26.01.2012, 00:00

Hotely si polepšili, no Slovensko nespasili

Slovenské hotely doplácajú na to, že na turistických mapách sme takmer neviditeľní.

Napriek tomu, že domácich aj zahraničných hostí prišlo viac ako po minulé roky, štatistiky Eurostatu nás v počte nocľahov zaraďujú na spodné miesta v Európe. „Dlhodobým problémom je stále veľmi slabá propagácia Slovenska, nezáujem politikov o odvetvie cestovného ruchu a vysoké daňové zaťaženie,“ rozmýšľa o dôvodoch aktuálneho stavu Peter Hain, generálny manažér hotela Albrecht.

Vyššia rýchlosť
Prišlo k nám viac hostí, zhodujú sa hotelieri po celom Slovensku. Po pôstnych rokoch 2010 a 2011 sa cestovný ruch vlani opäť nadýchol. Dokazujú to aj aktuálne čísla Eurostatu, ktorý zaznamenal takmer šesťpercentný nárast nocľahov v našich hoteloch. Aj keď je údaj v porovnaní s okolitými krajinami priemerný, naši hotelieri nadšení nie sú. „Ak aj do Bratislavy príde viac turistov či obchodných cestujúcich, dochádza tak k rozptylu, vzhľadom na čoraz väčší počet ubytovacích kapacít v rámci mesta,“ vysvetľuje paradox nárastu Hain.
P
roblém nárastu počtu lôžok sa pritom týka celého Slovenska. „Za posledných päť rokov pribudlo 800 ubytovacích zariadení a počet lôžok sa oproti roku 2000 strojnásobil,“ vypočítava riaditeľka hotela Sandor Daniela Miháliková a poukazuje na druhú stranu mince. „Počet návštevníkov Slovenska len horko-ťažko dobieha počet návštevníkov spred krízových rokov,“ podotýka.

Susedia ďaleko vpred
Kým návštevnosť stúpala, tržby zostávali na rovnakej úrovni. „Hostia v našom hoteli míňajú menej. Viac ich stojí doprava či skipas, a tým pádom ostane menej na míňanie v hoteli,“ prezrádza Tomáš Huber, riaditeľ hotela Atrium v Novom Smokovci. Oproti minulosti sa na trhu objavili aj nové atrakcie, ktoré hotelierom nie vždy pomáhajú. „Trh ničia tzv. zľavové portály, ktoré síce ponúkajú klientom zľavy od 50 percent, no len málo z nich si detailne pozrie, čo všetko má v ponuke zahrnuté,“ upozorňuje Huber. Podľa jeho slov sú tieto ponuky často umelo nafúknuté, aby mali naoko vyššiu zľavu.

Konkurenčné tlaky silnejú, turistov však oveľa viac neprichádza. Pri pohľade na celkový počet prenocovaní je Slovensko so siedmimi miliónmi na najnižšom poschodí. „Jednoznačne chýba lepšia prezentácia Slovenska, aby turisti vedeli krajinu s niečím konkrétnym stotožniť,“ vysvetľuje Pavol Kašuba, konateľ poradensko-konzultačnej spoločnosti Atlific.

Odkázaný na domácich
Kým v zahraničí sa hotely spoliehajú najmä na cudzokrajných zákazníkov, u nás je situácia opačná. „Za posledné mesiace prevažnú väčšinu klientov tvoria Slováci,“ povedala pre HN Zuzana Trnovská, manažérka liptovského hotela Sojka. Rovnaké slova počuť aj z Tatier. „Zo zahraničných návštevníkov sú našimi najčastejšími klientmi Poliaci, Česi a po rusky hovoriaci klienti,“ dodáva Katarína Šarafínová, marketingová riaditeľka spoločnosti Tatry mountain resorts, ktorá prevádzkuje vyše desiatky hotelov pod Tatrami.