15.08.2013, 00:02

Získame pre vás klientov v Ríme aj Snine. Ak zaplatíte

Spoločnosť Thapir vyvinula aplikáciu, ktorá vám zobrazí unikátne informácie o okolí.

Martin Horváth si verí. S aplikáciou Thapir.com sa aktuálne snaží preraziť aj v Rusku. Snímka: HN/Pavol Funtál

Pozrite si aj neskrátenú reláciu so startupom Thapir (piano)

Predstavenie projektu. S Thapirom vysnoríte všetko
Schyľuje sa k piatkovému večeru a vy ste nečakane uviazli na sídlisku v Stropkove. Žiadny stres, ten „skapatý pes“ v uliciach môže byť oveľa živší, ako sa na prvý pohľad zdá. Treba však vedieť, kde hľadať prvú pomoc. Ambíciu poskytnúť vám ju má aj geolokačná aplikácia Thapir.
„Ide o produkt, ktorý vám ukáže najzaujímavejšie akcie a atrakcie v okolí – od najbližších po tie najvzdialenejšie – bez ohľadu na to, či sa nachádzate v Paríži alebo Užhorode. Cez mapku, obrázok a opis trasy. Môžete ju používať aj ako kompas,“ približuje Martin Horváth z rovnomennej spoločnosti.
S týmto startupovým projektom má však firma oveľa vyššie ciele: ponúknuť ju veľkým spoločnostiam, napríklad obchodným či hotelovým sieťam. „V Thapirovi získajú kvalitnú brandovanú geolokačnú aplikáciu za oveľa nižšie náklady, ako keby si ju vyvíjali sami,“ tvrdí Horváth. Používatelia aplikácie tak získajú prehľad o ich pobočkách či akciách, pričom siete ich môžu motivovať aj kupónmi alebo zľavami.
Korporácie však vďaka Thapirovi podľa Horvátha získajú aj inú nezanedbateľnú pridanú hodnotu: detailné informácie o správaní zákazníkov, ktoré im môžu pomôcť v biznise: „Dokážeme pre nich vyhodnotiť, na čo si používatelia v rámci ich služieb najčastejšie klikajú, v ktorom čase sa okolo ich pobočiek najviac pohybujú a podobne.“
Kým pre používateľov je aplikácia bezplatná, od spoločností za ňu Thapir žiada základný poplatok tisíc eur. A čo od prípadného partnera očakáva samotný Thapir? Peniaze nie sú priorita. „Hľadáme skôr človeka, ktorý by nám pomohol získať veľké značky,“ ozrejmuje Horváth.

Otázky a odpovede. Váš problém: konkurencia
Ako prvý si z porotcov berie slovo Michal Matys z Translaty. Zaujíma ho, či sa im už s Thapirom podarilo zarobiť nejaké peniaze. „Momentálne ho implementujeme pre ruský cestovný portál s obrovským portfóliom hotelov a reštaurácií, ktorý svojim používateľom ponúka zobrazenie partnerských prevádzok. Príklad: som v Bangkoku a zisťujem, ktorá reštaurácia mi poskytne zľavu,“ odpovedá Horváth a vzápätí dodáva, že partner z Ruska im zatiaľ neplatí.
Reč sa zvrtne na konkurenciu. Michal Matys, Ivan Štefunko z Neulogy aj Michal Pastier zo Zaraguzy Digital tvrdia, že podobné produkty už na trhu určite existujú. A nemusí ich byť málo. Horváth oponuje, že ani jeden z nich sa neorientuje na veľké, ale výlučne len na stredné a malé firmy. „Naše riešenie je o manažmente jednotlivých pobočiek spoločností. V každej prevádzke totiž môže byť iná akcia, a každú z nich si môžu manažovať osobitne a získavať od nás  rozsiahle informácie o zákazníkoch, ktoré im konkurencia neposkytne,“ obhajuje sa Martin Horváth a dodáva, že má ambíciu zastrešiť celý stredoeurópsky región. 
„Ja sám vás dám dokopy s človekom, ktorý sa presne týmto zaoberá. Nehovoriac o tom, že v takej Indii to vytvoria za tisícku, čo je váš registračný poplatok,“ nedá sa Štefunko.
Martin Horváth súhlasí, vyťahuje však svoj hlavný tromf: Hoci každá lepšia IT firma dokáže spoločnosti ušiť na telo podobný produkt, potrvá im to zopár mesiacov. Thapir to zvládne aj za deň. „Myslím si, že každý produkt si dokáže nájsť svoje miesto na trhu,“ uzatvorí Horváth.

Hodnotenie. Odlíšte sa. A choďte von
Michalovi Pastierovi sa produkt páči, oceňuje možnosť analyzovať zákazníkovo správanie, no predsa mu na ňom niečo chýba: čosi, čo by ho naozaj odlíšilo od ostatných. „Vo vašej prezentácii mi chýbal moment prekvapenia, niečo nové, o čom by som predtým nepočul.“
Karol Gogolák z G4 Thapir tiež oceňuje, no ani ním argumenty o prednostiach voči konkurencii nezatrasú. „Tento biznis môže byť len o predaji. Podobný produkt si totiž každý ľahko odkopíruje, a či naň bude musieť čakať deň alebo tri mesiace, nie je až taký rozdiel. Nemá však zmysel chodiť za koncovými zákazníkmi, lebo vás to vyjde extrémne draho.“  Horváth reaguje, že zákazníkov sa zatiaľ snažia získavať cez web: sociálne siete či fóra, ktoré sa venujú podobným produktom.   
Gogolákovi sa to pozdáva, napriek tomu tvrdí, že na Slovensku sa im nepodarí získať viac ako dvadsať veľkých zákazníkov. „Bude preto treba ísť von. A ten predaj bude extrémne náročný a drahý. Vyskúšajte to, samého ma zaujíma, kam sa o pol roka posuniete.“


Verdikt poroty:

Karol Gogolák,  investičný klub G4
Veľmi dobrá prezentácia, no veľmi rizikový produkt, máte totiž megakonkurenciu. Dôležitý bude predaj. Treba oslovovať väčšie webové firmy, ktoré ponúkajú množstvo produktov pre korporátne firmy.

 

 

 

 

Michal Matys, prekladateľská agentúra Translata, EuroCoc


Spojte sa s niekým a znížte svoje nároky na jednotkovú cenu. Prvý platiaci klient rozhodne, či má Thapir všetky služby, čo treba. Ak sa vám takého klienta nepodarí do roka nájsť, investujte posledné peniaze do letenky na nejakú akciu venovanú startupom a pokúste sa celý produkt predať niekomu v cudzine.

 

 

 

Martin Krupa, Ui42
Pre našu firmu by to mohlo byť zaujímavé. Je však ťažké predávať nejaký produkt, keď nemáte klienta, na ktorom by sa to dalo prezentovať. Stálo by za úvahu vytvoriť prototyp a prostredníctvom neho produkt predstavovať.

 

 

 

 

Ivan Štefunko, Neulogy
Tiež si myslím, že máte obrovskú konkurenciu. Vaša výhoda by mohla byť v aplikovaní nejakých nových služieb, ktoré by vás mohli odlíšiť – typu google glass a podobne. A predaj bude treba ísť robiť do cudziny, kde sídli vedenie veľkých firiem. 

 

 

 

 

Michal Pastier, digitálna agentúra Zaraguza Digital
Mne sa produkt páči, no treba ho odlíšiť. Vymyslieť doplnkovú službu, ktorá nemusí byť pre používateľa až taká zaujímavá, no vďaka nej si vás zapamätajú po prezentácii. A pravdaže: ak komukoľvek z nás napadne niekto, kto by Thapir mohol využiť, ponúkneme mu ho.

 

 

 

 

O autorovi:
Martin Horváth popri projekte Thapir.com pôsobí v súčasnosti na pozícii riaditeľa marketingovej komunikácie v spoločnosti Etarget. Pracoval 6 rokov pre pelicantravel.com, kde riadil obchodnú a marketingovú stratégiu spoločnosti a neskôr ju aj viedol z pozície CEO. Rok 2012 strávil vo Varšave, kde sa podieľal na online travel projektoch v Poľsku, Rumunsku, na Ukrajine a vo Vietname. Popri projekte Thapir.com spustil aj nový cestovateľský vyhľadávač Castlepool.com.

O projekte: 
Názov produktu: Thapir
Čo ponúkajú: Spoločnosť Thapir prevádzkuje rovnomennú aplikáciu pre smartfóny (k dispozícii je len pre iOs od Apple), ktorá zobrazuje na základe polohy používateľa unikátne informácie o zaujímavých miestach či udalostiach v ich okolí, kdekoľvek vo svete. Prináša tiež možnosť licencovaného používania aplikácie externými spoločnosťami pod vlastnou značkou (Whitelabel). Externé spoločnosti tak môžu do aplikácie pod svojím menom vniesť vlastnú databázu miest, akcií, udalostí, ktoré môžu byť pre ich potenciálnych zákazníkov zaujímavé. Takéto riešenie je vhodné pre siete hotelov, reštaurácií, promotérske a eventové spoločnosti a podobne.
Čo hľadajú: Partnera, ktorý dokáže pomôcť pri budovaní siete kontaktov na spoločnosti v zahraničí, pre ktoré môže byť dané riešenie zaujímavé.
Kde si stiahnuť aplikáciu: https://thapir.com/ ; http://whitelabel.thapir.com/#1