10.02.2006, 00:00

OTO 2005. Malá nežná televízna revolúcia

Po rokoch tichého výsmechu Slovenskej televízii, ktorá "nechávala" na vlastnej pôde vyhrávať ľudí z Markízy, sa jej skóre s konkurenciou pomaly vyrovnáva. Za rok 2005 bodovala rovnako, presne trikrát, Markíza i Slovenská televízia, raz spravodajská TA3, štyri body získali nezávislí umelci. Televízia JOJ obišla opäť naprázdno.

Uctenie si chlebodarcov
Začiatok slávnostného odovzdávania cien Osobnosť televíznej obrazovky 2005 sa niesol v nostalgickom duchu minulých ročníkov. Na poli spravodajstva aj tento rok ostali len neohrození hráči -- moderátori najsledovanejšej televízie. Kategóriu moderátor(ka) spravodajských relácií získala absolútne lojálna Aneta Parišková ďakujúca výhradne televízii Markíza a výhradne divákom rovnomennej televízie. Najlepšia moderátorka športových relácií Martina Bartošíková vyhlásila nielen nominácie, ale, pre istotu, cenu si vlastnoručne aj odovzdala (tvorcovia programu pri takom zúfalo slabom počte celebrít určite nemali iné východisko). Prvým zábleskom revolučného diania bola výhra Zlatice Puškárovej, a nie Daniela Krajcera v kategórii moderátor(ka) publicistických relácií. Vôbec prvé ocenenie kvalít obávanej politickej dračice bolo prekvapujúce nielen pre divákov, ale aj víťazku samotnú, ktorá evidentne podľahla dojatiu a nezabudla poďakovať aj konkurencii.

...entýkrát na pódiu
Výsledky neutrálnych kategórií -- najlepší spevák, speváčka, najlepší herec, herečka -- však nepríjemný pocit dejá vu opätovne umocnili. Rovnaká anketa, rovnaká kategória, rovnakí víťazi: Meky Žbirka (3x), Zuzana Smatanová (2x), Zdena Studenková (5x), Maroš Kramár (4x). "Popularita sa dá len ťažko zmerať. Často sa vytvára na stránkach printov či v kanceláriách PR manažérov jednotlivých televízií. Výsledky ankety ako napríklad i OTO sú potom výsledkami aj ich snaženia," vysvetľuje Radoslav Augustín z Mediálne.sk. Pavel Bob z produkčnej spoločnosti MAYA vidí tajomstvo recyklácie v pravidelnom vystupovaní umelcov na televíznych obrazovkách. Najmä v zábavných reláciách...

Nespieva karaoke, nie je Vyvolený, ani Big Brother
Kto to je? No predsa absolútny víťaz OTO 2005 Maroš Kramár! Sympatický Kramár už síce verejnoprávnu televíziu nekritizoval za nedostatok príležitostí pre hercov, nezabudol si však -- ako každý správny herec -- trochu povoľkať nad tým, ako ho televízia JOJ bez väčších či menších "cavikov" a urputného boja prepustila konkurencii. Komentovať ďakovnú reč Mekyho Žbirku, ktorý aj nátlakové vlastné promo vie povedať spôsobom, že mu ho človek odpustí, by bolo zbytočné. Prirodzená Zuzana Smatanová si zasa nonšalantne vybavila ďalšieho Otíka aj na budúci rok. Len Zdena Studenková si nemohla odpustiť tradičné poznámky o zašlej mladosti, svojom partnerovi (nie milencovi) a novinároch. Recyklácia nastala aj pri najlepšom televíznom programe, ktorým sa po dva roky za sebou stala šou Slovensko hľadá SuperStar. Ešteže platí pravidlo, že do Siene slávy sa každý rok musí uvádzať iný umelec... Za rok 2005 tak toto prestížne ocenenie išlo do ruky verejnosťou trochu pozabudnutému Pavlovi Mikulíkovi. Jeho herecké umenie i talent napríklad v úlohe vášnivého kováča Jula z Tisícročnej včely či nezabudnuteľného hlasu Mastičkára v rovnomennom poľskom filme, správnosť rozhodnutia akadémie len potvrdzujú.

Konečne kindersuprise!
Spustenie malej revolúcie slávnostného večera a zažehnanie nudy z opakovania výsledkov však prinieslo až vyhlásenie víťaza v kategórii zabávač roka. Po prvýkrát sa ním v diváckej ankete OTO stala na slovenský šoubiznis relatívne mladá, diváckymi anketami dosiaľ neocenená tvár Adely Banášovej, ktorej sa podarilo poraziť aj takých skúsených veteránov, akými boli Peter Marcin či Vlado Voštinár. Slovenský "sex symbol" si tak konečne mohol vyskúšať ďakovnú reč aj naživo, dokonca s osou na hlave. Vzhľadom na dĺžku jej ďakovného zoznamu a celého pobytu na pódiu bolo zjavné, že sa na túto príležitosť poctivo pripravovala. Ďalší neočakávaný úder, a na slovenské pomery takmer až traumatický šok, prišiel vyhlásením víťaza najlepšej zábavnej relácie za rok 2005. Stala sa ním pomerne odvážna zábavná relácia SOS. Teraz len dúfajme, že Polnišová, Pomajbo, Sklár a Dangl nepôjdu slepou uličkou vyhorenia do tla -- na spôsob mnohých slovenských humoristov -- či kozmetických obmien v názve relácie a svoju prítomnosť na obrazovkách triezvo "ukočírujú".

Kam sa podel Karel Gott?
Slávnostný večer OTO 2005 by sa dal zhodnotiť slovami o veľkej snahe tvorcov pripraviť veľkolepý galaprogram na hollywoodsky štýl. S pompéznym hlasom oznamujúcim nominácie, niekoľkočlenným orchestrom či osvedčenými tvárami. Ale až natoľko istými a osvedčenými (Atlantída), že nepriniesli nič nové. Aj niektoré pokusy byť vtipný (moderátorky koketujúce s Karlom Gottom, operný spevák spievajúci Žbirku, Ráža či Müllera) ostali len pri chabých pokusoch a rozpačitých pocitoch. Oveľa lepšie vypálili herecké dialógy v krátkych upútavkách slovenských filmov či dokonca na slovenské pomery miestami aj vtipné uvádzanie nominácií (Krajcer o blondínkach atď...).
Po bombasticky ohlasovanom uvádzaní galavečera Karlom Gottom však ostáva veľkou záhadou, kde sa počas celého večera "božský" Kája vytratil? Tvorcovia zrejme nechceli zatieniť osobnosti slovenského šoubiznisu. Jeho skresaním na tri viac či menej vtipné úvahy o rodičovstve na plný úväzok, tlačiacich topánkach a počte zlatých slávikov však Karla Gotta -- na ktorého sa tešila nejedna rozcitlivená pamätníčka -- vytesnili skôr do pozície vzácneho hosťa než hostiteľa.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.