02.10.2016, 01:30

Manipulácie s tachografmi patria k častým hriechom vodičov

Vodiči kamiónov trávia za volantom viac času, než by mali. Povinný oddych najčastejšie nedodržiavajú vtedy, keď sa vracajú domov. V zahraničí priestupky radšej nerobia, lebo pokuty sú vysoké.

Manipulácie s tachografmi patria k častým hriechom vodičov
Zdroj: Archív HN

Zlá organizácia práce
Ako vyplýva zo štatistík polície, počet nehôd nákladných vozidiel síce klesá, no bilancia nedostatkov je podľa inšpektorov práce na rovnakej úrovni už niekoľko rokov. „Na pozemných komunikáciách a v priestoroch podnikov je nedodržanie dĺžky denného odpočinku stále najčastejším nedostatkom. Nespôsobujú ho len vodiči vedomým skracovaním odpočinku, ale aj zamestnávatelia – zlou organizáciou práce,“ hovorí Slavěna Vorobelová, riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa a kontroly Národného inšpektorátu práce.
Niekedy šoféri skutočne nerobia predpísané prestávky a nemajú denný odpočinok v práci. Stáva sa však, že po nesprávnom prepnutí záznamového zariadenia do režimov „práca – prestávka – pohotovosť alebo iná práca“ to kontrola vyhodnotí ako nedostatočné prestávky či odpočinok, hoci v skutočnosti ich šoféri absolvovali.

Dôvod pochybenia
„Vysoký počet nedostatkov, ktorý spôsobuje prekročenie denného limitu času jazdy, si vodiči zapríčiňujú sami. Neskoro začnú hľadať vhodné parkovacie miesto na odstavenie vozidla v smere trasy jazdy. Posádky kamiónov často vedome prekračujú denný limit času jazdy v snahe čo najskôr doraziť do cieľovej domácej stanice po ukončení pracovnej cesty, najmä pred čerpaním týždenného odpočinku,“ upozorňuje Vorobelová.
Vodiči často nevedia zdokladovať svoju činnosť v časti alebo v celom kontrolovanom období. Nemajú potvrdenia, alebo majú na karte vodiča neznámu činnosť, čo spôsobili tým, že nevykonali manuálny záznam.
V repertoári nedostatkov inšpektori registrujú aj rôzne spôsoby manipulácie s digitálnymi tachografmi. Najčastejšie šoféri priložia magnet na snímač tachografu na prevodovke. Namiesto jazdy potom zaznamenáva prestávku. Vodiči to robia najčastejšie pri návrate na základňu podniku a pri čakaní a pohybe v okolí podnikov. Stále sú však veľmi rozšírené aj sofistikovanejšie formy manipulácie prostredníctvom elektronických zariadení a rôznych vypínačov.

Ustálený počet nedostatkov
Po predchádzajúcom výraznom zlepšení sa v období posledných piatich rokov počet nedostatkov ustálil približne na rovnakých číslach, tvrdí hovorkyňa. „Spôsobili to viaceré faktory – zvyšovanie právneho povedomia vodičov a zamestnávateľov, preventívna a kontrolná činnosť inšpektorov práce, zvyšujúca sa kvalita kontrol vodičov nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí,“ vysvetľuje Vorobelová.
V doprave je menej práce, a to umožnilo firmám zaraďovať kvalitnejších vodičov na jazdy. Zvýšil sa počet vozidiel vybavených digitálnym tachografom. Kým v roku 2014 ho malo 74,2 percenta všetkých skontrolovaných vozidiel, v roku 2015 to bolo už 79,4 percenta. Digitálne tachografy všetky údaje detailne zaznamenávajú na kartu vodiča aj do tachografu, a preto výrazne klesá možnosť zatajovania alebo falšovania. Vodiči sú preto viac nútení dodržiavať predpisy sociálnej legislatívy v doprave.

Nebezpečné návraty
V ostatnom období už nové dopravné spoločnosti takmer nevznikajú. Na trhu zostali dopravcovia, ktorí už majú skúsenosti so sociálnou legislatívou i sankciami kontrolných orgánov.
Ako upozorňuje Vorobeľová, najväčším problémom je nedostatočné právne povedomie dopravných podnikov aj vodičov. Školenia z problematiky sociálnej legislatívy v doprave sa často vykonávajú neodborne a informácie podávané na školení sú nedostatočné alebo vyplývajúce z neplatnej legislatívy. V praxi sa to neskôr prejaví tým, že vodiči začnú svoj výkon práce skôr, než by mali, prípadne začnú neskoro čerpať denný odpočinok.
„Kontrolná činnosť rovnako ako v predchádzajúcich rokoch preukázala, že najväčšieho počtu priestupkov sa dopúšťajú vodiči vnútroštátnej a medzinárodnej kamiónovej dopravy pri návrate na Slovensko. Pri vyhodnocovaní aktivít vodičov mimo územia Slovenskej republiky inšpektori nezistili takmer žiadne porušenia. Je to najmä tým, že v zahraničí sú omnoho vyššie pokuty, ako to umožňujú naše právne predpisy,“ zdôraznila Vorobelová.

Ako striedať prácu s odpočinkom
Šofér má veľa možností, ako svoj pracovný deň alebo týždeň rozdeliť. Prepravu však ovplyvňuje viacero faktorov – dopravná situácia, nakládka či vykládka, preto je ťažké uviesť modelový príklad. Navyše okrem jazdy vodič vykonáva aj inú prácu alebo môže byť v pohotovosti.

Najneskôr po štyri a pol hodine jazdy musí vodič absolvovať neprerušovanú prestávku trvajúcu najmenej 45 minút, ak nezačína čerpať čas odpočinku. Môže ju nahradiť prestávkou trvajúcou najmenej 15 minút, po ktorej nasleduje prestávka dlhá najmenej 30 minút. Napríklad: 2 hodiny jazdy / 15 minút prestávka / 2,5 hodiny jazdy / 30 minút prestávka a podobne).

Čas pravidelného denného odpočinku je najmenej 11 hodín (v priebehu 24 hodín). Ak čas odpočinku, zahrnutého v 24 hodinách, je aspoň 9 hodín, ale menej ako 11 hodín, potom sa považuje za čas skráteného denného odpočinku. Vodič môže čerpať najviac 3 skrátené odpočinky medzi dvoma časmi týždenného odpočinku.

Najčastejšie nedostatky vodičov za 1. polrok 2016:
– nedodržujú denné minimum času odpočinku
– prekračujú časy vedenia vozidla v trvaní 4,5 hodiny, po uplynutí ktorých má nasledovať prestávka, a nedodržujú prestávky pri dennom vedení auta v minimálnom trvaní 45 minút
– prekračujú denné časy vedenia vozidla
– nedodržujú týždenné minimum času odpočinku
– nepredložia záznamové listy alebo výstupy za predchádzajúcich 28 dní
– prekračujú dvojtýždňový limit času vedenia vozidla
– nesprávne používajú záznamové zariadenie, neprepínajú nastavenie podľa vykonávanej činnosti


Nehôd aj priestupkov ubúda
Polícia za prvých šesť mesiacov tohto roka zaznamenala spolu 208 dopravných nehôd, ktoré zavinili vodiči nákladných motorových vozidiel, vrátane terénnych áut. Štatistiky za uplynulé roky ukazujú priaznivý vývoj – počet nehôd klesá. Napriek tomu vodiči kamiónov opakujú „staré chyby“. Polícia pri kontrolách najčastejšie zisťuje ojazdené pneumatiky alebo rozdielne pneumatiky na jednej náprave, poškodené svetlomety či únik prevádzkových kvapalín. „Mnohí vodiči nesprávne používajú záznamové zariadenia – tachografy, nedodržujú stanovený odpočinok alebo dobu jazdy,“ hovorí Denisa Baloghová, hovorkyňa Prezídia Policajného zboru SR. Policajti často zaznamenávajú prekračovanie ustanovených hmotností a rozmerov vozidiel, neupevnený alebo nedostatočne upevnený náklad, ale aj vedenie vozidla bez predpísaných dokladov. „Zlepšil sa technický stav vozidiel a každý rok klesá počet zistených priestupkov. Aj dopravné nehody majú klesajúci trend.“

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.