17.10.2013, 00:00

Personalisti nevedia robiť pohovory. Mýlia si ich so skúškou

Pohovor nezvádajú personálni manažéri, nielen uchádzači o prácu, tvrdí v exkluzívnom rozhovore pre HN špičkový kouč a poradca Jeff Grout.

Personalisti nevedia robiť pohovory. Mýlia si ich so skúškou

Čo sa zmenilo v procese prijímania ľudí do práce za posledné roky?

Firmy sú teraz omnoho sofistikovanejšie v tom, ako prilákať talenty. Využívajú vo veľkej miere sociálne médiá, majú krásne vypracované kariérne webové stránky, pre kandidátov je to veľmi atraktívne. Ale proces výberu ľudí sa stále končí na živom pohovore. Žiaľ, mnoho personalistov je veľmi slabých. Nevedia, čo a ako sa opýtať, aby získali komplexný obraz o kandidátovi. Kvalita náboru je veľmi slabá.

Prečo? Nemáme dosť vzdelaných HR manažérov?

Pohovor je rozhovor – to si zvyčajne myslia. Ale to tak nie je, má ísť o premyslený mechanizmus na získanie dôkazov. Potrebujete dôkaz o skúsenosti a kompetencii kandidáta. Základnou chybou je, že HR manažéri sa viac zaoberajú osobnosťou, robia unáhlené rozhodnutia na základe dojmu, ktorý kandidát vytvára, nie na základe jeho schopností. V Európe si väčšina personalistov urobí obraz o kandidátovi príliš rýchlo, do 10 minút.

Hovoríte o chybách personalistov – čo však kandidáti na prácu? Mám na mysli najmä mladých ľudí.

Problém je najmä to, že si neurobia dostatočný prieskum. Je neospravedlniteľné ísť na pohovor bez toho, aby ste si neurobili „domácu úlohu“ o firme. Musíte navštíviť jej webovú stránku, „vygoogliť“ si o nej čo najviac, zistiť, kto sú jej konkurenti a zákazníci. Mnoho kandidátov to stále nerobí. A v kombinácii s tým, že ten, kto vedie pohovor, je slabý, sa pohovory menia na akúsi skúšku, kde aj tak vopred poznáte otázky. Veľa HR manažérov používa veľmi štandardizované dotazy typu „prečo chcete odísť zo súčasnej práce, prečo chcete pracovať u nás, aké sú vaše slabé a silné stránky, aký je váš najväčší úspech“. A veľký problém je, ak kandidát nie je pripravený ani na ne.

Ako teda zaujať počas interview a získať vysnívaný džob?

Odporúčam profesionálny vzhľad, dobré a vhodné oblečenie. Dôležitý je tiež očný kontakt. Pôsobiť s entuziazmom a pozitívne, dôkladne poznať firmu, odpovedať na otázky s nadšením, pýtať sa sofistikované otázky o firme.

Keď už kandidát získa prácu, ako ho motivovať, aby mu ostal ten entuziazmus z pohovoru?

Manažéri nedokážu motivovať ľudí, ktorými nerozumejú. Manažér teda musí tých, ktorých vedie, pochopiť ako ľudské bytosti, chápať, čo robia mimo práce, aký je ich osobný život. Neexistuje jednotný vzorec na motiváciu, musíte motivovať individuálne. To je úloha manažéra. Niekto potrebuje vedenie, niekto podporu, niekto priestor, niekto disciplínu. Dobrý manažér je dobrý poslucháč.

Ak teda „nepočúva“, nastupuje kouč?

Kouči či mentori sú vo firmách čoraz populárnejší. Aj zamestnanci ich potrebujú, nielen manažéri. Ich úlohou je pomáhať im robiť lepšie a rýchlejšie rozhodnutia, ale byť aj podporou a oporou.

Badáte nejaké zmeny v správaní manažérov počas vašej koučovskej kariéry?

V minulosti existoval postoj – ak potrebujete kouča, v práci sa vám zrejme nedarí. To sa zmenilo – dnes je oveľa viac akceptovateľné a normálne mať kouča či mentora. Ešte pred piatimi rokmi, ak mal manažér kouča, bola to skôr dôverná vec. Dnes sú šéfovia otvorení a nemajú problém si to „priznať“.

Kto sú vaši klienti?

Robím s malými firmami, napríklad architektonickými štúdiami, aj veľkými korporáciami ako Amazon či HSBC.

A s kým sa robí najťažšie?

S nikým, je to iba iné. V niektorých firmách používajú príliš zložitú hierarchickú či schvaľovaciu štruktúru, všade sú procesy nastavené inak.

Ste považovaný za odborníka na vybudovanie dobrého tímu vo firme. Ako ho teda vytvoriť?

Aj tu platí, že kľúčovou vecou je, ako najímate ľudí. Veľa firiem je v tomto, ako som spomínal, na veľmi zlej úrovni. Dnes je však všeobecne platné, že váš úspech viac než na vzdelaní a odbornosti záleží na správnom postoji. Ak máte finančného riaditeľa firmy, jasné, že sa čaká, že nejakú základnú odbornosť má, ale úspech – jemu i firme – zabezpečí to, ako bude komunikovať s inými oddeleniami, aký tím vybuduje. Aby každý ťahal rovnakým smerom.

*************

Jeff Grout je úspešný biznis spíker, konzultant a kouč, ktorý sa špecializuje na výkonnosť ľudí.

Je zapísaný v rebríčku "100 najlepších biznis spíkrov Británie".

Študoval na London School of Economics, v 28 rokoch sa zamestnal ako personalista v Robert Half International. V tejto firme pravcoval takmer 21 rokov, neskôr sa vydal na dráhu nezávislého kouča a biznis konzultanta.

Manažérske semináre viedol napríklad pre Marks & Spencer, Lloyds Bank, British Airways, Merrill Lynch, Guinness či Lever Brothers.

Do Bratislavy prišiel prednášať v rámci konferencie Big Ideas, ktorá sa koná dnes a zajtra. HN sú jej mediálnym partnerom.

Súvisiace články