12.03.2008, 00:00

Banky: Problém s prevodom? Pozor na čas

Keď potrebujete previesť peniaze z účtu na účet, berte do úvahy, či sú obidva účty v tej istej banke, alebo či ten, komu peniaze posielate, má účet v inej banke. Od toho totiž závisí, kedy peniaze dostane.

Ak posielate peniaze z účtu na účet v tej istej banke, u adresáta budú okamžite, aj keď prídete do pobočky tesne pred "záverečnou". Ilustračná snímka: archív
Zdroj: archív

Ak máte vy ako "odosielateľ peňazí", alebo - ako sa povie v bankovom slovníku - príkazca, účet v tej istej banke ako príjemca, adresát, je to obvykle jednoduché. Vo väčšine bánk sú prevody medzi týmito účtami on-line. To znamená, že sumu vám odpíšu a príjemcovi pripíšu okamžite po zadaní platobného príkazu. Bez ohľadu na to, či chcete poslať slovenské koruny alebo cudziu menu. Ten, komu peniaze takto posielate, môže nimi okamžite disponovať. "Okrem výberu z bankomatu. Vybrať si peniaze však v takom prípade možno priamo v pobočke banky," upozorňuje hovorca Tatra banky Boris Gandel.

Strážte si čas
Isté obmedzenia sú v dennom čase, keď prevodný príkaz zadáte, bankári ho nazývajú cut-off time. Banky zrealizujú vnútrobankový prevod v ten istý deň, aj keď prídete do pobočky tesne pred "záverečnou", no ak by ste takýto príkaz zadávali cez internet banking alebo mobil banking, museli by ste to stihnúť napríklad do 21. hodiny. Inak budú peniaze na účte adresáta až na druhý deň. Aj keď v tej istej banke.
Ak chcete, aby sa zúčtovanie uskutočnilo rovnako okamžite napríklad aj medzi dvoma účtami v OTP Banke, zadajte expresný prevod. Nie je zadarmo, stojí 20 korún (v prípade OTP Senior konta 10 korún), no ak ho zvlášť nezadáte, prevod bude štandardný a zúčtovanie na obidvoch účtoch sa zrealizuje až vo večernom spracovaní konca dňa. To znamená, že príjemca bude mať peniaze na účte až nasledujúci pracovný deň.

Adresát: iná banka
Ak chcete previesť peniaze zo svojho účtu na účet v inej banke, počítajte s tým, že disponovať sa nimi bude dať až nasledujúci pracovný deň. Bankári používajú v tejto súvislosti vzorec či formulu: D+1. Teda deň, keď zadáte prevodný príkaz, plus deň na spracovanie. Tieto peniaze totiž musia prejsť zúčtovacím centrom, clearingom.
"Za zúčtovanie prevodu na strane adresáta v inej banke zodpovedá iná banka, t. j. banka príjemcu. Zo zákona by banka príjemcu mala prevod zúčtovať v deň, keď prostriedky dostane od Zúčtovacieho centra Národnej banky Slovenska, čo je spravidla nasledujúci bankový pracovný deň," vysvetľuje hovorkyňa OTP Banky Tatiana Jonáková. V rámci tuzemského platobného styku sú platby pripísané na účet prijímateľa nasledujúci bankový pracovný deň po ich odpísaní z vášho účtu ako príkazcu. Obvykle je to popoludní medzi 14. a 15. hodinou.

Nezabúdajte, že ak zadáte prevodný príkaz v piatok, na účet príjemcu v inej banke budú peniaze pripísané až v pondelok. Aj tu je dôležitý už spomínaný cut-off time, teda určitá hodina počas dňa, ktorá je stanovená ako lehota na zadanie prevodného príkazu. Ak ju nestihnete, platobný príkaz bude splatný až nasledujúci deň.

Jednoduchý príklad: Ak potrebujete poslať peniaze na účet v inej banke a chcete, aby tam skutočne najneskôr na druhý deň boli, v Tatra banke musíte prísť do pobočky do 14. hodiny. Ak prídete neskôr, platobný príkaz sa spracuje až nasledujúci pracovný deň a príjemca bude mať peniaze na účte na ďalší deň (stále platí D+1, len sa "odsunul" o jeden deň). Ak nestihnete prísť do pobočky, môžete zadať prevod aj cez internet banking alebo mobil banking či dialog, a to až do 19. hodiny. Treťou možnosťou, ako dosiahnuť, aby peniaze dostal adresát s účtom v inej banke už na druhý pracovný deň, je telebanking, kde musíte zadať príkaz na prevod do 18. hodiny.

Ak ste klient OTP Banky tiež môžete zadávať prevody do iných bánk až do konca otváracích hodín pobočiek, v prípade elektronického bankovníctva do 21. hodiny, v prípade Corporate Bankingu do 18. hodiny.

"Klientom mBank vykonávajúcim prevod peňazí do inej banky na Slovensku odporúčame zadať prevodný príkaz prostredníctvom internet bankingu pred ôsmou hodinou ráno. V takomto prípade by sa mali prostriedky na účte prijímateľa v inej banke objaviť ešte v ten istý deň," hovorí PR manažér mBank Marek Michlík.

Internet je lacnejší
Ak chcete, aby peniaze, ktoré posielate na účet do inej banky, boli na účte príjemcu ešte v ten istý deň, zvoľte niektorú z platieb - prioritnú, urgentnú alebo zrýchlenú. Opäť však musíte dodržať takzvaný cut-off time. Okrem toho - je to služba navyše, za ktorú budete musieť zaplatiť. Vo všeobecnosti platí, že ak niektorý z týchto prevodov zadáte elektronicky, vyjde vás to lacnejšie, než keby ste prišli priamo do pobočky banky.

"Prevod peňazí je možné zadať ako urgentný; v tom prípade je potrebné ho zadať do 10.30 hodiny, ak je prevod urobený ako rýchla platba HD:11EXP. Peniaze odídu hneď a sú pripísané v ten istý deň medzi 14. a 15. hodinou. Ak je prevod urobený ako prioritná platba HD:19, musí sa zadať do 12. hodiny. Peniaze vtedy odídu okamžite a sú pripísané hneď po zaslaní súboru v ten istý deň. Súbory sa posielajú každú hodinu," vysvetľuje hovorkyňa UniCredit Bank Zuzana Ďuďáková.

Ak potrebujete v OTP Banke, aby bol medzibankový prevod zúčtovaný v ten istý deň aj na účte adresáta, môžete zadať prioritný príkaz na úhradu. Ten je však spoplatnený výrazne vyššou sadzbou, 2 080 korún, a musíte ho predložiť v pobočke ráno do 9.15 hodiny.

"Ak chce klient VÚB banky zabezpečiť, aby bola jeho platba na účet príjemcu vedený v inej banke pripísaná ešte v ten istý deň, môže využiť dva druhy platieb: zrýchlené a prioritné. Podmienkou zrýchlenej platby je predloženie platobného príkazu do 10. hodiny v pobočke, respektíve do 10.30 hodiny prostredníctvom elektronického bankovníctva. Pri elektronickom zadaní zaplatí poplatok 500 korún, v pobočke tisíc korún. Termín na predloženie prioritných platieb je do 11.30 hodiny, pričom poplatok za elektronické zadanie je tisíc korún, v pobočke dvetisíc korún," konkretizuje hovorkyňa VÚB Alena Walterová.

Aj v Slovenskej sporiteľni môžete poslať peniaze z účtu na účet v inej banke prioritným alebo zrýchleným prevodom. Ak zadáte prioritnú platbu do 12. hodiny alebo zrýchlený prevod do 9.45 hodiny, príjemca bude mať peniaze na svojom účte ešte v ten istý deň. Ak to nestihnete, príjemca si bude musieť na peniaze deň počkať. "Poplatok pri prioritnom prevode je tisíc korún pri zadaní cez elektronické služby a dvetisíc korún v obchodnom mieste banky. Poplatok za zrýchlený prevod je 50 korún pri zadaní cez elektronické služby a 100 korún v obchodnom mieste banky," dodáva hovorca sporiteľne Štefan Frimmer.

Prioritné platby v slovenských korunách do inej slovenskej banky môžete využiť, aj keď ste klientom ČSOB. Do pobočky musíte prísť alebo zadať prevod elektronicky do 10. hodiny. V pobočke vás to bude stáť 300 korún, prostredníctvom internetu 100 korún. Ale príjemca dostane peniaze v ten istý deň.

Keď peniaze idú do sveta
Ak chcete skrátiť lehotu, dokedy budú slovenské koruny a cudzia mena na účte v banke v zahraničí alebo cudzia mena na účte v rámci Slovenska, musíte prevodné príkazy zadávať skôr. V niektorých bankách je to zhruba do 13. až 14. hodiny pri medzibankovom prevode, pri vnútrobankovom o čosi dlhšie.

Do pobočky ČSOB musíte prísť do 9. hodiny. "Lehotu spracovania platby je možné skrátiť nasledovne: pri menách euro, americký dolár, britská libra, kanadský dolár, poľský zlotý, česká i slovenská koruna, maďarský forint a švajčiarsky frank sa suma, ktorú ste poslali, pripíše na účet príjemcu v ten istý deň. Pri všetkých menách z kurzového lístka ČSOB (okrem chorvátskej kuny) budú peniaze pripísané na účet banky príjemcu nasledujúci pracovný deň. Poplatok za skrátenie valuty v obidvoch prípadoch je tisíc korún," sumarizuje riaditeľka odboru KomunikácieTereza Molnár-Copláková.

Cudzomenové platby v rámci Slovenska sa považujú za zahraničný platobný styk - clearing, teda zúčtovacie centrum - totiž spracúva len platby v slovenských korunách a iné meny musia ísť cez korešpondenčné banky rovnakým spôsobom, ako keď posielate peniaze do zahraničia. V takomto prípade počítajte s dvoma, prípadne i viacerými dňami. "Závisí totiž od toho, či má vaša banka a banka toho, komu peniaze posielate, navzájom vymenené swiftové kľúče, teda či vedia spolu komunikovať napriamo. Ak banky nemajú vymenené swiftové kľúče, platba sa najskôr pošle do takzvaných korešpondenčných bánk a až následne banke príjemcu. V tomto prípade platba trvá dlhšie, tri až šesť dní," pripomína hovorca Tatra banky Boris Gandel.

Prečítajte si aj:
Zvýhodnenie pre mladých získate len na nový úver

Na vaše otázky odpovedá:
Jana Slachtičová Lauková
hypotekárna špecialistka spoločnosti Hypocentrum
Jana Hurtošová
analytička spoločnosti Symsite Research

Dva roky splácam hypotekárny úver. Mám možnosť dodatočne požiadať o bonifikáciu pre mladých? Počul som aj o tom, že sa dá úver previesť do inej banky. Môžem v tomto prípade požiadať o bonifikáciu?

Celý článok >>

 

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.