13.02.2014, 00:05

Nebaví vás sedieť v čakárni? Slovenský startup má riešenie

Nájdite si biznis s HN. Michal Švec predstavuje portál Návšteva lekára.

Portál, ktorý vytvoril Michal Švec, získava príjmy sčasti od lekárov a čiastočne z reklamy. Snímka: HN/Pavol Funtál

Predstavenie produktu/Zubár na tri kliky
Nie je veľa startupov, ktorých cieľovou skupinou sme vlastne my všetci. Michal Švec jeden taký vytvoril, dal mu názov Návštevalekára.sk, a prišiel ho predstaviť porote v rámci projektu Nájdite si biznis s HN. Presnejšie povedané – jeho najnovšiu a podľa jeho slov kľúčovú službu, ktorú spustil len pred pár mesiacmi: objednávanie pacientov online.
„Táto služba sa začína veľmi rozširovať, hoci 90 percent lekárov, ku ktorým sa dá prostredníctvom nás zatiaľ online objednať, pochádza z Bratislavy,“ hovorí, a jedným dychom vysvetľuje jej výhody. „Netreba telefonovať, tromi klikmi sa objednáte v akomkoľvek nočnom či dennom čase. Ak napríklad váš zubár nemá čas, u nás si do 24 hodín rezervujete stretnutie u ďalšieho.“
A čo očakáva od poroty? Spätnú väzbu a prípadne aj nejaké rady z oblasti marketingu.

Otázky a odpovede/Hľadá sa šikovný človek
Porotcovia chvíľu mlčia, produkt na nich zjavne urobil dojem. Slova sa ujíma Karol Gogolák z G4: zaujímajú ho čísla. „Lekárov u nás mesačne hľadá asi 150-tisíc unikátnych používateľov. Objednávky sa pohybujú v stovkách mesačne, no stále to rastie. Poskytujeme kontakty na 24-tisíc lekárov, teda plus mínus na všetkých, čo majú na Slovensku prax. Bližšie spolupracujeme asi so stovkou z nich – to sú tí, ku ktorým sa dá cez nás objednať online,“ sype Švec ako z rukáva.
„Čiže vy vlastne musíte presvedčiť lekárov, aby váš systém používali, či aby ho zosynchronizovali s  tým svojím,“ snaží sa v tom zorientovať Michal Matys s Translaty.
Gogolák v tej chvíli spozornie a okamžite identifikuje jednu z možných hlavných slabín tohto projektu: Lekárov totiž považuje za ťažkú cieľovú skupinu, ktorá má notorický problém manažovať si pacientov. „Máte pred sebou dve veľké výzvy: naučiť lekárov dodržiavať termíny a používať elektronický systém,“ tvrdí.
Švec sa bráni, že s doterajšími lekármi to išlo ako masle. „Áno, ale zatiaľ ste ich oslovili sto z 24-tisíc. Vy však potrebujete zlomiť ešte aspoň 2-tisíc, aby ste začali byť ziskoví,“ oponuje Gogolák.
Vynorí sa otázka, koľko času mu vlastne zabralo získanie tej prvej stovky. „Polrok,“ odpovedá Švec. To sa porote zdá príliš veľa a radí, že proces získavania lekárov treba rozhodne zefektívniť. Napríklad prostredníctvom call centra: nie je reálne stretnúť sa s každým z nich osobne.
Na pretras sa dostáva biznis model. Vysvitne, že príjmy získava portál sčasti z reklám a sčasti od lekárov: za každú rezerváciu inkasuje euro.
Kľúčová otázka prichádza z Matysovej strany. „A za akú radu či kontakt by ste boli ochotní dať podiel vo firme?“ Švec prezradí, že uvažuje o expanzii do zahraničia – do Česka, ale i ďalších krajín a pomohol by mu jeden šikovný človek, ktorý by si jednu z tých krajín zobral plne „pod palec“.

Hodnotenie/Zvažujem, že investujem
„Mne sa to veľmi páči. Je dobré, že uvažujete o expanzii, no najprv sa musíte dobre etablovať na Slovensku,“ radí Rastislav Kulich z Googlu. Podľa Gogoláka bude kľúčový rýchly rast. „Ročne potrebujete získať stovky nových lekárov. Je totiž len otázkou času, kedy sa v tomto sektore vyskytne konkurencia.“ Ivan Štefunko si myslí, že zaujímavým biznis modelom môže byť nechať sa kúpiť veľkým hráčom typu Seznam.
Najočakávanejšiu vetu však vyslovuje Matys. „Pre mňa samého by to mohlo byť zaujímavé na investíciu. Dohodneme si stretnutie a predebatujeme to.“


Verdikt:

Karol Gogolák, zakladateľ investičného klubu G4
Dobrý produkt, jasná cieľová skupina, kľúčový bude rast. Zahraničie je dobrý nápad, no treba si urobiť dôslednú analýzu trhov a vybrať si jeden – dva.

Michal Matys, spolumajiteľ spoločností Translata, EuroCoc
Veľmi sa mi to páči, uvažoval by som aj o investícii. Podstatné je zamakať, kým sa na trhu neobjaví konkurencia.

Michal Pastier, spolumajiteľ digitálnej agentúry Zaraguza Digital
Je úžasné, že máte v rukách fungujúci produkt. Potenciál vidím v tom, že cez portál môžete poskytovať služby aj pre lekárov – napríklad vo forme organizéru.  

Ivan Štefunko, predseda predstavenstva spoločnosti Neulogy
Expanzia do cudziny nie je zlý nápad, no myslím si, že podobných nápadov je tam už dosť. Zaujímavý biznis model môže byť nechať sa kúpiť veľkým hráčom.

Rastislav Kulich, country manažér Google Slovensko
Mne sa to tiež páči. Podstatné je, aby ste sa naučili vynakladať menej peňazí, energie a času na zisk lekárov.


O projekte Návšteva lekára
Opis projektu: Najväčší portál na vyhľadávanie lekárov na Slovensku s takmer 200-tisíc pacientmi mesačne, ktorí vyhľadávajú lekára. V lete predstavili službu objednávania pacientov k lekárovi online. Pre pacientov je bezplatná, prebieha v troch jednoduchých krokoch, objednanie je možné nonstop.
Čo hľadajú: rady, feedback, kontakty
Čo ponúkajú: podiel vo firme
Web: http://www.navstevalekara.sk/

O Michalovi Švecovi
Študoval na univerzitách v Kanade a Holandsku, šesť rokov pracoval ako investičný poradca pri fúziách a akvizíciách vo výhradnom zastúpení investičnej banky Rothschild pre Česko a
Slovensko. Aktuálne sa naplno venuje portálu NávštevaLekára.sk, ktorý založil v novembri 2011.


Minirozhovor: S jedným z porotcov rokujeme o spolupráci
Michal Švec pre HN:
Ako hodnotíte spätnú väzbu poroty?
Veľmi pozitívne. Som rád, že sa porotcom páčila myšlienka objednávania k lekárovi cez internet. Súhlasím s porotou, že presviedčať lekárov na spoluprácu nie je jednoduché, na druhej strane už s viacerými lekármi spolupracujeme a sú s našimi službami nadmieru spokojní, čo je pre nás
najlepšou referenciu pre ďalších lekárov.
Ktorá z rád bola pre vás najpodstatnejšia?
Som vďačný za všetky rady, v súčasnosti ich vyhodnocujeme a rozmýšľame, ako tieto rady najlepšie uviesť do praxe.
Michal Matys spomenul, že by uvažoval o investícii. Už ste o tom debatovali?
Raz sme sa stretli a naplánovali sme si ďalšie stretnutie, kde budeme debatovať o možnej spolupráci.