06.04.2010, 00:00

Baumgartner pre HN: Sme a budeme lídrom trhu

Róbert Baumgartner. HN/P.Funtál

Škoda je najpredávanejšou značkou na našom trhu, váš podiel na trhu však vlani medziročne klesol o tri percentá. Čomu prisudzujete tento fakt?
Je to dôsledok zmien, ktoré spôsobila globálna hospodárska kríza. Ide o zmeny v správaní zákazníkov a takisto efekt šrotovného. Automobilový trh minulý rok nebol porovnateľný s predchádzajúcimi rokmi, nepokračoval v trendoch, bol svojím spôsobom výnimočný. A výnimočné boli aj potreby a reakcie zákazníkov.

Aké čísla očakávate od tohto roku, čo sa týka trhového podielu?
Zostať jednotkou na trhu je to, čo chceme dosiahnuť tento rok aj v budúcich rokoch. Oveľa dôležitejší ako hodnota trhového podielu je pre nás výsledok merania zákazníckej spokojnosti, ktorý sa robí pravidelne. Z môjho pohľadu je výška trhového podielu len dôsledok.



[[{"type":"hn-image","fid":"93594"}]]

Škoda vždy mala renomé domácej značky. Nemáte problém s udržiavaním tohto imidžu?
Naša značka je tradične vnímaná ako domáca. 90 percent ľudí na otázku, akú značku pozná, uvádza na prvom mieste Škodu. Vozidlá Škoda Octavia sa vyrábajú na Slovensku, budeme jediná krajina, v ktorej sa bude vyrábať nový najmenší model našej značky. Nesmieme zabudnúť ani na fakt, že stovky subdodávateľov vyrábajúcich komponenty do vozidiel Škoda pôsobia a zamestnávajú ľudí na Slovensku. Škodu teda z môjho pohľadu vnímam ako našu tradičnú značku.

Aké hospodárske výsledky očakávate za rok 2009 a aké plánujete na rok 2010?

Škoda Auto Slovensko svoje hospodárske výsledky nezverejňuje.

Aký bude trend na automobilovom trhu u nás tento rok?

Očakávame, že trh bude nižší ako v roku 2009. V tejto dobe je predčasné odhadovať jeho výšku, pretože sme ešte na začiatku. Registrácie vozidiel kategórie M1 a N1 sú za prvé dva mesiace o tri percentá nižšie ako pred rokom. Napriek tomu značka Škoda predala o 18 percent viac a jej trhový podiel sa zvýšil o ďalšie tri percentá. Cítime zvýšený záujem zo strany zákazníkov aj firiem, ktoré minulý rok nákupy odkladali. To nás vedie k miernemu optimizmu, že ekonomická situácia sa začína pomaly zlepšovať.

Osemnásť percent je vysoké číslo. Čo za tým stojí?
Vysvetľujeme si to ako reakciu na atraktívne akciové ponuky, ktoré sme priniesli, a sčasti posun zákazníkov do vyšších segmentov. Napríklad model Octavia, ktorý je istým spôsobom etalónom medzi služobnými vozidlami, sa stáva už aj rodinným vozidlom za rozumnú cenu.

Ako na váš biznis zapôsobila kríza a aké opatrenia ste proti nej urobili?
Tak, ako každá firma, aj Škoda Auto Slovensko sa pozrela ešte hlbšie a ešte ďalej do svojho vnútra, tak, aby sme našu prácu robili čo najefektívnejšie a s čo najnižšími nákladmi. Samozrejme, naďalej sa budeme snažiť pracovať ešte efektívnejšie ako doteraz, je to takisto aj požiadavka akcionárov spoločnosti.

[[{"type":"hn-image","fid":"93591"}]]

Cítite aj nejaké zmeny spotrebiteľského správania zákazníkov z dôvodu krízy?
Badať istý posun medzi segmentmi, ale ten môže byť spôsobený tiež tým, že segment malých vozidiel bol silný najmä z dôvodu šrotovného. Títo zákazníci už svoju potrebu naplnili, ceny vozidiel zareagovali, a záujem sa teraz presúva, je však skoro povedať, kam. Zákazník sa dnes viac pozerá, na čo svoje peniaze minie, a chce za ne dostať maximum. A nielen v zmysle kvality produktu, ale aj v súvislosti s nákladmi spojenými s používaním vozidla. Naším cieľom preto bude naďalej ponúkať kvalitné autá za rozumnú cenu a po ich predaji zabezpečiť rozumné služby s dostupnými cenami a nízkymi nákladmi.

Ako sa darí vášmu najnovšiemu modelu Yeti? Sú Slováci ochotní spájať si vašu značku aj so segmentom SUV?
Určite áno. Záujem je vysoký, a nielen na Slovensku, ale v celej Európe. Väčšina zákazníkov hodnotí vozidlo Yeti ako naozaj vydarené, praktické a atraktívne. Veľa z nich smeruje do tejto kategórie a opúšťa klasický segment sedanových a hatchbackových vozidiel. Yeti ponúka spojenie aktívneho športového životného štýlu a kategórie SUV. Takže s vývojom objednávok sme zatiaľ veľmi spokojní.

Podľa spotrebiteľských testov dopadla Škoda Superb veľmi dobre aj v porovnaní s o niekoľko tisíc eur drahším Passatom. Ako sa slovenská klientela pozerá na tento model?
Túto otázku by vám lepšie vedela zodpovedať slovenská klientela. V rámci koncernu má každá značka svoje postavenie a svoju rolu, zákazník si, samozrejme, vyberá. My sme s vývojom objednávok a predaja Superb, hlavne nového variantu Superb Kombi, veľmi spokojní.

Kde vidíte spoločnosť Škoda Auto Slovensko v horizonte piatich rokov?

Škoda na Slovensku bola, je a bude lídrom trhu. Sme jedineční v tom, že zákazník má k nám najbližšie. Hustota siete je oveľa vyššia ako pri ostatných značkách. Jeden z cieľov, na ktorých chceme dlhodobo pracovať, je, aby pokrytie Slovenska sieťou autorizovaných servisov a odborníkov značky bolo stále najširšie. Keď sa zákazník rozhoduje o kúpe vozidla, rolu zohráva viacero subjektívnych i objektívnych faktorov. My sa budeme snažiť, aby spokojnosť zákazníkov značky Škoda bola čo najvyššia. Chceme naďalej našim klientom poskytovať kvalitné autá s vysokou pridanou hodnotou za rozumnú cenu. No kľúčom k úspechu je naša starostlivosť a služby zákazníkovi. Tím máme dobrý, produkty máme dobré, sieť máme silnú, takže všetky predpoklady na to, aby sme boli úspešní aj v budúcnosti, sú v našich rukách. Len musíme pokračovať v každodennej práci.

Súvisiace články