30.09.2014, 00:01

Vodiči ušetria čas, peniaze aj riziko. Keď sa diaľnice dokončia

Dvadsať mostov a štyri tunely. Aj toto sa musí zvládnuť pri troch diaľničných úsekoch.

Vodiči ušetria čas, peniaze aj riziko. Keď sa diaľnice dokončia

Žiline ako jednému z našich najvýznamnejších dopravných uzlov svitá na lepšie časy – stavajú sa okolo nej tri diaľničné úseky. Posledný z nich by mal byť dokončený do decembra 2019. Výsledkom projektu má byť odľahčenie hlavného tranzitného ťahu, úspora času a pohonných látok. Takisto by sa mala znížiť nehodovosť, keďže sa vodiči vyhnú kritickému úseku pod Strečnom. O prebiehajúcej výstavbe hovorí pre HN hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Michal Fúrik.


Ako prebieha súčasná výstavba? Stihne sa dokončiť do plánovaného termínu?
Stavba sa realizuje tzv. žltým FIDIC-om. To znamená, že zhotoviteľ realizuje projekčné aj stavebné práce. Samotnej (okom viditeľnej) výstavbe predchádzajú prípravné, projekčné a administratívne práce). V septembri sa začal raziť tunel Ovčiarsko, ktorý je súčasťou úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka.

Viete garantovať, že úsek bude postavený v stanovenom termíne? Máte časovú a finančnú rezervu pre prípad komplikácií?
So zhotoviteľom je uzavretá platná zmluva, ktorej súčasťou je zmluvný termín dokončenia výstavby. V prípade objektívnych príčin – po dôkladnom posúdení a schválení stavebným dozorom – môže byť lehota výstavby zmluvne predĺžená.

Ktoré úseky sa výstavbou tohto diaľničného úseku odľahčia?
Po dobudovaní oboch diaľničných úsekov na diaľnici D1 sa výrazne odľahčí hlavný tranzitný ťah v Žiline, ako aj naň nadväzujúca cesta I/18 popod Strečno. Denné intenzity podľa sčítania dopravy z roku 2010 presiahli 25 000 vozidiel za 24 hodín, čo radí túto cestu medzi najvyťaženejšie extravilánové úseky ciest I. triedy na našom území.

Vybudovanie úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala vrátane tunela Višňové odkloní dopravu z cesty I/18 v meste Žilina a v Strečnianskej úžine. Vďaka nemu sa motoristi vyhnú zápcham na ceste I/18 pod hradom Strečno a dostanú sa rýchlo a bezpečne smerom na východ Slovenska. Popri úspore času, pohonných látok a znížení nehodovosti prinesie nová diaľnica aj zmiernenie negatívnych účinkov na kvalitu života obyvateľov. Žilinčanom diaľnica pomôže s odbremenením dopravy v jej mestských a prímestských častiach.

Vybudovaním úseku diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno sa výrazne zlepší doprava v meste pod Dubňom. Vyťažené úseky, predovšetkým na cestách I/11 a I/18, sa odľahčia. Odklonením dopravy mimo mesta dôjde k zvýšeniu plynulosti a rýchlosti prejazdov v smere sever – juh pre medzinárodnú a vnútroštátnu dopravu. Nová diaľnica bude mať vplyv aj na ekonomický rozvoj kysuckého regiónu. Kysuce budú môcť vďaka novopostavenej diaľnici ľahšie rozvíjať cestovný ruch, zvyšovať zamestnanosť, ale aj lákať nových investorov.


Čo nájdete v utorok v prílohe Hospodárskych novín Investície do regiónov

  • Prečo nedostavané diaľnice odrádzajú investorov
  • Koľko bude stáť dobudovanie diaľničných úsekov
  • Kedy bude mať žilinské letisko pravidelnú linku
  • Ako biznisu v regióne pomáha Žilinská univerzita

Špecializovanú prílohu nájdete v dnešných tlačených HN, aktuálne v deň vyjdenia (t. j. v utorok 30. septembra 2014).

Alebo si môžete jednoducho objednať pdf vydania (aktuálne v deň vyjdenia) cez SMS na váš mail TU.

Staršie pdf vydania nájdete TU.

Pohľad firiem investujúcich v žilinskom kraji na infraštruktúru nájdete tu.

Článok o spojení pracovných príležitostí a univerzity nájdete tu,

Plány žilinského letiska a nové možnosti, ktoré prinesú, nájdete tu.

Súvisiace články