18.04.2017, 00:00

Módne právo je nový fenomén

Česká advokátka a riaditeľka pražského Ústavu práva módneho priemyslu Zuzana Šimonovská.

napodobeniny, kabelky
Zdroj: Reuters

Právo módneho priemyslu je u nás novinkou a aj samotní návrhári sa oň zaujímajú čoraz viac. Konkurencia je veľká a správne nastavenie ochrany tvorby im pomáha predísť chybám, ktoré môžu byť likvidačné, tvrdí advokátka Zuzana Šimonovská.

Prečo vôbec vzniklo módne právo?

Právo v módnom priemysle, samozrejme, existovalo vždy, avšak potreba pomenovať a založiť samostatné právne odvetvie prišla až v nadväznosti na rozmach módneho priemyslu a s tým súvisiacich problematických stránok, ako sú rýchlosť módneho cyklu a pominuteľnosť trendov, nekontrolovateľnosť sociálnych sietí, záplava falzifikátov, kopírovanie dizajnu, fungovanie modelingu či znečisťovanie a otrocké podmienky na strane niektorých fast fashion reťazcov a falšovateľov.
 
V čom je toto právo také špecifické, že nepatrí len pod právo duševného vlastníctva?

Právo módneho priemyslu je odvetvím praktickým, reaguje na špecifické problémy tohto priemyslu, ktoré sa netýkajú iba ochrany duševného vlastníctva. Hoci duševné vlastníctvo je bezpochyby jednou zo zásadných oblastí, so špecifickými otázkami sa stretnete v množstve právnych odvetví – neštandardné formy záväzkov a licencií alebo úprava vzťahov a fungovanie modelingu v práve občianskom, online predaj či povinné náležitosti označovania v práve na ochranu spotrebiteľa, ďalšie potom napríklad v práve pracovnom správnom, trestnom.

Aké sú najčastejšie problémy, ktoré riešite už v praxi?

Ide o problematiku falzifikátov, posudzovania zásahu do práv k ochrannej známke, priemyselné vzory či autorské práva, ako aj samotné založenie módnej značky.

Zaujímajú sa vôbec módni návrhári o právne aspekty svojej tvorby?

Povedala by som, že čoraz viac. Konkurencia je veľká a správne nastavenie právnej ochrany tvorby, ale aj základných administratívnych náležitostí im pomáha predísť drahým chybám, ktoré pre nich môžu byť spočiatku likvidačné. Veľký tlak je kladený tiež zo strany internetu a sociálnych sietí, ktoré síce robia svet menším a umožňujú neobmedzenú prezentáciu, ale zároveň sú preplnené a nevraživosť je tu obrovská.

Čo im ako advokáti v tomto smere radíte?

Módny priemysel je založený na vizuálnej prezentácii a kto nie je na Instagrame, ako by nebol. Ochrana značky alebo jedinečného návrhu či vzoru pred uverejnením na internete alebo sociálnych sieťach môže predísť mnohým problémom, ako sú napríklad blokačné registrácie webových stránok alebo ochranných známok v zahraničí, skopírovanie návrhu a jeho distribúciu na trh skôr, než samotný návrhár vôbec pristúpi na uvedenie vlastného originálneho produktu na trh. Tieto situácie sú jednak zavádzajúce voči zákazníkom, ale takisto návrhára zásadne poškodzujú. Radím preto najmä pristúpiť k registráciám značky a súvisiacich domén a účtov na sociálnych sieťach, rozmyslieť si stratégiu a previazanie internetovej kampane s vlastnou produkciou, uchovávať podklady nevyhnutné na vymáhanie neregistrovaných práv, prípadne opačne, na obranu voči prípadnému obvineniu z plagiátorstva.

Je pravda, že svetové módne značky investujú veľké finančné prostriedky do ochrany svojho duševného vlastníctva, a preto sú také drahé?

Nemyslím si, že je to tým. Ako v každom inom odbore, duševné vlastníctvo potrebuje starostlivosť a práva z neho vyplývajúce je potrebné vymáhať. S registrovanými právami, ako sú ochranné známky a registrované vzory, je spojená platba registračných a udržiavacích poplatkov, ktoré sú obzvlášť pri registráciách vo viacerých krajinách nemalé, a teda iste sú v cene do istej miery premietnuté. Podiel na cen

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.