02.12.2008, 00:00

Miliardár, ktorý si našiel čas aj na futbal

V seriáli HN vám predstavujeme biznismenov, ktorí investujú do nášho športu. V štrnástej časti majiteľ futbalového klubu v Banskej Bystrici Ján Kováčik.

Ján Kováčik dá do svojho klubu v tejto sezóne 22 miliónov korún z vlastných zdrojov. Snímka: Samuel Vanko
Zdroj: Samuel Vanko

[[{"type":"hn-image","fid":"59298","attributes":{"class":"left","width":"300","height":"200"}}]]Patrí medzi najbohatších ľudí na Slovensku. Český časopis Týden odhadol jeho majetok na dve až tri miliardy korún. Ján Kováčik aj vďaka tomu môže investovať do nášho športu. Vybral si futbal vo svojom rodnom meste v Banskej Bystrici, kde je majiteľ prvoligového klubu. "Futbal mám veľmi rád a pri klube v Banskej Bystrici pôsobím už od roku 1992,“ povedal pre HN Kováčik.

Muž, ktorý má rád zábavu
45-ročný podnikateľ sa k prívlastku miliardár dostal od nuly. Vyštudoval Stredné odborné učilište služieb v rodnom meste. Hneď po skončení školy išiel pracovať. "Zostali sme s matkou sami a brat ešte chodil do školy. Keďže som mal dve zamestnania, ani som nemohol študovať na Vysokej škole,“ hovorí majiteľ futbalového klubu. V marci v roku 1990 si založil prvú firmu a začal podnikať so stavebným materiálom. neskôr začal predávať autá, vznikla spoločnosť Euromotor, ktorá funguje doteraz v Banskej Bystrici. Pred štrnástimi rokmi založil Kováčik produkčný dom Forza. "Postupne sa mojím hlavným biznisom stala zábava, nerád používam slovo šoubiznis,“ spomína. Neskôr vstúpil do televízie Markíza ako spolumajiteľ.
Najsledovanejšiu televíziu na Slovensku však predal minulý rok a spolu s Milanom Fiľom (podnikateľ, ktorý vlastní futbalový klub v Ružomberku) zinkasoval za pätinový podiel v televízii takmer dve miliardy korún. Kováčikovi patrili v minulosti aj Rádio Okey, ale aj mäsokombinát PM Zbrojníky, ktorý pred dvomi rokmi predal finančnej skupine Penta. Okrem toho mu patrí aj vydavateľstvo TV Tip, ktoré vydáva týždenníky Markíza a Žurnál. Svoje peniaze investoval aj do kultúry. Spolu s hercom Milanom Lasicom vlastní Divadlo L + S v Bratislave. V Prahe mu zase patrí divadlo Hybernia spoločne s Milanom Fiľom a divadlo Broadway, ktoré vlastní spoločne s Oldřichom Lichtenbergom.

Vybral si aj futbal
Napriek množstvu aktivít si Kováčik vybral aj investovanie do športu. Vo futbalovom klube v rodnom meste pôsobí už šestnásť rokov. "Akciová spoločnosť FK Dukla Banská Bystrica je pre mňa firma ako každá iná. Samozrejme, keď človek ide do takejto netradičnej formy podnikania, akou je futbal, tak k tomu musí mať nejaký vzťah. V klube som pôsobil najprv ako sponzor, ale aj ako člen správnej a dozornej rady, kým to bol vojenský klub,“ vysvetlil Kováčik.
Na začiatku tohto storočia bol však klub z rozhodnutia ministra obrany zrušený. "Preto som sa rozhodol založiť akciovú spoločnosť, aby mohol futbal v tomto meste pokračovať. Vtedy sme hrali iba druhú ligu, no po postupe už hráme iba najvyššiu súťaž,“ hovorí vlastník prvoligového tímu. Jeho priority s tímom sú jasne dané. "Samozrejme, v každej firme máte nejaké priority. Čo sa týka klubu, je našou prioritou mládež. Do roku 2013 sme si dali cieľ, že budeme mať 70 percent vlastných hráčov a iba 30 percent cudzích, teraz je ten pomer opačný. Práca s mládežou je zatiaľ úspešná, máme reprezentantov vo všetkých kategóriách,“ tvrdí Kováčik.
Napriek tomu, že je majiteľ klubu miliardár, nechce za každú cenu rozhadzovať peniaze. "Sme regionálny klub, ktorý sa nikdy nebude správať megalomansky. Ak sa nám podarí, že budeme mať dobrú konšteláciu hráčov, tak budeme mať úspech a, samozrejme, potom tých hráčov budeme chcieť dobre predať, aby sme v ďalšom období mohli zase spokojne žiť.“

Úspech jeho klubu
Kováčik už so svojím klubom dokázal preraziť aj do pohárovej Európy. V roku 2004 obsadil klub v našej lige druhé miesto, vďaka čomu si vybojoval miestenku v Pohári UEFA. Tam Banskobystričania sa cez dve predkolá dostali až do prvého kola, kde ich vyradil slávny portugalský tím Benfica Lisabon. O rok neskôr Banská Bystrica vyhrala Slovenský pohár, keď vo finále zdolala Artmediu 2:1 a v ďalšej sezóne sa tento tím opäť predstavil v Pohári UEFA. Tam však skončili v druhom predkole s poľským tímom Grodzisk.

Time-out Jána Kováčika
- záľubu má v cestovaní, jeho najobľúbenejšou destináciou je Londýn
- najväčším športovým zážitkom sú pre majiteľa futbalového klubu zápasy anglickej Premier League
- nepohrdne ani dobrou hudbou či filmom

Prečítajte si aj:
Táto sezóna ma vyjde na 20 miliónov

Majiteľ futbalového klubu. Podnikateľ z Banskej Bystrice Ján Kováčik v rozhovore pre HN:

Je vlastniť futbalový klub na Slovensku prestížna záležitosť?
Určite nie. Ja nie som typ človeka, ktorý by sa potreboval nejakým spôsobom prezentovať, nepatrím medzi egomaniakov.
Investovať u nás do športu je stratová záležitosť. Oplatí sa vám vôbec byť majiteľom futbalového klubu?
Je to kombinácia mnohých aspektov. Ak sa na to pozriem prvoplánovo, tak si poviem, že sa to nemôže oplatiť. Ale keď si do toho zahrniem aj ostatné veci, ako napríklad to, že robím šport v meste, v ktorom som vyrastal, kde mám zázemie a podmienky na fungovanie, tak z tohto hľadiska sa to určite oplatí. Navyše nepatrím medzi majiteľov, ktorí riadia klub cez telefón. Chodievam do klubu pravidelne, na porady, kde hodnotíme zápasy, mám pravidelnú komunikáciu aj s trénerom a funkcionármi. Keď som na Slovensku, tak idem na každý zápas, či už doma, alebo vonku.

Celý článok >>
[[{"type":"hn-image","fid":"59279","attributes":{"class":"right","width":"300","height":"193"}}]]Pre Kováčika nemala práca na zväze žiadny zmysel

Okrem toho, že Ján Kováčik je majiteľom futbalového klubu, bol aj vo výkonnom výbore nášho futbalového zväzu. Minulý rok však z tejto funkcie odstúpil. „V rámci svojich možností som mal záujem ísť do výkonného výboru. Keď som videl, že ako zástupca klubu som tam úplne zbytočný, tak som odtiaľ odišiel,“ hovorí Kováčik.

Celý článok >>
Jeho Forza podporuje aj paralympijských športovcov

Majiteľ futbalového klubu sa rozhodol slovenskému športu pomáhať aj inak. Jeho produkčný dom Forza je hlavným mediálnym partnerom Slovenského paralympijského výboru. „Zabezpečujeme mediálnu podporu pre paralympijské hnutie. Riešime hlavne tie médiá, ktoré nakupujeme, ako napríklad priestor v televízii Markíza,“ povedal Kováčik.

Celý článok >>

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.