej hodinárskej firmy Molnar Fabry Michal Molnár. V podstate sa však dá vychádzať z cien konkurencie, ktorá robí niečo podobné ako oni. „Pri zlatých modeloch je cenovka okolo 120-tisíc eur a vyššie,“ dodáva Molnár.

Aké drahé by dokázali vyrobiť? Aj za pol milióna eur. Záleží na použitých materiáloch, drahých kameňoch, strojčeku... „Keď chcete niečo nadštandardné, tak kúpite strojček od najlepšieho výrobcu, aký je na trhu, ak vám ho, samozrejme, predá, a potom už je na vás, ako hodinky spracujete,“ hovorí Michal Molnár.

Na rozdiel od šperkov, robia hodinky luxusnými nielen použité drahé materiály, ale i technológia. Napríklad značka Richard Mille, kde hodinky stoja 400-tisíc eur a pritom nemusia byť na nich použité ani zlato, ani drahé kamene. Sú len zaujímavé. „Dokonca ani technicky nie sú extrémne náročné. Proste je to dobrá značka. Majú štýl. Takže platíte aj za ten štýl,“ zdôvodňuje vysokú cenu Michal Molnár.

 

Obraz za 530-tisíc
Majitelia zahalený pláštikom tajomstva. Tak vyzerajú investície Slovákov do umeleckých diel. Tí sa totiž svojimi kúskami neradi chvália. „Medzi vzácne diela v slovenských súkromných zbierkach patria najdrahšie verejne zobchodované obrazy: Domenichinov (1581 – 1641) Chlapec s dalmatíncom vydražený v SOGE za viac ako 530-tisíc eur či diela Martina Benku, ktoré sa dnes bežne dražia nad 150-tisíc eur,“ hovorí Július Barczi z aukčnej spoločnosti SOGA.
A do ktorých diel či autorov investovať? Historických a tých s históriou. Vysoké ceny totiž dosahujú len diela z umelecko-historického hľadiska zaujímavých autorov, prípadne také, ktorých reflexia má vedecké opodstatnenie. „Najvyššie sumy u nás padajú za predstaviteľov medzivojnového moderného umenia. Títo umelci tvoria pevnú kostru slovenskej výtvarnej tradície (Benka, Fulla, Galanda), v ostatnom období sa však k nim pridali aj galandovci a predstavitelia konceptuálnych tendencií 60. – 70. rokov,“ vymenúva Barczi a dodáva: „Spomínané segmenty trhu s umením je teda výhodne kupovať aj s investičným zámerom.“
Andrej Zaťko, riaditeľ a člen Predstavenstva J&T, sa zaujíma čisto o súčasné slovenské umenie. „Prvý olej, ktorý som vydražil v aukcii, bol od Pavla Megyesiho,“ spomína na začiatky. Obzvlášť rád má dielo od Róberta Bielika a tiež maľbu mladého výtvarníka Petra Sojku Les (2010).

 

Fľaša koňaku za 2 400 eur
Lídrom v oblasti produkcie chuti a kvality whisky sú dnes Japonci a potvrdzujú to aj ocenenia na medzinárodných súťažiach ako World spirit exhibition San Francisco. Japonské whisky stúpajú na cene medziročne o 300 percent, čo súvisí so zemetrasením z roku 2011. „Dnes sa nevyrábajú žiadne whisky, fľaškuje sa iba to, čo bolo vyrobené a do Európy sa sťahujú už fľaše z Ameriky a Ázie,“ vysvetľuje Antónia Kovačiková z Bottleshopu. A dodáva, že najžiadanejším artiklom v ich obchode sú viac než 30-ročné whisky, kde sa ceny pohybujú od 600 eur za kus.
Najdrahšou fľašou v Bottleshope je pritom koňak Remy Martin Louis XIII. v krištáľovej karafe. Stojí 2 400 eur „no približne o mesiac ho nahradí iný, za 6 000 eur,“ sľubuje Kovačiková.