02.11.2004, 00:00

Artróza je pomalé, tiché, no bolestivé ochorenie kĺbov

Artrózou, degeneratívnym ochorením kĺbov, trpia prevažne všetky stavovce. Ochorenie samo osebe neohrozuje život pacienta, ale bolesť a strata pohyblivosti ho veľmi obmedzujú.
Zdravý kĺb funguje ako dobre naolejované ložisko -- bez trenia. Má hladký a nenarušený povrch chrupavky, správne a rovnomerne vyvážené styčné plôšky výstelky kĺbu (produkuje vnútornú tekutinu) s dostatočným množstvom maziva. Chrupavka pôsobí ako tlmič nárazov a svojou pružnosťou zachytí a stlmí aj extrémne nárazy, preto kĺb so zdravou chrupavkou je schopný plnej funkcie. "Ochorenie narastá s vekom populácie. Ale už pri malej nerovnosti či nesprávnom zaťažení sa styčné plôšky o seba otierajú, chrupavka sa stáva drsnejšia, objavujú sa trhliny -- mikrofraktúry a deštrukcie s uvoľnením drobných častíc chrupavky i kĺbu. Kĺbová štrbina sa pritom zúži, a tým sa zhorší aj jeho pohyblivosť. Artróza môže postihnúť veľké i malé kĺby, jeden i viac. Aj zmena statiky, napríklad skrátenie končatiny či zmeny zakrivenia na chrbtici vedú k predčasnému opotrebovaniu kĺbových štruktúr. Celý pohybový aparát totiž pracuje ako celok. Ak sa poškodí jedna časť, druhá časť preberie jej funkciu. Ak odľahčíme jeden kĺb, podvedome zaťažíme iný a následne aj ostatné," hovorí MUDr. Oliviera Blahová, reumatologička, lekárka pre balneológiu a liečebnú rehabilitáciu piešťanských kúpeľov.
Počiatočná artróza nebolí
Podľa reumatologičky malé zmeny na chrupavke nie sú bolestivé (v chrupavke nie sú nervy). Prejavujú sa únavou. Kĺb má však regeneračnú schopnosť. Po oddychu prechodné ťažkosti ustúpia. Prvým príznakom rozvinutej artrózy je štartovacia bolesť poškodeného kĺbu, spojená s pocitom stuhnutia svalov i úponov. Svalové stuhnutie sa však po rozchodení uvoľní. Neskôr sa bolesti objavia po dlhšej chôdzi a väčšej záťaži. Pokročilá artróza sa prejavuje výraznými bolesťami už aj počas relatívneho pokoja a najmä v noci. Z chrupavky ostávajú len malé ostrovčeky, ktoré stratili pružnosť. Poškodený kĺb reaguje zápalom, opuchom, zvýšenou bolesťou, ochabnutím svalstva i obmedzeným pohybom v kĺbe.
"Artróza nepostihuje všetky kĺby naraz a s rovnakou intenzitou. U niektorých ľudí postihne len malé kĺby na rukách alebo na nohách. U iných veľké, tzv. váhonosné -- kolenné a bedrové. Muži majú zraniteľnejšie kolená, ženy bedrá, ale v neskoršom veku je postihnutie u oboch pohlaví rovnaké. Artrotické zmeny na chrbtici súvisia aj s pracovným či športovým zaťažením i od rodinnej dispozície," vysvetľuje MUDr. Blahová. Dodáva, že artróza na malých kĺboch sa zvyčajne prejaví ich zhrubnutím a deformáciou. Tento kozmetický defekt však nebráni ich pomerne dobrej funkčnej schopnosti.
Liečba
Najdôležitejšou liečbou artrózy je prevencia. "Pri vrodených dispozíciách, napr. pri zlom postavení bedrových kĺbov, kolien či plochých nôh, je dôležité, aby deti vyšetril ortopéd a rehabilitačný lekár. Rodičia by mali svoje deti následne usmerňovať, vypestovať u nich správne pohybové stereotypy, korigovať zlé postavenie, výber športu i zamestnania. Pri prvých bolestivých prejavoch artrotických zmien treba dbať, aby nedošlo k progresii ochorenia a ďalšej deštrukcii kĺbu, a to medikamentóznou protizápalovou liečbou, vhodnou rehabilitáciou, úpravou režimu životosprávy, obmedzením preťaženia postihnutého kĺbu, znížením telesnej nadváhy i kúpeľnou liečbou. Pacienti s dobre vyvinutým svalstvom majú výrazne menšie subjektívne ťažkosti. Je dôležité vedieť, že artrotické zmeny na kĺboch sa nedajú zmeniť a vyliečiť. Ich vývoj sa správnou liečbou môže spomaliť i zastaviť. Neliečená artróza však vedie k bolestivému obmedzeniu funkcie postihnutého kĺbu, ba až k jeho znehybneniu," vystríha MUDr. Blahová.
Liečivá sila minerálnych vôd
"Ľudia oddávna využívali teplé minerálne vody na tlmenie bolesti v kĺboch. Zvlášť sírne vody dodávajú telu dôležité minerály, blahodarne pôsobia na regeneráciu kĺbovej chrupavky, zlepšujú výživu kĺbu, uvoľňujú spazmy, zlepšujú prekrvenie a tým aj metabolizmus svalov. Platí však základné pravidlo: ak je kĺb zapálený, treba ho skôr chladiť. Aplikácia teplých procedúr by mohla ochorenie zhoršiť. S kúpeľnou liečbou teda vyčkať, kým zápal ustúpi," upozorňuje reumatologička. Zdôrazňuje však, že pri nezapálených, ale bolestivých kĺboch, pri chronických ťažkostiach 70 až 80 percent pacientov z kúpeľov odchádza v citeľne zlepšenom stave. Kúpeľná rehabilitácia udržuje svalové skupiny v oblasti postihnutého kĺbu v dobrom stave, obmedzuje riziko svalových kontraktúr. Dobré svalstvo zlepšuje stabilitu kĺbu a chráni ho pred poškodením. Protizápalová fyzikálna liečba zahŕňa vodoliečbu, elektroliečbu, magnetoterapiu a svetloliečbu. Nadmerná aplikácia týchto procedúr však môže stav ochorenia niekedy zhoršiť. Podobne lieky na tlmenie bolesti, proti opuchu a zápalu, výživové doplnky na spomalenie degeneratívnych zmien kĺbu, prípravky na výživu chrupavky, treba užívať len po konzultácii s lekárom.
Čo si dopriať a čoho sa vystríhať?
Ľudia trpiaci artrózou kĺbov by mali do svojej stravy zaradiť dostatok rýb (rybí tuk obsahuje omega-3 mastné kyseliny), za studena lisované rastlinné oleje, zvlášť u starších ľudí. Nezabúdať na vitamíny, výživové doplnky a stopové prvky (Zn, Sn). Vitamín D ovplyvňuje vývoj osteoporózy. Vitamín C navyše zabraňuje poškodeniu chrupavky. Zápal znižuje vitamín E. Na svalovú tonizáciu je dôležité užívať aj magnézium. Pri užívaní vápnika magnézia je potrebné poradiť sa s lekárom, aby sa zabránilo nežiaducemu predávkovaniu z nevhodnej kombinácie s inými liekmi. MUDr. Blahová tiež zdôraznila, že ľudia s nadváhou by mali znížiť kalorický príjem potravy, obmedziť cukor a konzumáciu červeného mäsa a údených výrobkov, zamerať sa na stravu pestrú a ľahko stráviteľnú. Upozornila, že na kĺby nepriaznivo vplývajú aj alkohol a fajčenie.
Dobre vedieť, že:
-- Aj artrotický kĺb potrebuje pohyb. Platí však zásada -- kĺb zaťažovať, ale nepreťažovať. Nadmerné šetrenie kĺbu vedie k obmedzeniu pohyblivosti a jeho stuhnutiu.
-- Končatiny s postihnutým kĺbom sa musia rozcvičovať sústavne. Zvoľte si cviky, ktoré posilňujú svaly a kĺby nezaťažujú. Ideálne je plávanie a bicyklovanie, nevhodný je futbal, tenis, volejbal.
-- Zvoľte si pomalšie tempo cvičenia, cvičte po hranicu bolesti, rovnako pravou i ľavou končatinou. Vyberte si cvičenia najmä v ľahu a sede, necvičte v kľaku, drepe a v dlhom stoji. Vystríhajte sa násilných a švihových pohybov i neprimerane dlho trvajúcej chôdzi po náročnom teréne.
-- Bolesť je signál, že cvičenie bolo náročné a trvalo dlho.
-- Pohybová liečba má rozhodujúci význam pri prevencii choroby, pri liečení funkčných porúch a ich následkov.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.