29.11.2011, 00:00

Piešťany už nechcú byť len kúpele

Jedny z najznámejších slovenských kúpeľov, Piešťany, hľadajú novú tvár. Mesto, ktoré doteraz ťažilo hlavne z pacientov, chce v najbližších rokoch lákať aj klasických turistov.

Postarať sa o to majú hneď dva megaprojekty za vyše 100 miliónov eur. „Projektom nechceme osloviť turistov, ktorí sa v Piešťanoch liečia, ale prilákať nových, využívajúcich wellness a oddych,“ povedal pre HN Martin Šramko, investičný riaditeľ spoločnosti Immocap, ktorá pripravuje projekt Bana Thermal.

Stratený lesk
Aj keď sa Piešťany pravidelne umiestňujú na prvých miestach v obľúbenosti slovenských destinácií, za svojimi najlepšími rokmi zaostávajú. Mesto, ktoré už vyše 200 rokov ťaží zo svojho kúpeľného statusu, doplatilo na krízu. Kým v roku 2008 pribudlo do mestskej pokladnice z liečiacich sa turistov vyše 609-tisíc eur, o rok to bolo už o pätinu menej a toto číslo nevyrovnal ani ďalší rok. Dôvodom však nebola len kríza. „V Piešťanoch nie je viditeľný nárast počtu turistov, keďže za posledné roky nebola vybudovaná žiadna atrakcia väčšieho významu, ktorá by ich pritiahla; naopak, prišlo k obmedzeniu možností kúpania,“ hodnotí riaditeľka hotela Sandor Daniela Miháliková. Podľa jej slov hotel ťaží čoraz viac z biznis klientely než z oddychujúcich turistov.

O tom, že situácia sa oproti minulosti zmenila, hovorí aj situácia na tamojšom úrade práce, kde Slovenské liečebné kúpele Piešťany (SLKP) ohlásili hromadné prepúšťanie. „Za október 2011 bolo prepustených 34 zamestnancov,“ konštatovala Gabriela Valovičová, riaditeľka odboru služieb zamestnanosti Úradu práce v Piešťanoch. Vedenie kúpeľov sme oslovili, do uzávierky vydania však na naše otázky neodpovedalo.

Na ceste aj akvapark
Dôvodov, prečo Piešťany nedosahujú predkrízové čísla, je viacero. „Turisti dnes cestujú veľmi cielene, majú väčšie očakávania a vyššie nároky na kvalitu a ponuku, míňajú opatrnejšie,“ konštatuje Miháliková. Upozorňuje na to, že Piešťanci sa nedokážu spojiť. „Absurditou je neprístupnosť k minerálnym prameňom, ktoré môže využívať len akciová spoločnosť SLKP,“ hovorí riaditeľka hotela. Samotné mesto situáciu čierne nevidí. „Môžeme odpovedať, že nám chýba akvapark, ale ponúkame iné možnosti pre návštevníkov,“ vysvetľuje Drahomíra Moretová, vedúca Kancelárie primátora Piešťan. Ako príklad uvádza vyše 200 rôznych kultúrno-spoločenských akcií, ktoré sa v meste každoročne uskutočňujú.

Prelom v ďalšej budúcnosti Piešťan majú priniesť nové projekty súkromných investorov. Spoločnosť BA Realitná chce v obci Banka postaviť relaxačno-hotelový komplex Beethovenova alej. Projekt počíta s rozpočtom okolo 46 miliónov eur a cieľom je prilákanie nových klientov. „Naším zámerom je vybudovať dovolenkový rezort s množstvom služieb, ťažiskom má byť celoročne využiteľný akvapark,“ prezradil Ľuboš Čema zo spoločnosti Iuris Invest, ktorá spolupracuje na projekte. Ten chce okrem hotela, chatiek a športových ihrísk rozšíriť ponuku Piešťan o vyhliadkovú vežu. Investor pritom zdôrazňuje ekologický rozmer. „Ideu ,oddych v zeleni‘ sa snažíme uplatniť aj v takých detailoch, ako je vylúčenie áut z centra rezortu. Rozvoz batožiny a hostí plánujeme riešiť ekologickou formou prepravy,“ predpovedá Čema.

O štyri roky
Beethovenova alej plánuje otvoriť svoje brány o štyri roky. O otváraní v tomto čase hovorí aj druhý piešťanský megaprojekt Bana Thermal od spoločnosti Immocap, ktorá je známa developovaním Centrálu v Bratislave. „Momentálne vybavujeme všetky potrebné povolenia, ak by všetko dobre dopadlo, stavať by sme začali v roku 2013,“ prezrádza Šramko. Projekt bol pritom predstavený už v roku 2008, na svoje realizáciu však zatiaľ vyčkáva. „Na projekte sme robili optimalizáciu vnútorného členenia hotelu, spa aj zelenej a baznénovej časti,“ vysvetľuje Šramko podrobnosti projektu s rozpočtom 70 miliónov eur.

Podľa Zuzany Nemcovej, hovorkyne Slovenskej agentúry pre cestovný ruch, naše kúpele nezaostávajú za susednými regiónmi. „Mnohé kúpele v posledných rokoch skvalitnili a rozšírili svoje služby. Oproti minulosti sa výrazne zlepšili aj v ponuke doplnkových služieb,“ vysvetľuje Nemcová. Podľa jej slov postaveniu našich kúpelov majú pomôcť aj propagačné akcie zo strany agentúry.