05.01.2016, 10:45

Diaľničné známky po novom. Všetko čo ste potrebovali vedieť

Zmena v platení za využívanie diaľnic prináša takmer stopercentnú kontrolu, a teda elimináciu „čiernych jazdcov“, ale aj jednoduchší nákup známok.

Diaľničné známky po novom. Všetko čo ste potrebovali vedieť

Viacerí vodiči očakávali od spustenia e-známok možnosť kúpy ročnej známky na ľubovoľných dvanásť mesiacov, to sa nenaplnilo. Naďalej je ročná známka viazaná na konkrétne mesiace, respektíve kalendárny rok. To znamená, že si vodiči stále nemôžu kúpiť známku od marca 2016 do marca 2017. Ale len od januára do konca nasledujúceho januára, tak ako to bolo doteraz.


Ilustračná snímka: Flickr.com/haljackey

Ceny sa pre vodičov nezmenia, no Národná diaľničná spoločnosť (NDS) avizuje, že v porovnaní so starým systémom ušetrí približne polovicu prevádzkových nákladov. „V doterajšom systéme by sme na budúci rok za výrobu, distribúciu a iné náklady spojené s klasickými známkami zaplatili asi 6,6 percenta z vyzbieraných peňazí. Spoločnosti SkyToll budeme za e-známky platiť len 2,8 percenta z tejto sumy,“ povedal generálny riaditeľ štátnej akciovky Milan Gajdoš. 
Vodiči naďalej za ročnú e-známku s platnosťou trinásť mesiacov naďalej zaplatia 50 eur, za jej 30-dňovú verziu 14 a obľúbená 10-dňová známka vás vyjde na desať eur. Šoférom sa tak náklady nezvýšia.  

Nákup sa zjednoduší

Nové e-známky sa budú dať kúpiť na webe www.eznamka.sk a pomocou mobilnej aplikácie, ale aj cez samoobslužné automaty, ktoré stoja na viacerých hraničných priechodoch či na čerpacích staniciach. Skúsenosti z iných krajín však ukazujú, že drvivá väčšina šoférov e-známky kupuje rovnako ako predtým, teda na čerpacích staniciach. 
V prípade firemných áut využívajúcich operatívny lízing či správu vozidlového parku to urobí lízingová spoločnosť. „Ak má firma diaľničnú známku zahrnutú v mesačnej platbe za vozidlo, ktoré užíva, potom vozidlo automaticky zaregistrujeme. Tie firmy, ktoré ju v platbe zahrnutú nemajú, tiež môžu požiadať o zabezpečenie elektronickej známky. Výhodou je ušetrený čas, najmä ak má firma početnejší vozový park,“ vysvetľuje obchodná riaditeľka Business Lease Slovakia Lucia Čišková. Pri obstaraní e-známky cez internet sa vypĺňa evidenčné číslo vozidla, krajina jeho registrácie, e-mailová adresa a prípadne aj mobilné telefónne číslo, čo však nie je povinnosť. Názov firmy či meno potrebné uviesť nie je.


Ilustračná snímka: Flickr.com/Hamed Saber

Diaľničiarov nepodvediete

Kontrola e-známok bude prebiehať automaticky a bez toho, aby museli policajti autá zastavovať. „Pomocou registrácie ŠPZ do systému bude kamerový systém nainštalovaný na diaľniciach následne overovať platnosť diaľničnej známky na vozidle,“ vysvetľuje Lucia Čišková. Ak na spoplatnenom úseku kamera zachytí vozidlo bez platnej e-známky, Národná diaľničná spoločnosť zašle majiteľovi vozidla pokutu na základe objektívnej zodpovednosti. Výška sankcie pritom môže v správnom konaní dosiahnuť až 500 eur. 
Dopravní analytici aj NDS najmä z tohto dôvodu očakávajú takmer stopercentnú úspešnosť kontroly. Zároveň predpokladajú rast príjmov štátnej akciovky, či už z predaja e-známok, alebo vyzbieraných pokút. „Okrem toho možno očakávať lepšiu vymožiteľnosť práva. Tá je spojená s potrestaním vodičov, ktorí na diaľniciach jazdia bez známky. V súčasnosti je ich kontrola oveľa komplikovanejšia a nákladnejšia. Logicky je tak menej efektívna a tiež ohrozuje bezpečnosť na cestách,“ vysvetlil dopravný analytik Jozef Drahovský.

Skúsili sme mobilnú aplikáciu
Populárna z hľadiska počtu stiahnutí je aj mobilná aplikácia eZnámka (vyše 5-tisíc stiahnutí v obchode Google Play pre telefóny s operačným systémom Android). Avšak používatelia ju hodnotili doteraz negatívne, má totiž len 2,2 hviezdičky z piatich. Najviac sa používatelia sťažovali na nutnosť registrácie či nefunkčnosť programu na niektorých zariadeniach alebo ťažkopádne ovládanie.
Ani my sme v redakcii nerozumeli, prečo sa musíme v aplikácii registrovať, keď na webovej stránke elektronickej známky (eznamka.sk) sa nedá nikde prihlásiť.
Problém nastal aj pri spúšťaní aplikácie. Nedostali sme sa ďalej ako po úvodnú obrazovku. Aplikáciu sme museli preinštalovať a až potom fungovala. 
Všetky texty a informácie boli v angličtine a nenašli sme možnosť zmeniť jazyk na slovenčinu.

Nákup cez internet
Na rozdiel od aplikácie sa nám nakupovanie cez internetovú stránku eznamka.sk veľmi páčilo. Stačí si vybrať typ známky, zadať ŠPZ vozidla a krajinu registrácie. Pri desaťdňovej a mesačnej verzii zvolíte ešte začiatok platnosti. Zadáte e-mailovú adresu, na ktorú vám príde elektronický doklad o kúpe. Zaplatíte cez platobnú bránu iTerminál zadaním údajov z vašej platobnej karty a môžete jazdiť.

Kontrola platnosti
Keďže ide o novinku na našich cestách, na ktorú si vodiči musia privyknúť, určite príde vhod kontrola platnosti diaľničnej e-známky. Vykonať ju môžete na portáli eznamka.sk zadaním EČV a krajiny registrácie. Službu odporúčame najmä občasným „diaľničným vodičom“, ktorí využívajú desaťdňové alebo mesačné známky a nepamätajú sa, kedy si ich presne zakúpili.

Prípojné vozidlá
Diaľničné známky potrebujete aj pre prípojné vozidlo určené na ťahanie iným vozidlom, s ktorým je spojené do jazdnej súpravy, pričom úhrada diaľničnej známky sa realizuje pre prípojné vozidlá kategórie O1 a O2.

Kde sa platí
Vymedzené úseky diaľnic a rýchlostných ciest označené dopravnými značkami možno užívať po zaplatení úhrady diaľničnej známky za ich užívanie. Ide o vymedzené úseky diaľnic D1, D2, D3 a D4 a rýchlostných ciest R1, R2, R4 a R6, ktorých presný zoznam je uvedený na internetovej stránke Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. – Správcu výberu úhrady diaľničnej známky. Podrobné informácie o vymedzených úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest v Slovenskej republike je možné nájsť v sekcii Spoplatnené úseky.

Zákaznícka linka
Zákaznícka telefonická linka (takzvané Call-centrum) poskytuje zákazníkom na telefónnom čísle +421 232 777 777 predovšetkým komplexné informácie o povinnosti uhradiť diaľničnú známku a o výške úhrady diaľničnej známky za užívanie vymedzených úsekov ciest v Slovenskej republike. Okrem iného poskytuje zákazníkom aj bezplatnú službu overenia obdobia platnosti uhradenej diaľničnej známky, opakované odoslanie potvrdenia o úhrade diaľničnej známky, ako aj príjem reklamácií, sťažností a podnetov od zákazníkov.