16.02.2016, 00:00

20 otázok a odpovedí. Pýtate sa na eseročku a experti HN odpovedajú

Podnikať formou eseročky či sa dať na živnosť? Táto dilema asi nebude nikdy vyriešená objektívne, lebo závisí od mnohých osobných okolností a nastavenia biznis podmienok. Dnes vám priblížime fungovanie s. r. o. Na otázky čitateľov HN odpovedajú experti, spolupracovníci HN.

Téma: Firma a živnosť

Kombinácia s. r. o. a živnosti

Mam eseročku aj živnosť, ktorú som si obnovil po troch rokoch. Oplatí sa mi pri živnosti strážiť si príjmy za rok 2016, aby som sa vyhol povinným odvodom, alebo si mám všetko fakturovať na živnosť

Ak odvody nechcete platiť vôbec a nechcete zároveň ani poberať prípadné dávky zo Sociálnej poisťovne, napríklad starobný dôchodok, nemocenské, materské a podobne, skôr by som vám odporúčal prejsť na eseročku. „Strážiť si príjmy“ nemusí byť dobrou stratégiou, ak je dopyt po vašich službách a máte klientov, ktorí s vami chcú spolupracovať. Rovnako v tomto nemusí byť výhodné ani prerušenie živnosti. Eseročka však, samozrejme, znamená administratívu navyše a vyššie náklady na prípadného účtovníka. Je teda na vás, ako sa rozhodnete. a budúci rok si ju prerušiť?

Eseročka verzus živnosť

Je lepšie byť živnostníkom a platiť vysoké odvody, alebo si založiť firmu?

Väčšina živnostníkov chce mať minimálne odvody alebo žiadne. Ak patríte medzi nich a zároveň neplánujete v budúcnosti poberať dávky zo Sociálnej poisťovne, napríklad starobný dôchodok, nemocenské, materské a podobne, je vhodná kombinácia týchto dvoch foriem biznisu. Prvý rok, prípadne aj viac, budete podnikať formou živnosti – prvýkrát ste povinný platiť odvody do Sociálnej poisťovne, ak váš príjem za uzavretý rok, teda za prvý rok podnikania, prekročí sumu asi 5000 eur.(Za rok 2015 je to presne 5148 eur.) Čo môže nastať skôr či neskôr, závisí od vašich príjmov. Neskôr – ak už vám celkové odvody do oboch poisťovní vyskočia na niekoľko stoviek mesačne, môžete prejsť na eseročku, a tak ich minimalizovať. Vtedy však už počítajte s rozsiahlejšou administratívou, minimálne teda s vyššími nákladmi na účtovníka či poradcu.

Platenie preddavkov

Ako je to s preddavkami na rok 2016, keď som živnostník a zároveň právnická osoba –

eseročka? Mám platiť preddavky dvakrát?

Každú firmu musíte posudzovať samostatne, teda fyzickú osobu aj eseročku. Ak sa vám u fyzickej osoby podarí mať tzv. „poslednú známu daňovú povinnosť“ v sume viac ako 2500 eur a menej ako 16600 eur, platíte štvrťročné preddavky, ak viac ako 16600 eur, platíte preddavky mesačné. Akurát sa pomerne zložito urobí výpočet spomenutej „poslednej známej daňovej povinnosti“, ktorá je dôležitá na posúdenie povinnosti platiť preddavky a zároveň z ktorej sa preddavky vypočítajú. Nie vždy totiž ide presne o sumu dane z daňového priznania. Pri eseročke – a to zopakujem, posudzujete výšku dane z daňového priznania. Ak je vyššia ako 2500 eur a menej ako 16600 eur, platíte štvrťročné preddavky, ak viac ako 16600 eur, platíte preddavky mesačné.

Téma: Založenie a fungovanie eseročky

Bez vkladu do banky

Treba na založenie eseročky vložiť do banky 5000 eur?

Pred dvoma rokmi sa dala eseročka založiť len tak – bez reálnych peňazí na vklad do základného imania. Potom vláda pritvrdila a zaviedla povinnosť vložiť peniaze do banky. Banky zarábali a ľudia mali hneď na začiatku podnikania o problém viac. Našťastie, táto byrokratická povinnosť sa od tohto roka zrušila a všetko sa vracia späť. Firmu si tak môžete založiť aj bez 5000 eur v banke. Začať podnikať je tak opäť jednoduchšie. Pre úplnosť treba poznamenať, že základné imanie ako také a ani vklady spoločníkov do s. r. o. sa nerušia. Zrušila sa iba povinnosť ukladať peňažné vklady do banky, vďaka čomu už odnikatelia nemusia riešiť otázku, kde vziať toľko peňazí.

Takže pri zakladaní eseročky už netreba:

ísť do banky a otvárať si tam účet

vkladať na účet minimálne 5000 eur a žiadať bankový výpis

platiť zbytočné bankové poplatky

po registrácii firmy účet rušiť alebo ho meniť

Toto všetko je preč a po novom postačí preukázať splatenie minimálneho základného imania eseročky (5000 eur) opäť už iba jednou listinou (vyhlásením správcu vkladu), že vklady do základného imania boli splatené v hotovosti. Tento dokument sa podpíše, zašle obchodnému registru a peniaze netreba nikam vkladať. Vyhlásenie správcu vkladu sa spolu s ďalšími listinami a návrhom na zápis predkladá obchodnému registru pri registrácii firmy. Podpisuje ho jeden zo zakladateľov spoločnosti. Na účel registrácie s. r. o. do obchodného registra sa neskúma, či majú zakladatelia reálne peniaze. Mnohí ich hneď na začiatku ani nemajú. Registrácii firmy to však nebráni.

Nová eseročka

Ako dlho trvá založenie s. r. o.?

Ak chcete podnikať formou spoločnosti, nečakajte a začnite si eseročku vybavovať čím skôr, aby ste si v nej mohli začať uplatňovať výdavky, ktoré vám tento rok už postupne vznikajú. Založenie eseročky trvá zvyčajne od 7 do 10 dní. Ako na to? Založiť eseročku si môžete prostredníctvom špecializovaných firiem. Je to rýchle, pohodlné a navyše aj lacnejšie. Stačí vyklikať údaje a všetky úrady takáto firma vybaví za vás.

Výdavky eseročky

Dozvedel som sa, že si môžem dať do výdavkov ako eseročka len platby zaplatené do konca roka 2015. Týka sa to všetkých výdavkov, aj mobilov či energií, keď ich platím za mesiac dozadu? Alebo sa to týka len vzdelávacích aktivít, ktoré musím zaplatiť?

Podmienka uznateľnosti nákladu až po jeho zaplatení sa týka iba vybraných druhov nákladov, ktoré upravuje ustanovenie paragrafu 17 ods. 19 zákona o dani z príjmov. Ide o:1. kompenzačné platby vyplácané podľa osobitného predpisu u ich dlžníka,2. výdavky (náklady) na nájomné za prenájom hmotného a nehmotného majetku;zaplatené nájomné fyzickej osobe za príslušné zdaňovacie obdobie sa uzná najviac do výšky časovo rozlíšenej sumy prislúchajúcej na zdaňovacie obdobie,3. výdavky (náklady) na marketingové a iné štúdie a na prieskum trhu u dlžníka, pričom u veriteľa sa takéto príjmy (výnosy) zahrnú do základu dane po prijatí úhrady,4. odplaty (provízie) za sprostredkovanie u prijímateľa služby, a to aj ak ide o sprostredkovanie na základe mandátnych zmlúv alebo obdobných zmlúv najviac do výšky 20 percent z hodnoty sprostredkovaného obchodu. Tento limit sa nevzťahuje na banku a pobočku zahraničnej banky, Exportno-importnú banku Slovenskej republiky, poisťovňu, pobočku poisťovne z iného členského štátu a pobočku zahraničnej poisťovne, zaisťovňu, pobočku zaisťovne z iného členského štátu a pobočku zahraničnej zaisťovne a subjekt podľa osobitného predpisu,5. výdavky vzťahujúce sa k úhrade príjmov podľa paragrafu 16 ods. 1 vyplácaných, poukazovaných alebo pripisovaných v prospech daňovníka nezmluvného štátu a po splnení povinností ustanovených v paragrafe 43 ods. 11 alebo v paragrafe 44 ods. 3 pre daňovníka, ktorý vypláca, poukazuje alebo pripisuje príjmy, ak mu takéto povinnosti vznikli,6. výdavky (náklady) na poradenské a právne služby zatriedené do kódu Klasifikácie produktov 69.1 a 69.2(sem patria náklady na vedenie účtovných kníh, daňové poradenstvo, náklady na overenie účtovnej závierky...)  7. výdavky na získanie noriem a certifikátov, zahrnované do základu dane rovnomerne počas doby ich platnosti, najviac počas 36 mesiacov, a to počnúc mesiacom, v ktorom boli tieto výdavky zaplatené, pričom výdavky na normy a certifikáty neprevyšujúce obstarávaciu cenu 2400 eur sa zahrnú do základu dane jednorazovo.

Dve firmy

Mám s. r. o., ale možno si založím aj ďalšiu. Pred pár rokmi to bolo „lacnejšie“, lebo na založenie som nepotreboval mať vklad v reálnych peniazoch v banke. Potom sa to sprísnilo a na vklad ste museli mať 5000 eur. Počul som, že podmienky sa zase zľahčia a že už nebudem musieť preukazovať tých 5000 eur. Ako to teda je a odkedy by to mohlo platiť?

Novelou Obchodného zákonníka s účinnosťou od 1.1.2016 už nebude potrebné p

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.